پناهجویان افغان در آمریکا؛ ترس اخراج و از دست‌دادن مجوز کار

عصمت‌الله مانند ده‌ها هزار تن از دیگر پناهجویان افغان در آمریکا با ترس اخراج از آن کشور زندگی می‌کند و امیدوار است کنگره لایحه اقامت افغان‌ها را تصویب کند

ده‌هاهزار پناهجوی افغان با سرنگونی حکومت افغانستان به آمریکا منتقل شده‌اند و در انتظار سند اقامت قانونی‌اند- ANNA MONEYMAKER/GETTY IMAGES VIA AFP

بیش از۷۸ هزار پناهجوی افغان پس از تسلط طالبان بر افغانستان به ایالات متحده آمریکا منتقل شده‌اند؛ از این میان، شمار کمی درخواست پناهندگی‌شان پذیرفته شده است و «گرین‌کارت» دریافت کرده‌اند و گروه بزرگی از پناهجویان افغان در ایالات متحده آمریکا با خطر اخراج و ازدست‌دادن مجوز کار با پایان مهلت ویزا دوساله‌شان مواجه‌اند.

عصمت‌الله یکی از پناهجویان افغان است که در اوایل ماه جاری ۲۴ساله شده است. او درخواست پناهندگی‌اش را به‌صورت آنلاین پیگیری می‌کند، اما درخواستش در وضعیت بررسی اداره مهاجرت قرار دارد.

به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین، این جوان افغان ساکن ایالت کالیفرنیا و بیش از هفت‌هزار مایل (۱۱هزار کیلومتر) دور از شهری است که در آن بزرگ شده، اما از بازگشت به آن‌جا زیر سلطه‌ طالبان هراس دارد.

بیش از ۱۸ ماه است که عصمت‌الله با مادر، خواهر و دو برادرش افغانستان را ترک کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عصمت‌الله در ماه اوت ۲۰۲۱ در شلوغی بیش‌ازحد جمعیت در فرودگاه کابل با نشان‌دادن گواهینامه پدرش که به‌عنوان مهندس در چندین پروژه ساخت‌وساز ارتش ایالات متحده آمریکا کار کرده بود، توانست سوار هواپیمای نظامی آمریکایی شود. او نخست به پایگاه نظامی آمریکا در قطر پرواز کرد و با دریافت ویزای مشروط بشردوستانه دولت جو بایدن به ایالت پنسلوانیای آمریکا منتقل شد. عصمت‌الله حدود چهار ماه در کمپ آتربری ایندیانا سپری کرد و از آنجا به ساکرامنتو در کالیفرنیا رفت.

جمعیت شهروندان افغان در شهر ساکرامنتو زیاد است و در بخش‌هایی از این شهر کافه، رستوران و مغازه‌های متعلق‌به شهروندان افغان به چشم می‌خورد و این باعث می‌شد که درد دوری از افغانستان برای عصمت‌الله کمتر شود.

عصمت‌الله خواسته است که نام خانوادگی‌اش در گزارش گاردین ذکر نشود، چون پدرش در کابل به سر می‌برد و در انتظار ملحق‌شدن به اعضای خانواده در آمریکاست.

به این جوان افغان دو سال اجازه زندگی و کار قانونی در آمریکا داده شده است، اما این مهلت در سپتامبر سال جاری به پایان می‌رسد.

عصمت‌الله مانند ده‌ها هزار تن از پناهجویان افغان در آمریکا در ترس ازدست‌دادن مجوز کار و اخراج از آمریکا به سر می‌برد و امیدوار است کنگره لایحه اقامت افغان‌ها را تصویب کند، تا اقامت دائمی در آمریکا به‌ دست آورد.

او گفت: «احساس می‌کنم که ساکرامنتو خانه من است و آن را دوست دارم. در اینجا ما نگران کشته‌شدن نیستیم. من فقط می‌خواهم که به تحصیل خود ادامه دهم و به همین دلیل نگرانم.»

عصمت‌الله می‌خواهد که در آمریکا در رشته علوم کامپیوتر تحصیل کند و به‌تازگی در یکی از کالج‌های ساکرامنتو برای کلاس زبان انگلیسی ثبت‌نام کرده است.  

خواهر ۱۴ ساله او با بیش از دو هزار کودک پناهنده افغان در مدرسه دولتی مشغول تحصیل است؛ او می‌گوید که می‌خواهد در آمریکا به دانشگاه برود، درحالی‌که در افغانستان طالبان دختران را از رفتن به مکتب و دانشگاه محروم کرده‌اند.

عصمت‌الله و خانواده‌اش امیدوارند که درخواست پناهندگی‌شان پذیرفته شود، تا بتوانند برای دریافت گرین‌کارت اقدام کنند و نگرانی‌شان از اخراج دوباره به افغانستان برطرف شود.

براساس آمار خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات متحده آمریکا(USCIS)، تقریبا ۴۵۰۰ پناهجوی افغان با ویزای مهاجرت بشردوستانه، توانسته‌اند اقامت دائم آمریکا را به‌ دست بیاورند. این نهاد تا ۱۲ مارس سال‌جاری حدود ۱۵هزار درخواست پناهندگی از افغان‌هایی دریافت کرده است که در عملیات تخلیه افغانستان وارد آمریکا شده‌اند.

بیشتر از جهان