شب ماندگار ملی‌پوشان ایرانی با قهرمانی در لیگ هلند و یونان

همزمان با قهرمانی جهانبخش با فاینورد، حاج‌صفی و میلاد محمدی هم با آ.ا.ک. جشن قهرمانی گرفتند

سه ملی پوش ایرانی در جشن قهرمانی لیگ هلند و یونانalirezajb_official/ehsanhajsafi28/Milad Mohammadi on Instagram

در هفته‌های پایانی فوتبال اروپا، تکلیف قهرمانان لیگ‌ها یکی بعد از دیگری روشن می‌شود. یکشنبه‌شب، ۱۴ مه (۲۴ اردیبهشت)، قهرمانی فاینورد در لیگ هلند و آ.ا.ک. در لیگ یونان، دو تیمی که ملی‌پوشان ایرانی را در جمع‌‌ خود دارند، قطعی شد.

فاینورد که با علیرضا جهانبخش فصل درخشانی داشته است، یکشنبه با برد خانگی سه بر صفر مقابل «گو اهد ایگلز» جشن قهرمانی گرفت. فاینورد با این برد ۷۹ امتیازی شد و در فاصله دو هفته تا پایان لیگ هلند، برای آیندهوون، نزدیک‌ترین رقیبش، دست‌نیافتنی است. تیم شهر روتردام با مربیگری آرنه اسلوت روند خیره‌کننده‌ای داشته و آمار ۲۴ برد و فقط یک شکست را در ۳۲ بازی لیگ هلند ثبت کرده است. این تیم موفق شد به یک‌چهارم نهایی لیگ اروپا هم صعود کند، ولی در یک بازی نزدیک، مغلوب رم شد.

جهانبخش فصل گذشته کمی طول کشید تا در ترکیب فاینورد جا بیفتد، ولی این فصل عملکرد بهتری داشت و در لیگ هلند پنج گل زد و شش پاس‌گل داد. مهاجم ایرانی در لیگ اروپا هم سه گل و یک پاس گل داشت. بهترین نمایش او بی‌تردید در بازی حساس مقابل آیندهوون بود که در نیمه دوم به زمین رفت و با دو گل دیدنی، تیمش را از شکست نجات داد. این مسابقه‌ تاثیر زیادی در سرنوشت قهرمانی داشت. او در بازی یکشنبه مقابل ایگلز در نیمه دوم به زمین رفت.

جهانبخش پیش از این با آلکمار توانسته بود به آقای گلی لیگ هلند برسد، و حالا با قهرمانی در فاینورد، به گروه کوچک بازیکنان ایرانی می‌پیوندد که قهرمانی را در یک لیگ اروپایی تجربه کرده‌اند. پیش از این، علی دایی، علی کریمی و وحید هاشمیان موفق شده بودند با بایرن‌مونیخ قهرمان بوندس‌لیگا شوند. اشکان دژاگه هم با ولفسبورگ دستاورد مشابهی داشت. در چند سال اخیر هم سردار آزمون با زنیت سن‌پترزبورگ، و مهدی طارمی با پورتو، به ترتیب قهرمان لیگ روسیه و پرتغال شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جهانبخش درباره این قهرمانی به خبرنگاران گفت: «نمی‌توانم بگویم چقدر به این بازیکنان افتخار می‌کنم. احساس شگفت‌انگیزی دارم. یکی از بهترین فصل‌های دوران فوتبالم را پشت سر گذاشتم. من از این گروه بسیار یاد می‌گیرم و تلاش می‌کنم با تجربه خودم، چیزهایی به بقیه بیاموزم؛ ذهنیت، استعداد و احساسات.»

آژاکس، قدرت سنتی فوتبال هلند، در این فصل عملکرد خوبی نداشت، ولی جهانبخش تاکید دارد که این از ارزش قهرمانی آن‌ها کم نمی‌کند: «شنیدم برخی از مردم می‌گویند دلیل قهرمانی ما این بود که رقبا عملکرد خوبی در این فصل نداشتند. ما مستحق قهرمانی بودیم. ما قهرمانانی شایسته‌ایم و عملکرد خوبی داشتیم.»

همزمان با قهرمانی جهانبخش، دو ملی‌پوش ایرانی، احسان حاج‌صفی و میلاد محمدی، هم قهرمانی لیگ یونان را با آ.ا.ک جشن گرفتند. زردپوشان شهر آتن در ورزشگاهی که دود و آتش سکوها را فرا گرفته بود، وولوس را چهار بر صفر شکست دادند و بالاتر از پاناتینایکوس به قهرمانی رسیدند. کاپیتان ۳۳ ساله تیم ملی، در حالیکه میلاد محمدی بازی را از روی نیمکت تماشا می‌کرد، در این بازی پاس‌گل اول تیمش را داد. مدافع سابق سپاهان که به تازگی قراردادش را برای دو فصل دیگر با آ.ا.ک. تمدید کرده است، با دختر خردسالش در جشن قهرمانی شرکت کرد.

حاج‌صفی پیش از این برای تیم قدرتمند المپیاکوس هم بازی کرده بود، اما تجربه قهرمانی لیگ یونان را نداشت. او در این فصل ۲۹ بار برای آ.ا.ک. در مرحله عادی لیگ و پلی‌آف بازی کرد و دو پاس منجر به گل داد. محمدی که رقیب حاج‌صفی برای بازی در پست دفاع چپ بود، ۱۳ بار برای آ.ا.ک. به زمین رفت و یک پاس‌گل به نام او ثبت شد.

بیشتر از فوتبال