اهمیت اتحاد اسرائیل با یونان و قبرس علیه ایران 

اسرائیل برای گسترش روابط استراتژیک با همسایگانش تلاش می کند و گالانت روابط نزدیک یونان و اسرائیل را به‌عنوان لنگر ثبات در منطقه ستایش کرد

یوآو گالانت (راست)‌ با همتای یونانی‌اش نیکولاوس پاناگیوتوپولوس در آتن دیدار کرد- ANGELOS TZORTZINIS/AFP

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، روز پنجشنبه، ۱۴ اردیبهشت، در چارچوب سفرش به یونان و قبرس، به آتن رفت. 

اسرائیل، یونان و قبرس در سال‌های اخیر به شرکای راهبردی اسرائیل در زمینه‌هایی چون تجارت، انرژی، دفاع و امنیت تبدیل شده‌اند. این مشارکت بخشی از مجموعه گسترده‌تری از روابط است که در آن یونان و قبرس با اعضای ناتو و همچنین کشورهایی چون مصر، امارات متحده عربی و هند - که آنان نیز شرکای نزدیک اسرائیل‌اند - همکاری دارند. بنابراین سفر گالانت به دو کشور قبرس و یونان برای روابط اسرائیل در منطقه و جهان اهمیت دارد. 

گالانت سفر خود را در آتن آغاز کرد و با همتای یونانی خود، نیکولاوس پاناگیوتوپولوس، وزیر دفاع یونان ملاقات کرد. گالانت روابط دوجانبه اسرائیل و یونان و همکاری‌های اطلاعاتی  را که از وقوع حمله تروریستی در یونان جلوگیری کرد، ستود. این توطئه حمله یادآوری است از اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چگونه به‌دنبال گسترش تهدیدهای خود در آتن بوده است. 

گالانت با اشاره به بازداشت‌ دو تروریست اعزامی ایران گفت: «این تنها حمله‌ای نیست که از آن جلوگیری شد. در واقع، ایران یک کارزار جهانی ترور را تحت فرماندهی مستقیم رهبر خود ایجاد کرده است.» وزیر دفاع اسرائیل در ملاقات با وزیر دفاع یونان همچنین به غنی‌سازی اورانیوم در ایران به میزان کافی برای تولید پنج بمب اتمی اشاره کرد. 

نشریه اورشلیم‌پست در مقاله‌ای تحلیلی نوشته است که جمهوری اسلامی ایران نه‌تنها برای اسرائیل، بلکه برای سایر کشورهای منطقه نیز تهدید است و این واقعیت که جمهوری اسلامی یونان را از طریق تلاش برای عضوگیری یا نفوذ تروریست‌ها به آن کشور تهدید کرده است، مثالی واضح از این تهدید محسوب می‌شود. تهران همچنین در گذشته شهروندان اسرائیل را در بلغارستان، همسایه شمالی یونان، نیز هدف حمله قرار داده است. به نوشته اورشلیم‌پست همه اینها نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی برای قلمرو حاکمیت کشورها ارزشی قائل نیست و آماده است تا برای رسیدن به اهداف شوم خود قوانین بین‌المللی را نقض کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اورشلیم‌پست نوشته است که سفر گالانت به یونان تاکیدی است بر اهمیت دیدار با رهبران کشورها برای وزیران و رهبران سیاسی اسرائیل، و در ادامه به تاکید وزیر دفاع اسرائیل بر پروژه‌های صنعتی و اطلاعاتی مشترک میان دو کشور اشاره کرده است. وزیر دفاع اسرائیل همچنین در دیدار با همتای یونانی خود به مدرسه پرواز در پایگاه هوایی کالاماتا اشاره کرد که بخشی از برنامه «البیت سیستمز» اسرائیل به‌منظور ارائه یک مرکز مهم آموزشی برای خلبانان یونانی است. 

شرکت‌های دفاعی اسرائیل در سال‌های اخیر پروژه‌های مشترک مهمی را با همکاران یونانی خود انجام داده‌اند. به عنوان مثال، به‌تازگی شرکت رافائل اسرائیل قراردادی را برای فروش موشک‌های ضد تانک و همچنین پهپاد با یونان منعقد کرده است. آتن همچنین چند سال پیش قراردادی را برای اجاره پهپاد با اسرائیل امضا کرد. روی هم رفته، روند کلی به‌سمت رسیدن به سطحی بی‌سابقه از همکاری بین اورشلیم و آتن است.

اورشلیم‌پست نوشته است که اسرائیل برای گسترش روابط استراتژیک با همسایگانش تلاش می کند و افزود گالانت روابط نزدیک یونان و اسرائیل را به‌عنوان لنگر ثبات در منطقه ستایش کرد. به نوشته این مقاله تحلیلی، سفر وزیر دفاع اسرائیل به یونان، و سفر اخیر الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل، به جمهوری آذربایجان و ترکمنستان، بخشی از تلاش‌های اسرائیل برای گسترش چشمگیر روابط استراتژیک خود با کشورهای همسایه است. 

این سفرها همچنین انعکاس‌دهنده پویایی‌های متغیر در منطقه‌اند. اورشلیم‌پست امنیت انرژی در شرق مدیترانه را بااهمیت توصیف کرده و اکتشاف گاز و معامله دریایی با قبرس را به‌عنوان مثال‌هایی از اهمیت آن ذکر کرده است؛ همچنین نوشته است که مانورهای مشترک نظامی با فرماندهی ایالات متحده آمریکا و سایر رزمایش‌های دریایی اسرائیل، به تقویت مشارکت دریایی کشورها در گستره آبی میان اسرائیل، یونان و قبرس کمک می‌کند. 

اورشلیم‌پست می‌نویسد انتظار می‌رود که در سال‌های آینده مشارکت‌های بیشتری میان اسرائیل با یونان و قبرس و دیدارهای بیشتر وزیران و همچنین انعقاد معاملات تجاری و دفاعی صورت گیرد. تحلیلگر اورشلیم‌پست نوشته است که اسرائیل باید در این راه در قراردادها و گسترش روابط خود با سایر کشورهای مدیترانه چون فرانسه، ایتالیا، مصر و ترکیه تلاش کند.

این نشریه اسرائیلی می‌‌نویسد که هم‌زمان با وجود فرصت برای تلاش‌بیشتر در زمینه همکاری‌های امنیتی و ایجاد ثبات و صلح در منطقه، بازیگرانی مانند جمهوری اسلامی ایران نیز هستند که می‌خواهند این روند را برهم زنند و به همین دلیل است که اشاره گالانت به تهدیدات ایران در سفرش به یونان اهمیت بالایی داشت. 

اورشلیم‌پست می‌‌نویسد شرکای اسرائیل باید این را درک کنند که ایران نه‌تنها تهدیدی برای اسرائیل، بلکه همچنین تهدیدی برای اروپا و کل منطقه است. 

بیشتر از جهان