کانادا مسئولیت تهدیدات علیه همکاران محلی سفارت خود در کابل را برعهده نمی‌گیرد

تعدادی از افغان‌هایی که با سفارت کانادا در کابل همکاری می‌کردند، علیه دولت این کشور شکایت کردند

گروهی از شهروندان افغان در حال خروج از کابل (سپتامبر ۲۰۲۱)-KARIM SAHIB/AFP

دولت کانادا می‌گوید مسئولیت تهدیدهای احتمالی علیه آن عده از افغان‌هایی را که در افغانستان حضور دارند و می‌خواهند به کانادا انتقال پیدا کنند، برعهده نمی‌گیرد. به دنبال شکایت ۲۵ تن از افغان‌هایی که در دوره حکومت پیشین با سفارت کانادا همکاری می‌کردند، دولت کانادا درمورد انتقال پیدا نکردن این افراد به آن کشور و تهدید جانی آنان، اعلام کرد که نمی‌تواند مسئولیت انتقال آن‌ها را برعهده بگیرد.

به گزارش شبکه سی‌بی‌سی کانادا، ۲۴ تن از کارمندان سفارت کانادا در کابل همراه با یک محافظ این سفارت، سپتامبر سال گذشته در ارتباط با آنچه تاخیر غیرمنطقی دولت فدرال کانادا برای انتقالشان به آن کشور عنوان شده است، شکایت کردند. وکلای این گروه از افغان‌ها می‌گویند دولت فدرال به مسئله انتقال این افراد به کانادا درحالی‌که جان آنان در افغانستان در خطر است، بی‌توجه است. دولت کانادا به دادگاهی که به پرونده شکایت این افراد رسیدگی می‌کند، اعلام کرد که باید حجم کار سنگین بررسی پرونده‌های مهاجران و پناهندگان و این واقعیت که هرگز به شاکیان وعده محدوده زمانی مشخصی برای رسیدگی به مدارکشان داده نشده است، در نظر گرفته شود. 

اداره مهاجرت کانادا از طریق وکلایش به دادگاه گفت که این نهاد هیچ‌گونه وظیفه‌ای برای رسیدگی به وضعیت پرونده این افراد در چارچوب زمانی مشخصی ندارد. 

افغان‌های شاکی از عملکرد وزارت مهاجرت کانادا گفتند که گروه طالبان آن‌ها را به‌طور دائم تهدید می‌کنند و دولت کانادا باید زودتر درمورد وضعیتشان تصمیم بگیرد. به‌جز یک نفر از این افراد، بقیه هنوز هیچ‌گونه پاسخی در ارتباط با پرونده مهاجرت خود دریافت نکرده‌اند. اکثر شاکیان این پرونده می‌گویند که از تابستان ۲۰۲۱ مجبور شده‌اند که مخفی شوند. بیشتر آن‌ها گفتند که طالبان خانه‌هایشان را تفتیش کرده‌اند؛ دو نفر از آنان گفتند که به‌دست اعضای این گروه بازجویی شده‌اند و یک نفر هم گفت که ربوده و به‌مدت دو ماه شکنجه شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سوجیت چودری، وکیل این گروه از افغان‌ها، گفت منتظر است تا دادگاه فدرال کانادا تصمیم خود را درمورد این پرونده اعلام کند. 

دولت فدرال کانادا به سندی امضاشده از طرف شان فریزر، وزیر مهاجرت کانادا، در ۲۰ سپتامبر سال ۲۰۲۲ استناد می‌کند که در آن آمده است این افراد ازطرف یک شرکت حقوقی افغان استخدام شده و به صورت عملیاتی در افغانستان فعالیت می‌کردند و درمورد خطراتی که در آنجا وجود داشته است، آگاه بوده‌اند. با این حال، وکیل این گروه گفت که این سقوط دولت افغانستان به‌دست طالبان بود که باعث به خطر افتادن جان این افراد شده است. سوجیت چودری گفت آن‌ها هیچ اطلاعی از گام‌های بعدی درمورد پرونده‌های مهاجرتی خود ندارند و وکلایشان نمی‌دانند که برای پیشبرد پرونده‌های آن‌ها چه کاری باید انجام دهند. آن‌ها همیشه نگران‌اند و می‌خواهند مشکلشان هرچه زودتر برطرف شود. وزیر مهاجرت کانادا روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که همکاران او با نمایندگان شرکت حقوقی که این افغان‌ها را برای سفارت کانادا استخدام کرده بود، در حال کار مشترک برای حل مشکل این افرادند. 

دولت کانادا پس از تخلیه بزرگشهروندان خارجی از افغانستان در اوت سال ۲۰۲۱ تعهد کرد که ۴۰هزار افغان، ازجمله کسانی‌ که با نیروها یا سازمان‌های کانادایی در افغانستان کار می‌کردند، فعالان مدنی، فعالان حقوق بشر، خبرنگاران، اعضای گروه‌های اقلیت‌ مذهبی و اقلیت‌ جنسیتی و افرادی که زندگی‌شان در افغانستان تحت سلطه طالبان در خطر است را به کانادا انتقال دهد. از میان این ۴۰هزار تن، بیش از ۳۰ هزار نفر به کانادا انتقال یافته‌اند و دولت کانادا می‌گوید تا آخر سال ۲۰۲۳، به تعهد خود مبنی‌بر انتقال ۴۰هزار افغان به این کشور، عمل خواهد کرد.

بیشتر از جهان