دیپلمات‌های افغان در آمریکا به دنبال گرفتن کارت سبز

دولت ایالات متحده چند ماه پیش حساب سفارت افغانستان در آمریکا را بست

دیپلمات‌های افغان هنوز سفارت و کنسولگری‌های افغانستان را تعطیل نکرده‌اند - AFP

ده‌ها دیپلمات افغان در ایالات متحده آمریکا چند ماه است که حقوق نگرفته‌اند اما همچنان به کار خود در سفارت افغانستان در واشنگتن ادامه می‌دهند. نیویورک‌تایمز در گزارش تازه‌ای که در روز یکشنبه، ۱۳ فوریه منتشر کرد، نوشت که دولت آمریکا از ماه اکتبر حساب‌های سفارت افغانستان در آمریکا و کنسولگری‌های این کشور در نیویورک و لس‌آنجلس را برای اینکه طالبان به این حساب‌ها دسترسی پیدا نکنند، مسدود کرد و دیپلمات‌های افغان که در دوره حکومت اشرف غنی به آمریکا آمده‌اند، از دسترسی به حقوق خود محروم مانده‌اند.

با این حال به نوشته نیویورک‌تایمز، دیپلمات‌های افغان هنوز سفارت و کنسولگری‌های افغانستان را تعطیل نکرده‌اند. حالا این دیپلمات‌ها نگران‌اند که اگر پیش از گرفتن اقامت آمریکا، سفارت افغانستان در این کشور بسته شود، آن‌ها به شهروندان بدون تابعیت و بدون اجازه کار در آمریکا تبدیل شوند. عبدالهادی نجرابی، معاون سفارت افغانستان در آمریکا، می‌گوید: «این وضعیت چیزی نیست که ما خواهان آن بودیم ولی در حال حاضر ناگزیریم این وضعیت را بپذیریم.» او می‌افزاید که دیپلمات‌های افغان نمی‌توانند برای مدت زیادی این وضعیت را تحمل کنند.

او تصریح کرد: «هنوز کارهای زیادی وجود دارد که باید انجام دهیم. ولی تا زمانی که احساس کنیم دیگر نمی‌توانیم ادامه دهیم، در سفارت می‌مانیم.»

 دیپلمات‌های افغان در سراسر جهان مستقل از رژیم طالبان که حالا خود را امارت اسلامی می‌خواند، فعالیت می‌کنند. بیشتر سفیران قبلی افغانستان نخواسته‌اند فعالیت‌های دیپلماتیک خود را تحت کنترل طالبان پیش ببرند و هیچ دولتی در جهان تاکنون رژیم طالبان را به رسمیت نشناخته است. به همین دلیل پرچم ملی افغانستان هنوز بر فراز  سفارت‌خانه‌های افغانستان در کشورهای مختلف در اهتزاز است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وضعیت دیپلمات‌های افغان در کشورهای مختلف جهان با چالش‌هایی روبه‌رو است. آنان می‌گویند که ماه‌ها است که از پس‌انداز خود استفاده می‌کنند یا با قرض گرفتن از دوست و آشنا روزگار می‌گذرانند. آنان بیمه درمانی ندارند و مجبورند هزاران دلار بابت قبض پزشکی خود بپردازند. حتی به گفته دو دیپلمات افغان در فرانسه، بیشتر دیپلمات‌ها که توان پرداخت اجاره خانه را ندارند، به ساختمان سفارت نقل‌مکان کرده‌اند.

نجرابی، معاون سفارت افغانستان در واشنگتن، می‌گوید: «در حال حاضر کارمندان این سفارت یا مدارک و سایر درخواست‌های کنسولی را صادر می‌کنند، یا  به افغان‌هایی که به‌تازگی از ترس طالبان آمریکا آمده‌اند، برای اسکان مجدد کمک می‌کنند.»

او می‌افزاید که از این‌گونه خدمات ماهانه بین دو تا سه هزار دلار به دست می‌آید که برای پرداخت قبض برق و سایر خدمات شهری کافی است. ۶۵ کارمند سفارت افغانستان ماه‌ها است که حقوق نگرفته‌اند و در تلاش‌اند تا برای گذران زندگی خود کاری پیدا کنند. دولت آمریکا با تحریم گروه طالبان باعث شد تا بانک‌های این کشور در ارائه خدمات مالی به کارمندان دولت سابق افغانستان با احتیاط زیاد برخورد کنند و هرچند دولت آمریکا به بانک‌های این کشور اعلام کرد که این‌گونه معامله‌ها جریمه ندارد، سیتی بانک آمریکا که حساب‌های سفارت افغانستان نزد آن است، حاضر نشد این حساب‌ها را باز کند.

با این حال، نیویورک‌تایمز، به نقل از معاون سفارت افغانستان در واشنگتن نوشت که ۵۵ تن از دیپلمات‌های افغان برای اقامت در آمریکا درخواست داده‌اند. آنان نیز به فهرست ۱۰۰ هزار افغان که می‌خواهند در آمریکا پناهندگی بگیرند، اضافه شده‌اند. با این حال به نظر می‌رسد این روند تا حدی طولانی باشد، زیرا هر ساله به ۵۰ پرونده درخواست پناهندگی ترتیب اثر داده می‌شود.

متیو بورک، سخنگوی خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات متحده، گفت که تاکنون ۳۱ افغان برای تغییر وضعیت خود به اقامت دائم درخواست داده‌اند. بورک افزود که این تعداد دیپلمات‌ها و اعضای خانواده آن‌ها را شامل می‌شود؛ روندی که ممکن است چندین ماه طول بکشد تا تکمیل شود. در همین حال، آژانس مهاجرت از هزینه‌های درخواست برای دیپلمات‌های افغان که از نظر مالی در تنگنا قرار دارند، چشم‌پوشی کرده و پیشنهاد داده است تا زمانی که پرونده‌های آن‌ها در جریان است، برای آنان اجازه کار موقت صادر شود.

گروه طالبان از زمان ایجاد حکومت سرپرست خود در کابل به سفارتخانه‌های این کشور در سراسر جهان نامه فرستادند که آن‌ها می‌توانند همچنان به کار ادامه دهند؛ اما تقریبا تمام دیپلمات‌های افغان گفته‌اند که از دستورات وزارت خارجه طالبان پیروی نخواهند کرد.