در حمله پهپادی ترکیه به اقلیم کردستان عراق سه ایزدی مرتبط با پ‌ک‌ک کشته شدند

پس از رای‌گیری در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه این اولین حمله رسما اعلام‌شده منتسب به ترکیه در عراق است

ترکیه قبلا نیز با پهپاد حملاتی را در اقلیم کردستان عراق انجام داده است- Birol BEBEK / AFP

یک مقام امنیتی کردستان عراق از حمله پهپادی ترکیه به شمال عراق در روز سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت (۱۶ مه) خبر داد و گفت که در این حمله سه ایزدی که عضو حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) بودند، کشته شدند. 

این تازه‌ترین حمله منتسب به ترکیه در اقلیم کردستان عراق است؛ منطقه خودمختاری که مقر حزب کارگران کردستان است که اعضایش اغلب کردهای ترکیه‌اند. 

ارتش ترکیه ده‌ها پایگاه در شمال عراق دارد و عملیات هوایی و زمینی را علیه پ‌ک‌ک انجام می‌دهد. آنکارا و متحدان غربی آن حزب کارگران کردستان را به‌عنوان گروه تروریستی طبقه‌بندی کرده‌اند. 

بخش ضدتروریسم اقلیم کردستان عراق در بیانیه‌ای با اشاره به حمله علیه ایزدی‌های مرتبط با پ‌ک‌ک نوشت: «یک پهپاد ترکیه عصر سه‌شنبه یک موضع متعلق به واحدهای مقاومت سنجار را در منطقه خناسر هدف قرار داد.» 

پس از رای‌گیری در انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه در روز یکشنبه، این اولین حمله رسما اعلام‌شده ترکیه در عراق به شمار می‌رود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه قرار است ۲۸ مه برگزار شود و رجب‌ طیب اردوغان پس از دو دهه در دست داشتن قدرت در ترکیه بار دیگر در مقابل کمال کیلیچداراوغلو برای حفظ بالاترین مقام سیاسی به چالش کشیده شده است.    

رویارویی‌های پ‌ک‌ک در مقابل حکومت ترکیه از سال ۱۹۸۴ تاکنون جان ده‌ها هزار نفر را گرفته است و سال‌ها است که جنگ میان نیروهای مسلح ترکیه و شبه‌نظامیان کردستان به مناطق کوهستانی کردنشین در شمال عراق نیز کشیده شده است. 

در ۱۶ آوریل، مقام‌ها حمله پهپادی ترکیه را مسئول کشته‌ شدن بیش از دو نفر و مجروح شدن دو نفر دیگر در کردستان عراق اعلام کردند. همچنین حمله پهپادی دیگری در هفتم ماه آوریل در اطراف فرودگاه سلیمانیه صورت گرفت. این حمله هم‌زمان بود با حضور فرمانده نیروهای دمکراتیک سوری (با رهبری نیروهای کرد و متحد آمریکا) و سربازان آمریکایی در آنجا و در آن موقع انگشت اتهام به سوی ترکیه نشانه رفت، اما منبعی در وزارت دفاع ترکیه هرگونه مداخله در آن را رد کرد. 

در سوم آوریل نیز آنکارا پروازهای خود به مبدا و از مقصد سلیمانیه را دست‌کم تا سوم ماه ژوئیه متوقف کرد و گفت دلیل این تصمیم افزایش تحرکات پ‌ک‌ک در فرودگاه و اطراف آن است.   

ترکیه «نیروهای دمکراتیک سوریه» و بخش اصلی آن یعنی «یگان‌های مدافع خلق» را شاخه‌ای از حزب کارگران کردستان می‌داند. 

در ماه ژوئیه، حمله‌های توپخانه‌ای منتسب به ترکیه به پارکی در اقلیم کردستان عراق ۹ نفر را کشت. آنکارا انجام این حمله را رد کرد و انگشت اتهام را به سوی پ‌ک‌ک نشانه رفت. 

آنکارا بغداد و اربیل - مرکز اقلیم کردستان - را به نادیده گرفتن اتحادهای استراتژیک خود با ترکیه متهم می‌کند و می‌گوید که تنها کار مقام‌ها محکوم کردن شفاهی است. 

ترکیه یکی از شرکای اصلی تجاری عراق است و اربیل تا ماه مارس، به شکل مستقل از دولت فدرال بغداد به ترکیه نفت صادر می‌کرد.