عراق خواستار عذرخواهی ترکیه برای حمله به فرودگاه سلیمانیه شد

حمله پهپادی منسوب به ترکیه، جمعه در اقلیم کردستان عراق روی داد. در این حمله به فرودگاه سلیمانیه آسیبی وارد نشد

فرودگاه سلیمانیه-- Shwan MOHAMMED / AFP

عبداللطیف رشید، رئیس‌جمهوری عراق گفت ترکیه باید از حمله به فرودگاه سلیمانیه عذرخواهی کرده و هر چه سریعتر حملات خود در خاک عراق را متوقف کند.

رئیس‌جمهوری عراق در بیانیه‌ای که روز شنبه منتشرشد اعلام کرد:«ترکیه هیچ توجیه قانونی برای ادامه رویکرد خود در ارعاب غیرنظامیان به بهانه حضور نیروهای متخاصم با این کشور در خاک عراق ندارد.»

حمله پهپادی منسوب به ترکیه، جمعه در اقلیم کردستان عراق روی داد. در این حمله به فرودگاه سلیمانیه آسیبی وارد نشد.

آنکارا سازماندهی و انجام هرگونه عملیات نظامی در خاک عراق را رد می کند. یکی از مقام های وزارت دفاع ترکیه در گفتگو با خبرگزاری رویترز تاکید کرد که «هیچ حمله‌ای توسط ارتش ترکیه در خاک عراق در روز جمعه» عملیاتی نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در دو دهه اخیر نظامیان ترک حملات متعددی به شبه نظامیان کرد مستقر در خاک عراق و سوریه کرده‌اند.

مهم‌ترین هدف آنکارا از میان برداشتن اعضای «ی پ گ»، یگان های مدافع خلق کرد سوریه و «پ ک ک»، حزب کارگران کردستان در عراق و سوریه است.

حزب کارگران کردستان که در دهه هفتاد میلادی تاسیس شده، از سال ۱۹۸۴ مبارزه مسلحانه علیه دولت مرکزی در ترکیه را برای کسب خودمختاری آغاز کرده است.عبدالله اوجالان رهبر کاریزماتیک «پ ک ک» در سال ۱۹۹۹ توسط نیروهای امنیتی ترکیه بازداشت شد و تا امروز در زندان است. دادگاهی در ترکیه ابتدا اوجالان را به اعدام محکوم کرد اما با تشدید فشارهای اتحادیه اروپا، حکم اعدام رهبر حزب کارگران کردستان به حبس ابد تقلیل پیداکرد.

حمله پهپادی به فرودگاه سلیمانیه که به آنکارا نسبت داده می شود، تنها یک هفته پس از توقف پرواز و بستن حریم هوایی برای هواپیماها به مقصد فرودگاه سلیمانیه رخ داده است.ترکیه پیش‌تر پرواز تمامی هواپیماها به مقصد فرودگاه سلیمانیه عراق را متوقف کرده بود.

بیشتر از جهان