نگرانی‌ها از ادامه نبرد در اطراف بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا

مدیرکل آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی: باید از الان برای جلوگیری از یک حادثه هسته‌ای بزرگ اقدام کنیم

نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا اینک در منطقه اشغالی نیروهای روسی است-REUTERS/Alexander Ermochenko//File Photo

یوگنی بالیتسکی، فرماندار روس منطقه اشغالی زاپروژیای اوکراین، دوشنبه، ۸ مه (۱۸ اردیبهشت)، اعلام کرد که مقام‌های این منطقه رآکتورهای نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا را از دور خارج کرده‌اند. به گفته رسانه روسی تاس، این فرماندار که منصوب روسیه است، هدف از این اقدام را «جلوگیری از اقدامات تحریک‌آمیز نیروهای اوکراینی» خواند.

یوگنی بالیتسکی گفت: «نیروهای اوکراینی شروع به تخلیه آب از مخازن نیروگاه کرده‌اند و ما می‌دانیم که این دستکاری است و رآکتورهای هسته‌ای از دور خارج شده‌اند. رآکتور پنجم هم در حالت آماده‌باش سطح بالا است.» یوگنی بالیتسکی با اشاره به از دور خارج شدن رآکتورها گفت: «پیش‌بینی اینکه نیروهای اوکراینی چه گام دیگری برمی‌دارند، دشوار است.»

به گزارش سی‌ان‌ان، یوگنی بالیتسکی در سخنانش با اشاره به تخلیه ساکنان زاپروژیا گفت: «بیش از ۱۶۰۰ نفر، از جمله ۶۶۰ کودک، از مناطق تحت کنترل روسیه در خط مقدم در زاپروژیا تخلیه شده‌اند.»

در پی صدور دستور مسکو برای تخلیه ساکنان مناطق تحت اشغال روسیه از نزدیکی این نیروگاه هسته‌ای، ناظر هسته‌ای سازمان ملل متحد نگرانی شدید خود را در مورد ایمنی این نیروگاه ابراز کرد. در پی افزایش فعالیت‌های جنگی روسیه در نزدیکی این نیروگاه، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وضعیت را «به طرز فزاینده‌ای پیش‌بینی‌ناپذیر» توصیف کرد.

نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا، بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا، اینک در منطقه اشغالی نیروهای روسی است، اما همچنان با نیروی کار اوکراینی اداره می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی، گفت که عمیقا نگران «شرایط پرتنش، استرس‌زا و چالش‌برانگیز فزاینده» برای کارکنان و خانواده‌های آن‌ها و «خطرات واقعی ایمنی و امنیت هسته‌ای این نیروگاه» است. او هشدار داد: «باید از همین حالا برای جلوگیری از یک حادثه هسته‌ای بزرگ و پیامدهای مرتبط با آن برای مردم و محیط زیست اقدام کنیم.»

به گزارش سی‌ان‌ان، تخلیه شهر در میان شایعاتی مبنی بر ضدحمله پیش‌بینی‌شده اوکراین صورت می‌گیرد و منطقه جنوبی زاپوریژیا احتمالا هدف اصلی خواهد بود، زیرا کی‌یف خواهان عقب راندن نیروهای مسکو است.

یوری چرنیچوک، مدیر نیروگاه، گفت که کارکنان تخلیه نمی‌شوند و «برای کسب اطمینان از ایمنی و امنیت هسته‌ای در این نیروگاه، هر اقدام لازمی را  انجام می‌دهند». به گفته او، فعالیت شش رآکتور این نیروگاه قطع شده و تجهیزات نیروگاه «بر اساس تمام مقررات ایمنی و امنیت هسته‌ای ضروری» نگهداری می‌شود.

بر اساس گزارش‌های محلی، موقعیت این نیروگاه در خط مقدم جنگ واقع در ساحل شرقی رودخانه دنیپرو، به معنای قرار داشتن در معرض گلوله‌باران در شهرهای اطراف و نزدیک تاسیسات آن است. به دلیل بمباران شدید روسیه در منطقه زاپوریژیا، این نیروگاه مکرر از شبکه برق اوکراین خارج شده است. این شرایط، نگرانی از وقوع حادثه هسته‌ای را در سراسر اروپا افزایش داده است.

از سوی دیگر، اوکراین به شدت به انرژی هسته‌ای متکی است. بر این مبنا، یک اهمیت دیگر نیروگاه زاپوریژیا نیز این است اگر روسیه آن را حفظ کند، اوکراین ۲۰ درصد از ظرفیت تولید برق داخلی خود را از دست خواهد داد. تحلیلگران گفته‌اند که روسیه می‌خواهد این نیروگاه را بدون آسیب تصرف کند، به این امید که تولید آن بتواند به بازار برق روسیه کمک کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید: «کارشناسان در این نیروگاه همچنان، از جمله اواخر جمعه، مرتب صدای گلوله‌باران می‌شنیدند.»

یوگنی بالیتسکی، فرماندار روس منطقه، گفت که تخلیه‌ ساکنان این منطقه که از جمعه آغاز شد، به دلیل «گلوله‌باران شدید شهرک‌ها» در نزدیکی خط مقدم، «اقدامی ضروری» بود. شبکه‌های تلگرامی محلی از مشاهده اتوبوس‌های تخلیه خبر دادند و مقام‌های مسئول از ساکنان خواستند چمدان‌های خود را ببندند و فرزندان خود را از مهدکودک‌ها خارج کنند.

یوگنی بالیتسکی افزود: «ساکنان تخلیه‌شده، از جمله کودکان مدارس ابتدایی، در مکان‌های موقت اسکان داده‌ شده‌اند.» او مدعی شد که افراد تخلیه‌شده «همه چیزهای مورد نیاز خود، از جمله غذا، مکانی برای خواب، تماس مداوم و مشاوره با متخصصان» را در اختیار دارند.

مقام‌های اوکراین مسکو را متهم کرده‌اند که نیروهای روسیه از این تخلیه به منزله ابزاری برای اخراج اجباری اوکراینی‌ها استفاده کرده‌اند.

بیشتر از جهان