کمیسیون حقوق‌بشر افغانستان: محدودیت‌های مهاجران افغان در ایران خلاف هنجارهای حقوق‌بشری است

این کمیسیون اعلام کرد که حکومت ایران باید در سیاست‌های خود درمورد مهاجران تجدیدنظر کند

کمیسیون حقوق‌بشر افغانستان خواستار دادخواهی همه‌ نهادهای حقوق‌بشری در داخل و خارج ایران شد- همشهری آنلاین

کمیسیون مستقل حقوق‌بشر افغانستان محدودیت‌های وضع‌شده بر مهاجران افغان در ایران، به‌ویژه در استان اصفهان، را «تبعیض‌‌آمیز» خواند و از حکومت جمهوری اسلامی خواست که مولفه‌ها و هنجارهای حقوق‌بشری در زمینه مهاجران را رعایت کند.

این کمیسیون روز شنبه، ۳۰ اردیبهشت (بیستم ماه مه)، در اعلامیه‌ای مطبوعاتی ضمن بیان نگرانی شدید خود درباره وضعیت حقوق‌بشری مهاجران افغان در ایران، اعلام کرد که این محدودیت‌ها خلاف هنجارهای حقوق‌بشری است و حکومت ایران باید در سیاست‌های خود درمورد این مهاجران تجدیدنظر کند.

در اعلامیه مطبوعاتی کمیسیون مستقل حقوق‌بشر افغانستان آمده است: «کمیسیون حقوق‌بشر افغانستان از حکومتِ جمهوری اسلامی ایران و سایر ساختارهای آن کشور با تاکید و جدیت می‌طلبد تا مولفه‌ها و هنجارهای حقوق‌بشری در زمینه‌ مهاجران را رعایت و درباب سیاست‌های آن کشور برای مهاجران، تجدید نظر کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این کمیسیون از همه‌ نهادهای حقوق‌بشری در داخل و خارج از ایران خواسته است که کارزاری برای دادخواهی در این زمینه راه‌اندازی کنند و از حکومت ایران بخواهند که درباره حقوق مهاجران، به ویژه مهاجران «زجردیده» افغانستان، پاسخ‌گو باشند. 

این نهاد حقوق‌بشری افغانستان از کمیساریای عالی پناهندگان و کمیساریای عالی حقوق‌بشر سازمان ملل متحد خواسته است که برای بهبود وضعیت حقوق‌بشری مهاجران افغان مقیم ایران، بررسی و اقدام‌هایی فوری و جدی را آغاز کنند. 

در اعلامیه این کمیسیون آمده است: « کمیسیون مستقل حقوق‌بشر افغانستان از گزارشگران ویژه‌ حقوق‌‎بشر در امور ایران و افغانستان می‌طلبد تا درمورد حقوقِ‌بشری مهاجران افغانستان در ایران، برنامه‌ها و رویکردهای هماهنگ و کارا را روی دست بگیرند.»

این اعلامیه کمیسیون مستقل حقوق‌بشر افغانستان درحالی منتشر شده است که به‌تازگی مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی استانداری اصفهان اعلام کرده که به‌کارگیری اتباع خارجی در مراکز تولید، بسته‌بندی و فروش مواد غذایی ممنوع است و با متخلفان برخورد می‌شود.

مهدی نادری ضمن اعلام این موضوع در نشستی که به‌منظور بررسی حضور شهروندان افغانستان در شهرستان تیران و کرون برگزار شده بود، تاکید کرد که به‌کارگیری اتباع خارجی فقط باید در مشاغل سخت باشد و نباید در مراکز مرتبط با مواد غذایی، گلخانه‌ها، فروشگاه‌ها و اصناف مربوطه استخدام شوند.  

نادری افزود: «مردم با مشاهده این‌گونه اشتغال برای هر نیروی غیرایرانی، مراتب را به پلیس گزارش کرده و عوامل انتظامی باید به این موضوع رسیدگی کنند.»

مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی استانداری اصفهان گفت که اتباع خارجی برای کار در مشاغل سخت باید علاوه‌بر داشتن کارت اقامت، پروانه کار داشته باشند و در غیر این صورت، نباید استخدام شوند.