افزایش قاچاق مواد مخدر از افغانستان؛ کشف یک محموله بزرگ مت‌آمفتامین

محموله توقیف‌شده سومین محموله بزرگ‌ مواد مخدر طی یک سال و نیم گذشته است

این سومین محموله بزرگ‌ مواد مخدر طی دوسال گذشته است که از افغانستان به مقصد هند، سریلانکا و مالدیو قاچاق می‌شود - Onmanorama

آژانس مبارزه با مواد مخدر هند (NCB) اعلام کرد که در یک عملیات مشترک با نیروی دریایی، یک محموله بزرگ مواد مخدر را که مبدا آن افغانستان اعلام شده، کشف و ضبط کرده است. 

مقام‌های این آژانس روز شنبه ۲۳ اردیبهشت (۱۳ مه)، در یک نشست خبری اعلام کردند که این بزرگ‌ترین محموله‌ مواد مخدر است که تاکنون در هند کشف شده است. به گفته‌ آن‌ها، این محموله شامل دو هزار و ۵۰۰ کیلوگرم مت‌آمفتامین می‌شود که ارزش آن حدود ۱۲ هزار کرور هندی است.

«اکونومیک تایمز» که یک نشریه هندی است، گزارش داد این عملیات مشترک آژانس مبارزه با مواد مخدر و نیروی دریایی هند در آب‌های هند در امتداد ساحل کرالا انجام شده و در ارتباط با قاچاق این محموله‌ بزرگ مواد مخدر، یک شهروند پاکستانی نیز دستگیر شده است.

به نوشته‌ این نشریه‌، محموله توقیف‌شده سومین محموله بزرگ‌ مواد مخدر طی یک سال و نیم گذشته است که از افغانستان به مقصد هند، سریلانکا و مالدیو قاچاق می‌شود.

نیروی دریای هند گفت که طی عملیات‌های مشابه در یک سال‌ونیم گذشته از طریق آب‌های جنوبی این کشور، تاکنون حدود ۳ هزار و ۲۰۰ کیلوگرم مت‌آمفتامین، ۵۰۰ کیلوگرم هروئین و ۵۲۹ کیلوگرم حشیش کشف و ضبط شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آژانس مبارزه با مواد مخدر هند در مورد محموله اخیر که مبدا آن افغانستان اعلام شد، گفت که مخفیگاه اصلی این محموله‌ مواد مخدر در یک «کشتی مادر» - کشتی بزرگی که در طول سفر مواد مخدر را بین قایق‌های مختلف توزیع می کند - بود که از سواحل مکران در اطراف پاکستان و ایران حرکت خود را آغاز کرده بود.

تولید و قاچاق مواد مخدر یکی از منابع مالی اصلی طالبان در ۲۰ سال گذشته بوده است. اکنون با تسلط این گروه بر تمام اراضی افغانستان، تولید و قاچاق مواد مخدر بیش‌ازپیش افزایش یافته است. 

پس از نزدیک به دو سال از حاکمیت این گروه در افغانستان، همسایه‌های این کشور از جمله ایران، تاجیکستان، هند و حتی کشورهای دوردست‌تری مانند استرالیا از افزایش بی‌سابقه قاچاق مواد مخدر از خاک افغانستان خبر داده‌اند. 

در ماه فوریه امسال، آژانس کنترل مواد مخدر تاجیکستان اعلام کرد که این کشور در دو سال گذشته، شاهد افزایش کشف محموله‌های مواد مخدر از افغانستان به‌ویژه در مناطق مرزی بوده است.

حبیب‌الله وحیدزاده، مدیر این آژانس، گفت: «نیروهای مرزبانی تاجیکستان در سال ۲۰۲۱ و در جریان عملیاتی علیه قاچاقچیان، ۴۸۳ کیلوگرم مواد مخدر را کشف و ضبط کردند. این ارقام در سال ۲۰۲۲، به ۴ هزار و ۱۶۵ کیلوگرم افزایش یافته است.» 

از سویی دیگر هم هند در ماه سپتامبر سال گذشته اعلام کرد که با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، قاچاق مواد مخدر در منطقه از نظر حجم  و اندازه، افزایش قابل‌ ملاحظه‌ای یافته است.

آجندرا بهادر سینگ، مسئول فرماندهی نیروی دریایی غرب هند، گفت که در یک سال گذشته و پس از پایان ماموریت آمریکا در افغانستان، در زمینه قاچاق مواد مخدر از این کشور تحول بزرگی ایجاد شد و «سازمان‌های امنیتی هند در یک سال گذشته مواد مخدر به ارزش ده‌ها میلیون را در ماهاراشترا و گجرات هند کشف و ضبط کردند. این مواد از مبدا افغانستان و از طریق پاکستان و ایران می‌آیند».

اخیرا هم استرالیا در ماه مارس امسال اعلام کرد که در دو سال گذشته ۲۲۵ میلیون دلار مت‌آمفتامین از افغانستان به استرالیا قاچاق شده است. 

تلویزیون ملی استرالیا روز پنجشنبه یازدهم اسفند، در گزارشی اعلام کرد که قاچاق مت‌آمفتامین از افغانستان به استرالیا «با سرعت نگران‌کننده‌ای» افزایش یافته است. این رسانه به نقل از پلیس فدرال استرالیا اعلام کرد که از سال ۲۰۲۱ تاکنون، ۲۵۰ کیلوگرم مت آمفتامین تولیدشده در افغانستان در استرالیا کشف و ضبط شده است. پلیس ارزش این محصول را ۲۲۵ میلیون دلار تخمین زد.