حزب حاکم یونان اکثریت لازم برای تشکیل دولت تک‌حزبی را کسب نکرد

حزب راستگرای دموکراسی نوین که اکنون حزب حاکم در یونان است بنابر نتایج اولیه انتخابات، بار دیگر حزب چپ افراطی را که در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ قدرت را در اختیار داشت، شکست داده است

کیریاکوس میتسوتاکیس و حزب او «دموکراسی نوین» اکثریت لازم برای تشکیل دولت «تک حزبی» را کسب نکرد- Aris Messinis / AFP 

نتایج اولیه انتخابات پارلمانی یونان حاکی از آن است که حزب حاکم راستگرای دموکراسی نوین با کسب بیشترین آرا پیشتاز است اما از کسب اکثریت پارلمانی برای تشکیل دولت تک حزبی بازماند. همزمان موضع نخست وزیر فعلی یونان حاکی از مذاکره نکردن با سایر احزاب برای تشکیل دولت ائتلافی است.

با شمارش بخش عمده‌ای از آرای انتخابات پارلمانی یونان، حزب حاکم راستگرای دموکراسی نوین به رهبری کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر فعلی این کشور، با ۴۰.۸ درصد پیشتاز است و پس از آن حزب سیریزا، ائتلاف چپ افراطی، به رهبری به الکسیس سیپراس، نخست‌وزیر سابق، با کسب ۲۰.۱ درصد آرا در رتبه قرار گرفته است.

حزب پاسوک‌-کینال، با گرایش سوسیال دموکرات، ۱۲.۱ درصد آرا و حزب کمونیست یونان نیز ۷ درصد آرا در انتخابات پارلمانی یونان را کسب کردند و سایر احزاب نیز بخشی از آرا را به خود اختصاص دادند.

به این ترتیب حزب راستگرای دموکراسی نوین که اکنون حزب حاکم در یونان است بنابر نتایج اولیه انتخابات، بار دیگر حزب چپ افراطی را که در فاصله سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ قدرت را در این کشور در اختیار داشت، شکست داده است.

خبرگزاری رویترز پیروزی حزب حاکم «دموکراسی نوین» در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه یونان را پیروزی کوبنده در برابر حزب چپ رادیکال خواند اما تاکید کرد که چون حزب حاکم نتوانسته اکثریت پارلمانی برای تشکیل دولت به تنهایی را کسب کند، احتمال برگزاری دور بعدی انتخابات پارلمانی در یونان افزایش یافته است.

بنابر ارزیابی وزارت کشور یونان براساس نتایج اولیه انتخابات، حزب حاکم دموکراسی نوین ۱۴۵ کرسی در پارلمان کسب می‌کند که شش کرسی کمتر از اکثریت مطلق پارلمانی است.

پارلمان یونان ۳۰۰ کرسی دارد و حزب یا ائتلاف انتخاباتی می‌تواند دولت تک‌حزبی تشکیل دهد. اکثریت مطلق کرسی‌ها یعنی کسب دست‌کم ۱۵۱  کرسی در انتخابات پارلمانی.

با اعلام نتایج قطعی انتخابات پارلمانی در ساعت‌های آینده، کاترینا ساکلاروپولو، رئیس جمهور یونان، از روز دوشنبه به سه حزب دموکراسی نوین، سیریزا و حزب سوسیالیست پاسوک‌-کینال که به ترتیب بیشترین آرا و کرسی‌های پارلمانی را کسب کرده‌اند سه روز به نوبت برای تشکیل یک دولت ائتلافی فرصت خواهد داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در صورتی که هر سه حزب در تشکیل دولت ائتلافی ناکام باشند، رئیس جمهور یونان یک دولت موقت برای تدارک انتخابات جدید منصوب خواهد کرد و انتخابات بعدی حدود یک ماه دیگر برگزار می‌شود.

در همین حال رسانه‌های یونان گزارش دادند که کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر فعلی یونان، پس از آنکه حزبش «دموکراسی نوین» در انتخابات روز یک‌شنبه رای کافی برای تشکیل دولت تک حزبی را کسب نکرد انجام مذاکره با سایر احزاب برای برای تشکیل دولت ائتلاف را رد کرده است.

ارزیابی تحلیلگرانی که انتخابات پارلمانی یونان را به دقت پیگیری کرده‌اند حاکی از آن است که در صورتی که کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر فعلی یونان در هفته آینده و به دنبال فرصت رئیس‌جمهوری یونان به او برای تشکیل دولت ائتلافی همچنان رویکرد عدم مذاکره با سایر احزاب را ادامه دهد، زمینه برای برگزاری دور دیگری از انتخابات پارلمانی در یونان در ماه آینده فراهم خواهد شد.

بیشتر از جهان