سال ۲۰۲۳؛ وقوع هشت طوفان شن در پکن

چین با جدی‌ترین مشکلات آلودگی هوا در جهان مواجه است و برنامه‌های اقتصادی چین این بحران را تشدید می‌کند

توفان شن در شنیانگ، شمال شرق چین- STR / AFP

پکن بامداد دوشنبه، ۱۷ آوریل (۲۸ فروردین) به وقت محلی، با طوفان شن مواجه شد که به آلودگی شدید انجامید. پیش‌بینی می‌شود که مردم ساکن این شهر در روزهای پنجشنبه و جمعه نیز شاهد طوفان باشند.

با اینکه فقط سه ماه و نیم از آغاز سال جاری میلادی گذشته، این هشتمین طوفان شنی است که پایتخت چین را درمی‌نوردد. پکن و شهرهای نزدیک به آن معمولا در فصل بهار با طوفان‌ شن مواجه می‌شوند، اما امسال اوضاع بدتر شده است. 

دفتر هواشناسی پکن شامگاه یکشنبه هشدار زرد رنگ اعلام کرد و از مردم خواست ملاحظات مربوطه را پیش‌بینی و رعایت کنند؛ هشداری که سومین رده هشدار در طبقه‌بندی چهار رنگی محسوب می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

باد شدید و طوفان شن، هم بر کیفیت هوا و زندگی روزمره مردم تاثیر می‌گذارد و هم بر محیط‌زیست و کشاورزی. طوفان شن معمولا از مغولستان می‌آید و چین چاره‌ای جز تحمل آن ندارد. کارشناسان می‌گویند وضع بد کشت سبزیجات در منطقه صحرای گوبی در مغولستان، باعث تشدید طوفان‌های شنی است. دلیل بهاری بودن طوفان‌ها هم این است که برف آب‌شده و رشد کند گیاهان، باعث می‌شود که مقدار زیادی شن در نواحی مرزی چین و مغولستان جمع شود. 

ما جون، مدیر نهاد غیرانتفاعی «موسسه مسائل عمومی و زیست‌محیطی» در چین، گفت: «فعالیت‌های نامناسب انسانی در تولید و زندگی روزمره، می‌تواند در مناطق خشک و آسیب‌پذیر اختلال ایجاد کند و به ایجاد بیابان بینجامد. این قضیه محدود به چین نیست. در مغولستان، افراط در چرای دام‌ها و فعالیت معادن را مشاهده می‌کنیم.»

چین با جدی‌ترین مشکلات آلودگی هوا در جهان مواجه است و در سال‌های گذشته کوشیده است قوانین و مقررات سخت‌گیرانه‌تری در این زمینه وضع کند؛ از جمله فعالیت کارخانه‌ها، به‌ویژه در شمال کشور، محدود شده‌اند.

لیو بینگجیانگ، یکی از مقام‌های وزارت بوم‌‌شناسی و محیط زیست، چند ماه پیش گفته بود چین تا ۲۰۲۵ میلادی خواهد توانست آلودگی سنگین هوا را به صفر برساند. اما عوامل مختلفی، از جمله پیش‌بینی‌ناپذیر بودن آب‌و‌هوا، و نیز احیای اقتصادی چین که با افزایش تشعشعات همراه است، کار را پیچیده می‌کنند.

بیشتر از جهان