شهروندان افغانستان در اصفهان تنها می‌توانند در مشاغل سخت کار کنند

«به‌کارگیری اتباع خارجی فقط باید در مشاغل سخت باشد و نباید در مراکز مرتبط با مواد غذایی، گلخانه‌ها، فروشگاه‌ها و اصناف مربوطه استخدام شوند»

فشار جمهوری اسلامی بر مهاجران افغان افزایش یافته است-خبرگزاری موج

مهدی نادری، مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی استانداری اصفهان، یکشنبه، ۲۴ اردیبهشت (۱۴ مه) گفت که به‌کارگیری اتباع خارجی در مراکز تولید، بسته‌بندی و فروش مواد غذایی ممنوع است و با متخلفان برخورد می‌شود.

او این موضوع را در نشستی به منظور بررسی حضور شهروندان افغانستان در شهرستان تیران و کرون اظهار، و تاکید کرد که به‌کارگیری اتباع خارجی فقط باید در مشاغل سخت باشد و نباید در مراکز مرتبط با مواد غذایی، گلخانه‌ها، فروشگاه‌ها و اصناف مربوطه استخدام شوند.  

به گزارش ایسنا، او گفت: «مردم با مشاهده این‌گونه اشتغال برای هر نیروی غیرایرانی، مراتب را به پلیس گزارش کرده و عوامل انتظامی باید به این موضوع رسیدگی کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری اصفهان گفت که اتباع خارجی برای کار در مشاغل سخت باید افزون بر داشتن کارت اقامت، پروانه کار داشته باشند و در غیر این صورت، نباید استخدام شوند.

به گفته‌ او، فروش ملک و دارایی به اتباع خارجی نیز ممنوع است: «در بعضی مواقع فروش گلخانه و یا شرکت به اتباع به ‌صورت قولنامه‌ای مشاهده شده که این کارها تخلف [است] و با متخلفان برخورد می‌شود.»

او همچنین گفت که برای برگزاری مراسم‌ دینی و اعتقادی هم شهروندان خارجی باید مجوز داشته باشند و این کار به‌ منظور حفظ نظم ایران است.

علی محمدی کیا، فرماندار تیران و کرون، نیز در نشست بررسی حضور شهروندان افغان گفت که اتباع خارجی باید در مشاغل سخت سهم داشته باشند و نیروی مورد نیاز این شهرستان را تامین کنند.

او گفت: «تردد و سکونت این مهمانان کشورمان باید مشخص شود و نباید اختلال در ارائه خدمت و اشتغال هم‌وطنان ایجاد کند.»

پس از پاکستان، ایران میزبان بیشترین شمار مهاجران افغان در سطح جهان است. بنابر گزارش‌ها، بیش از سه میلیون شهروند افغان به شکل قانونی و غیرقانونی در ایران زندگی می‌کنند. جمعیت بزرگی از شهروندان افغان که فاقد مدارک اقامت قانونی‌اند، در کارهای سخت، به‌ویژه امور ساختمانی، به کار مشغول‌اند.

انتقادهایی به جمهوری اسلامی ایران وارد می‌شود که در برخی از نقاط کشور، محدودیت‌هایی بر حضور شهروندان افغان وضع کرده است. در حالی‌که با تسلط طالبان در اوت ۲۰۲۱ بر افغانستان، تقاضا برای سفر به ایران افزایش یافته است، جمهوری اسلامی ایران در تلاش اخراج اجباری مهاجران افغان است.

بیشتر از جهان