طوفان موکا بخش‌هایی از میانمار و بنگلادش را درنوردید

دست‌کم ۳۰۰ هزار نفر در بنگلادش و یک‌صد هزار نفر در میانمار به مناطق امن انتقال یافتند

بر اثر طوفان موکا در ناحیه کاکس بازار شاخه‌های درختی شکسته و روی کابل‌های انتقال برق افتاده ( ۱۴ مه ۲۰۲۳) - AFP

طوفان سهمگین موکا روز یکشنبه، ۲۴ اردیبهشت (۱۴ مه) غرب میانمار (برمه سابق) و جنوب شرقی بنگلادش را درنوردید. طوفان موکا خسارت‌های زیادی به منطقه کاکس بازار در بنگلادش زده است.

طوفان (چرخند) موکا با سرعت دست‌کم ۱۹۵ کیلومتر در ساعت اردوگاه آوارگان روهینگیا، بزرگ‌ترین اردوگاه پناهجویان در جهان را در هم شکست. این اردوگاه عمدتا پناهگاه موقت خیل پناهجویانی است که در پی سرکوب‌های نظامی خونین سال ۲۰۱۷ در میانمار از این کشور گریختند.

این طوفان که سرعت آن در برخی مناطق تا ۲۱۰ کیلومتر در ساعت گزارش شده، ارتفاع امواج در سواحل خلیج بنگال را تا چهار متر رساند. در اثر برخورد این امواج به ساحل، آب دریا به خیابان‌های شهر سیتوه جاری شد. طوفان موکا همچنین در برخی مناطق بسیاری از درختان را از ریشه کند و زندگی روزمره را مختل کرد.  

مقام‌های محلی بنگلادش از انتقال دست‌کم ۳۰۰ هزار نفر از ساکنان محلی به مکان‌های امن خبر دادند. همزمان دست‌کم یک‌صد هزار نفر در استان فقیرنشین راخین در میانمار به مناطق امن انتقال یافته‌اند. از تلفات و خسارات این طوفان هنوز گزارشی منتشر نشده است.

به گفته عزیز رحمان، رئیس اداره هواشناسی بنگلادش، طوفان موکا قدرتمند‌ترین طوفانی است که از نوامبر ۲۰۰۷ تاکنون این کشور را تهدید کرده است. در آن زمان طوفان سیدر در سواحل جنوبی بنگلادش بیش از سه هزار کشته و میلیاردها دلار خسارت به جای گذاشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ساعاتی پیش از وقوع این طوفان، مقام‌های محلی ضمن اعلام هشدار به ساکنان مناطق در معرض طوفان، سازمان‌های مرتبط را در وضعیت آماده‌باش قرار دادند. فرماندهی نیروی دریایی ارتش بنگلادش اعلام کرد به‌منظور انجام عملیات امداد و نجات ده‌ها فروند کشتی، هواپیمای گشت‌زنی و هلی‌کوپتر در حالت آماده‌باش قرار دارند.

مقام‌های بنگلادش در مورد رانش زمین ناشی از بارش شدید باران در چیتاگونگ، کاکس بازار و مناطق کوهستانی اطراف هشدار دادند.

آنها نگرانی خود را از وضعیت بیش از یک میلیون پناهنده روهینگیا که در اردوگاه‌هایی در شهر ساحلی کاکس بازار پناه گرفته‌‌اند ابراز داشتند. در این اردوگاه‌ها که در مسیر طوفان موکا قرار دارند، نیم میلیون کودک زندگی می‌کنند.

نمایندگی‌های سازمان ملل متحد و سایر تشکیلات بشردوستانه در بنگلادش کمک‌های غذایی به اردوگاه کاکس بازار فرستادند. گروه‌های امداد و نجات هم در محل حضور یافتند.

به گزارش دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد نزدیک به یک میلیون و دویست هزار نفر در راخین و شمال غرب میانمار آواره شده‌اند و حدود شش میلیون نفر به کمک نیاز دارند.

طوفان‌ها در اقیانوس هند شمالی از مهلک‌ترین حوادث طبیعی است که جان میلیون‌ها نفر را تهدید می‌کند. بنا به هشدار دانشمندان، با گرمایش زمین و تغییرات آب‌وهوایی طوفان‌های این منطقه از جهان نیز قدرتمند‌تر می‌شود.

بیشتر از جهان