کلورلی: «اولویت قطعی» لندن مقابله با هسته‌ای شدن تهران است

به‌گفته وزیر خارجه بریتانیا، این کشور در پی یافتن راه‌هایی موثر به‌منظور مقابله با «فعالیت‌های شرورانه» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است

شبکه خبری فاکس‌نیوز در روز دوشنبه، ۱۵ مه ۲۰۲۳، گفتگویی اختصاصی با وزیر خارجه بریتانیا منتشر کرد که جیمز کلورلی در جریان آن در مورد موضوعات متعددی، از جمله فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، سخن گفت.

وزیر خارجه بریتانیا در بخشی از این مصاحبه اختصاصی تاکید کرد پیشگیری از دستیابی نظام جمهوری اسلامی ایران به تسلیحات هسته‌ای همچنان «اولویت قطعی» سیاست خارجه دولت سلطنتی بریتانیا به‌حساب می‌آید؛ رویکردی که به‌گفته او در ادامه اصول اساسی وزارت خارجه این کشور طی دهه‌های گذشته قرار دارد.

او در ادامه این بخش از اظهارات خود به شبکه خبری فاکس‌ گفت دولت بریتانیا با همکاری متحدان راهبردی خود، یعنی ایالات متحده آمریکا، فرانسه و آلمان، در اعمال تحریم‌های هسته‌ای علیه حکومت اسلامگرای ایران مشارکت داشته و از این‌رو آگاه است که به‌منظور جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران، چگونه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری داشته باشد.

با این‌حال کلورلی در گفتگو با فاکس‌نیوز به یکی از اختلاف‌های دولت بریتانیا و دولت فدرال ایالات متحده آمریکا نیز اشاره کرد: قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست نیروهای تروریستی.

در حال حاضر اگرچه مقام‌های بریتانیایی و آمریکایی در اظهارنظرهای رسمی خود ادعا می‌کنند واشینگتن و لندن در برابر تهدیدهای بین‌المللی نظام جمهوری اسلامی ایران با یکدیگر توافق نظری و اتحاد عملی دارند، اما دولت بریتانیا، برخلاف دولت فدرال آمریکا، همچنان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست نیروهای تروریستی قرار نداده است؛ موضوعی که در ظاهر می‌تواند به اختلاف نظر این دو کشور قدرتمند جهان در ارتباط با بحران‌های ناشی از فعالیت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران تعبیر شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از این‌رو کلورلی در فرازی از مصاحبه روز دوشنبه خود با فاکس‌نیوز تاکید کرد اگرچه آمریکایی‌ها سپاه پاسداران را به‌عنوان یک نیروی تروریستی شناسایی کرده‌اند، اما دولت بریتانیا همچنان در حال ارزیابی و یافتن موثرترین راه به‌منظور مقابله با «فعالیت‌های شرورانه» سپاه پاسداران است؛ فعالیت‌هایی که به‌گفته وزیر امور خارجه بریتانیا مسئولیت اصلی آنها نه بر عهده سپاه پاسداران که بر عهده نظام جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

او در عین‌حال گفت بریتانیا همیشه سیاست‌ها و رویکردهای بین‌المللی خود را مورد بازبینی قرار می‌دهد و در صورت لزوم به اصلاح آنها دست می‌زند. با این‌همه او در ادامه، سخنان خود را اینگونه تکمیل کرد: اولویت اصلی سیاست خارجه بریتانیا محافظت و تامین امنیت شهروندان این کشور است.

کلورلی همچنین به خبرنگار فاکس‌نیوز گفت دولت‌های ایالات متحده آمریکا و بریتانیا به‌طور مدام نگرانی‌های خود را با یکدیگر در میان می‌گذارند و هر دو طرف می‌کوشند در حد توان اقداماتی به‌منظور حل این نگرانی‌ها انجام دهند.

با وجود اظهارات وزیر خارجه بریتانیا در مورد ارزیابی‌ِ متفاوتِ لندن و واشینگتن بر سر روش مقابله با فعالیت‌های تروریستی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روزنامه تلگراف با انتشار گزارشی در ابتدای اسفند ماه سال گذشته خورشیدی مدعی شد برخی دیپلمات‌های ارشد دولت فدرال آمریکا در تلاش‌اند تا بریتانیایی‌ها را قانع کنند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست نیروهای تروریستی قرار ندهد.

به‌گزارش روزنامه تلگراف، آمریکایی‌ها استدلال می‌کردند اگر دولت بریتانیا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست نیروهای تروریستی قرار دهد نقش کلیدی خود در مذاکره با تهران را تضعیف خواهد کرد؛ استدلالی که وقایع بعدی، از جمله میانجی‌گری بریتانیا در مذاکرات غیرمستقیم میان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا بر سر تبادل زندانیان، نشان داد مقام‌های لندن آن را پذیرفته‌اند.