طب سوزنی گوش؛ راهی برای کم کردن وزن

این روش می‌تواند اعصاب و اندام‌هایی را که اشتها، سیری و گرسنگی را تنظیم می‌کنند تحریک و به کنترل هوس غذایی کمک کند

در ژاپن، بیش از ۳۰ سال است که از این روش برای کمک به کاهش وزن استفاده می‌شود - Canva

به گزارش تلگراف، مطالعه‌ای که در ژاپن انجام شده است نشان می‌دهد که طب سوزنی گوش می‌تواند کمک زیادی به کاهش وزن کند.

پژوهشگران می‌گویند این روش می‌تواند اعصاب و اندام‌هایی را که اشتها، سیری و گرسنگی را تنظیم می‌کنند تحریک و به کنترل هوس غذایی کمک کند.

هشتاد‌ویک مرد چاق ژاپنی بین ۲۱ تا ۷۸ سال در این مطالعه شرکت داشتند و نوعی طب سوزنی گوش که مهره‌‌های فلزی ریزی را به شش نقطه در گوش خارجی‌شان چسبانده بودند، برای آن‌ها اعمال شده بود.

به همه در طول بازدید از بیمارستان توصیه‌هایی در مورد رژیم غذایی داده شد و از آن‌ها خواستند که یک دفترچه رژیم غذایی داشته باشند، در حالی که کل غذای مصرفی خود را در طول سه ماه درمان به نصف کاهش می‌دهند.

این مطالعه نشان داد که شرکت‌کنندگان به‌طور متوسط ۱۰.۱۶ سانتی‌متر (۱۰.۴ درصد) سایز کم کردند و ۴ درصد از چربی بدن خود را از دست دادند، در حالی که شاخص توده بدن (BMI) تقریبا سه امتیاز کاهش یافت.

«اثر مثبت با مهار هوس»

دکتر تاکاهیرو فوجیموتو، پژوهشگری از کلینیک اف (Clinic F) توکیو، گفت: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که طب سوزنی روی گوش ممکن است در کنار رژیم غذایی و ورزش، به کاهش وزن کمک کند.»

«این احتمال وجود دارد که طب سوزنی با کاهش هوس و اشتها، بهبود هضم و افزایش متابولیسم، اثر مثبتی داشته باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، سایر متخصصان چاقی این سوال را مطرح کردند که آیا این یافته‌ها واقعا قدرت طب سوزنی را نشان می‌دهد یا نه - به این معنی که توصیه‌های پزشکی برای کاهش وزن، نگه داشتن سوابق غذایی و نظارت بیمارستانی ممکن است محرک واقعی این موفقیت باشد.

نویسندگان گفتند که این مطالعه دارای محدودیت‌های متعددی است – از‌جمله این که در یک دوره زمانی کوتاه مشاهده شده است. این یافته‌ها قرار است در کنگره اروپایی چاقی در دوبلین ارائه شود.

به جای استفاده سنتی از سوزن‌های داخل پوستی که به متخصصان طب سوزنی نیاز دارد، این بار آن‌ها از روشی ساده استفاده کردند و برای تحریک، مهره‌ به کار بردند.

دکتر فوجیموتو گفت: «از آن جایی که این مهره‌های فلزی کوچک به شش نقطه در گوش خارجی متصل می‌شوند و اعصاب و اندام‌هایی را که کارشان تنظیم اشتها، سیری و گرسنگی است تحریک می‌کنند‌، این نوع طب سوزنی به دانش یا مهارت پیچیده‌ای نیاز ندارد.»

«در ژاپن، بیش از ۳۰ سال است که از این روش برای کمک به کاهش وزن استفاده می‌شود.»

در طب سنتی چینی، طب سوزنی مبتنی بر این واقعیت است که سلامتی به جریان «چی» (انرژی) در بدن شما بستگی دارد.

تصور می‌شود که این انرژی در مسیرهای نامرئی به نام مریدین‌ها (meridians) که در سراسر بدن - از جمله گوش‌ها - جریان دارد حرکت می‌کند.

در نتیجه، مسدود یا مختل شدن جریان چی می‌تواند تاثیر منفی بر سلامت جسمی و روانی داشته باشد.

سوزن‌ها یا مهره‌های نازک در نقاط خاصی، معمولا در امتداد خطوط نصف‌النهار قرار می‌گیرند تا با رفع هرگونه انسداد یا اختلال، جریان چی را بازیابی کنند.

در حالی که این ساز‌و‌کار نامشخص است، مطالعات نشان می‌دهد که طب سوزنی گوش ممکن است به تنظیم سیستم غدد درون‌ریز، تعدیل متابولیسم، بهبود هضم و کاهش استرس اکسایشی (oxidative) کمک کند.

این مطالعه جدید بر اساس پژوهش‌های قبلی در زنان ژاپنی که چاق یا دارای اضافه وزن بودند، ساخته شده است. نتایج نشان داد افرادی که تحت درمان طب سوزنی گوش با مهره قرار گرفتند، وزن بیشتری را نسبت به افرادی که تحت درمان قرار نگرفتند از دست دادند و کاهش وزن تا شش ماه پس از پایان درمان حفظ شد.

پروفسور جیسون هالفورد، رئیس انجمن اروپایی برای مطالعه چاقی، گفت: «هیچ گروه کنترلی در اینجا وجود ندارد که همه چیز را به‌جز طب سوزنی دریافت کند. از‌این‌رو، ممکن است عناصر دیگری – از‌جمله نگه داشتن یک دفتر یادداشت غذایی که آگاهی از رژیم غذایی را افزایش می‌دهد– در این میان مداخله کرده و باعث این امر شده باشند.»

«گام بعدی یک کارآزمایی تصادفی کنترل‌شده خواهد بود.»

تام فرای، از انجمن ملی چاقی، گفت: «این روش درمانی برای کاهش وزن تقریبا به قدمت کوه‌ها است.»

«زمانی که برای اولین بار در اوایل دهه ۱۹۹۰ عرضه شد، سر‌و‌صدای زیادی در مورد آن وجود داشت، اما مانند رژیم‌های غذایی مد روز، نتوانست آن چیزی را که ادعا کرده بود انجام دهد. هر وزنی که از دست می‌رفت به زودی دوباره بازمی‌گشت و به هر حال خیلی کم بود.»

«این را نیز در نظر بگیرید: اگر امروز از شما خواسته شود که غذای مصرفی خود را ۵۰ درصد کاهش دهید، احتمالا تا ماه اوت بسیار لاغرتر می‌شوید.»

بیشتر از بهداشت و درمان