افزایش حدود چهار برابری قیمت قبر در بهشت ‌زهرا

افزایش قیمت قبرهای بهشت زهرا به ۱۵ میلیون تومان در شرایطی تصویب شد که در لایحه پیشنهادی شهرداری، درخواست شده بود قیمت قبر به ۲۰ میلیون تومان افزایش یابد

قبرستان بهشت زهرای تهران‌ــ  عکس خبرگزاری فارس

 با تصویب شورای شهر تهران، قیمت قبر در بهشت‌زهرا رسما افزایش یافت و از سه میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۲ به ۱۵ میلیون تومان در سال ۱۴۰۳ رسید.

این میزان افزایش قیمت در شرایطی مصوب شد که در لایحه پیشنهادی شهرداری تهران درخواست شده بود، قیمت قبر به ۲۰ میلیون تومان افزایش یابد. اما اعضای شورای شهر در نهایت با نرخ ۱۵ میلیون تومان موافقت کردند.

با در نظر گرفتن خواسته شهرداری تهران مبنی بر افزایش ۳۰ تا ۶۰ درصدی قیمت خدمات جانبی دفن در بهشت‌زهرا، مشخص نیست آیا در تصویب این لایحه، هزینه باقی خدمات طبق نظر شهرداری تهران افزایش پیدا کرده یا قیمت این خدمات نیز با تصمیم شورای شهر اصلاح شده‌ است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبر افزایش قیمت قبرهای بهشت‌زهرا، هم‌زمان با خبر تکمیل ظرفیت این قبرستان قدیمی تهران و توقف دفن اموات در آن منتشر شد. آنچه باعث ایجاد ابهام در این خبر می‌شود، اظهارات محمدجواد تاجیک، مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا، در جلسه ۲۳ اردیبهشت شورای شهر تهران بود که بر خلاف خبر تکمیل ظرفیت بهشت‌زهرا اعلام کرد که «ما برای پیش‌فروش قبورهیچ محدودیتی نداریم».

تاجیک گفت: «برای خانواده‌هایی که علاقه و اصرار دارند در قطعه بستگان دفن‌شده خود قبر تهیه کنند، روند پیش‌فروش در نظر گرفته شده است.»

او با اشاره به خبر تکمیل ظرفیت بهشت‌زهرا افزود: «منظور از تکمیل ظرفیت پذیرش متوفی در قطعات دفن‌های روز است.»

منظور از «دفن روز» آماده‌سازی قبرهای جدید و مهیا کردن قطعات تازه است. تاجیک اضطرار ایجادشده برای این سازمان را مربوط به دفن روز دانسته است که به گفته او، ۵۰ دفن از ۱۸۰ مورد دفن را شامل می‌شود.

مهدی پیرهادی، عضو شورای شهر تهران، روز شنبه ۲۲ اردیبهشت‌ اعلام کرد سازمان بهشت‌زهرا به منظور مکان‌یابی فضای مناسب برای آرامستان جدید، چند نقطه را بررسی کرده است. پیرهادی تاکید داشت باید موضوع‌های مرتبط با ترافیک و مطالعات ترافیکی هم ارزیابی و ملاحظات زیست محیطی در نظر گرفته شود. با این حال جانمایی زمین موردنیاز با در نظر گرفتن محدود بودن زمین‌هایی که پیش‌نیازهای مدنظر شهرداری را دارند، مسئله نحوه تملک و تفاهم با صاحبان زمین‌ نیز به چالشی برای شهرداری و سازمان بهشت زهرا بدل شده است.

اگرچه اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری تهران از محل جدید آرامستان‌ چیزی نگفته‌اند، با توجه به اظهارات قبلی مدیر سازمان بهشت‌زهرا، احداث دست‌کم سه آرامستان با مساحت ۳۰۰ هکتار در غرب و شرق پایتخت قطعی شده است.

کارشناسان در دو دهه گذشته که مسئله تکمیل ظرفیت بهشت‌زهرا مطرح شد، بارها یادآوری کرده‌اند ایجاد آرامستان‌های جدید و محلی راهکاری مناسب‌تر از توسعه بهشت‌زهرا به شکل فعلی است. نظری که اگرچه مدیران شهرداری تهران بر قطعی بودن اجرای آن اصرار دارند، همچنان اجرا نشده و مساحت بهشت‌زهرا در حال افزایش است.

در سال ۱۳۹۸، مدیرعامل وقت سازمان بهشت زهرا مدعی شد این قبرستان پس از قبرستان وادی‌السلام شهر نجف دومین قبرستان بزرگ کشورهای اسلامی است.

بهشت‌زهرای تهران که سال ۱۳۴۹ با مساحت ۳۱۴ هکتار افتتاح شد، با توسعه مداوم در سال ۱۳۷۶، مساحت ۱۱۰ هکتاری به بخش شمالی آن و در سال ۱۳۸۷ مساحت ۱۶۰ هکتار به بخش شرقی آن افزوده شد تا به بزرگ‌ترین قبرستان ایران تبدیل شود.

بیشتر از اقتصاد