شمار جان‌باختگان طوفان موکا در میانمار به ۶۰ نفر رسید

«موکا» با وزش بادهایی با سرعت ۱۹۵ کیلومتر در ساعت روز یکشنبه به خشکی رسید

طوفان موکا در میانمار - SAI Aung MAIN / AFP

شمار جان‌باختگان طوفان «موکا» که روز یکشنبه ۱۴ مه (۲۴ اردیبهشت) میانمار را در نوردید، به ۶۰ نفر افزایش یافت.

شمار کشته‌شدگان به گفته رهبران محلی هنگامی افزایش یافت که روستاییان سعی داشتند خانه‌های ویران‌شده را مرتب کنند و منتظر کمک و حمایت بودند.

«موکا» با وزش بادهایی با سرعت ۱۹۵ کیلومتر در ساعت روز یکشنبه به خشکی رسید، دکل‌های برق را سرنگون کرد و قایق‌های چوبی ماهیگیران را در هم کوبید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رهبران محلی گفتند که در روستای بوما در ایالت راخین، محل سکونت اقلیت مسلمان روهینگیا، حداقل ۴۱ نفر، کشته شدند.

همچنین شبکه تلویزیونی دولتی میانمار (ام‌آر تی‌وی) گزارش داد که ۱۳ نفر در اثر ریزش یک صومعه در روستایی در شهر راثداونگ در شمال سیتوه، مرکز استان راخین کشته شدند و یک زن نیز بر اساس ریزش یک ساختمان در روستای همسایه کشته شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همان نزدیکی، «آ بول هو سون»، ۶۶ ساله، بر سر قبر دخترش که جسدش صبح روز سه‌شنبه پیدا شد، نماز خواند. او به خبرگزاری فرانسه گفت:‌ «من قبل از طوفان در سلامت نبودم، بنابراین ما برای حرکت به جای دیگری تاخیر داشتیم. در حالی که داشتیم به جابه‌جا شدن فکر می‌کردیم، امواج فورا آمدند و ما را گیر انداختند.»

خبرنگاران خبرگزاری فرانسه همچنین گفتند که ساکنان دیگر در ساحل دریا قدم می‌زدند و به‌دنبال اعضای خانواده خود می‌گشتند.

رسانه‌های دولتی میانمار روز دوشنبه بدون ارائه هیچ‌گونه جزئیاتی، گفتند که پنج کشته پیدا کردند.

موکا قدرتمندترین طوفانی است که در بیش از یک دهه گذشته این منطقه را درنوردیده است. طوفانی که روستا‌ها را نابود کرد، درختان را از ریشه کند و ارتباطات را در بخش بزرگی از ایالت راخین مختل کرد.

سفارت چین در میانمار اعلام کرد که پکن مایل است کمک‌های اضطراری به میانمار ارسال کند.

دفتر پناهندگان سازمان ملل متحد اعلام کرد که در حال بررسی گزارش‌هایی است که نشان می‌دهد روهینگیایی‌های ساکن در اردوگاه آوارگان در اثر این طوفان کشته‌ شدند. این سازمان گفت که در حال تلاش برای شروع نیازسنجی‌های سریع در مناطق آسیب‌دیده در ایالت راخین است.

در بنگلادش، مقام‌ها به خبرگزاری فرانسه گفتند که با اینکه این طوفان از نزدیکی اردوگاه آوارگان روهینگیایی عبور کرده است اما کسی در جریان این طوفان جانش را در بنگلادش از دست نداده است. تقریبا یک میلیون آواره روهینگیایی از سال ۲۰۱۷ و به‌دنبال سرکوب نظامی میانمار به بنگلادش گریختند.

پیتر فلیدرر، از موسسه غیرانتفاعی تحلیل اقلیمی، می‌گوید که «ما شاهدیم که دمای سطح دریا در خلیج بنگال در ماه گذشته به‌طور قابل توجهی بالاتر از ۲۰ سال پیش بوده است. اقیانوس‌های گرم‌تر می‌شوند و به همین دلیل، طوفان‌ها با سرعت بیشتری قدرتشان را متمرکز می‌کنند و این عواقب مخربی برای مردم دارد».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز سه‌شنبه با پاکسازی جاده‌ها و برقراری ارتباطات اینترنتی، تماس با سیتوه که محل زندگی حدود ۱۵۰ هزار نفر است، برقرار شده است.

با اینکه عکس‌های منتشرشده از طرف رسانه‌های دولتی نشان از ارسال کمک‌ها به مقصد راخین دارد، اما روستائیان روهینگیا می‌گویند هنوز هیچ کمکی دریافت نکرده‌اند.

بیشتر از جهان