حضور زنان بی‌حجاب در ماراتن شیراز؛ رئیس فدراسیون مجبور به استعفا شد

دادستان فارس این اتفاق را اقدامی ساختارشکنانه خواند و گفت مصمم است با آنچه «قصور، ترک فعل و تقصیر احتمالی مسئولان» خواند، برخورد کند

چالش حجاب اجباری با پلمب واحدهای گردشگری، تجاری و صنفی ادامه دارد و مقام‌های جمهوری اسلامی ایران هم هر روز در مورد وضعیت حجاب مصاحبه و سخنرانی می‌کنند، اما حالا برگزاری مراسم‌ و رویدادهای ورزشی نیز چالشی جدید برای جمهوری اسلامی شده و حضور زنان بدون حجاب در این مسابقه حواشی زیادی به همراه داشته است. در همین راستا، نهادهای مختلف در جمهوری اسلامی ایران هر کدام به نوعی در تلاش‌اند تا با کشف حجاب زنان مقابله کنند.

در رسانه‌های اجتماعی تصویری از یک بنر در متروی مشهد منتشر شده که شهرداری این شهر در آن، زنان بی‌حجاب را به حبس و جزای نقدی تهدید کرده است. در این بنر نوشته شده است: «۱۰ روز تا دو ماه حبس یا جزای نقدی از دو تا ۱۰ میلیون ریال برای زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند.»

در ادامه پلمب‌های فراجا، دریاچه و پارک جنگلی سوادکوه هم به بهانه بی‌حجابی پلمب شد. اکبری، فرمانده انتظامی سوادکوه، با اعلام خبر پلمب پارک جنگلی دریاچه شورمست در سوادکوه اعلام کرد این اقدام به علت «هنجارشکنی در حوزه حجاب و عفاف» صورت گرفته است.

اکبری گفت: «با توجه به تذکرات متعدد پلیس به مسئولان پارک جنگلی دریاچه شورمست در خصوص رعایت عفاف و حجاب از سوی گردشگران و بی‌تفاوتی مسئولان آن پارک، این مجموعه با هماهنگی قضایی پلمب و پرونده به مرجع قضایی ارسال شد.»

معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی، در واکنش به تداوم پلمب‎‌‌ها، این اقدام را غیرقانونی خواند و گفت: «سوال بنده این است که بر مبنای کدام قانون واحدهای تجاری را پلمب می‌کنند؟ در حقیقت پلمب مراکز تجاری به دلیل اینکه یک فرد بی‌حجاب آنجا تردد می‌کند جنبه قانونی ندارد و از طرفی افرادی را متضرر می‌کند که شاید هیچ گناهی ندارند.»

این نماینده مجلس با انتقاد از نهادهای حکومتی و عقیدتی که بابت کنترل و ترویج حجاب بودجه دریافت می‌کنند، افزود: «در مجموع برخوردهایی نظیر پلمب مراکز تجاری در حوزه حجاب را قطعا مخالف اصول مصرح قانون اساسی و آزادی‌های به‌حق مردم ارزیابی می‌کنم. به نظر می‌رسد برای جلوگیری از ترویج بی‌حجابی به جای پلمب کردن باید جلو تریبون‌هایی که در زمینه فرهنگی اعتبارات دولتی دریافت کردند اما هیچ خروجی نداشته‌اند، گرفته شود »

استعفای اجباری رئیس فدراسیون دو-میدانی به دلیل مارتن بدون حجاب

برگزاری مارتن شیراز و حضور زنان بی‌حجاب در این مسابقات به دردسری جدی برای مقام‌های استان فارس تبدیل شده است. روز جمعه، ۱۵ اردیبهشت، تصاویر و فیلم‌هایی از ماراتن شیراز در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد زنان با لباس ورزشی و بدون حجاب اجباری در حال دویدن‌اند و در میان تماشاگران نیز زنانی بدون حجاب اجباری این مسابقه را تماشا می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اتفاق باعث شد دادستان عمومی و انقلاب استان فارس مسئولان برگزاری ماراتن شیراز را به دادستانی احضار کند. مصطفی بحرینی، دادستان فارس، روز شنبه ۱۶ اردیبهشت، اعلام کرد سرپرست ورزش و جوانان استان، مدیر ورزش و جوانان شیراز و رئیس هیئت دوومیدانی و مسئولان انتظامات برگزاری مسابقه ماراتن جهت ارائه توضیح در مورد دوندگان زن بی‌حجاب به دادستانی احضار شده‌اند. دادستان فارس این اتفاق را اقدامی ساختارشکنانه خواند و گفت مصمم است با آنچه «قصور، ترک فعل و تقصیر احتمالی مسئولان» می‌خواند، برخورد کند.

روز شنبه و پس از این احضارها، رئیس فدراسیون دوومیدانی از سمت خود استعفا کرد. خبرگزاری فارس با انتشار این خبر نوشت در پی انتشار تصاویری از مسابقات دوومیدانی در شیراز و حضور زنان بی‌حجاب در این مسابقه در حاشیه برگزاری روز شیراز، صیامی، رئیس فدراسیون دوومیدانی، از سمت خود استعفا کرد.

مریم کاظمی‌پور، معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان، نیز پیش از این اعلام کرده بود که در پایان این مسابقه، برخی افراد که بدون ثبت‌نام و بدون داشتن شماره خود را به مسیر برگزاری مسابقه رسانده بودند، «رفتار هنجارشکنانه» انجام داده و «تصاویر ناهنجاری» ایجاد کرده‌اند. او در مورد موضع وزارت ورزش در رابطه با این اتفاق گفت: «وزارت ورزش و جوانان این رفتارها را تقبیح می‌کند و اجازه نمی‌دهیم کسی بخواهد به اسم ورزش به عادی‌سازی رفتارهایی بپردازد که با ارزش‌های جامعه اسلامی و اعتقادات مردم ایران سازگاری ندارند. به هیچ عنوان توسعه ورزش با چنین رفتارهایی موردتایید نیست و نمی‌گذاریم کسی چنین تصاویر نامربوطی را از ورزش کشور نهادینه کند.»

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: مردان بی‌حجاب هم باید جریمه سنگینی شوند

عبدالحسن خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، شنبه شب در یک برنامه تلویزیونی شرکت کرد و در آن مدعی شد که علاوه بر خانم‌ها، آقایان بدحجاب هم باید جریمه‌ سنگینی شوند. او همچنین گفت که قبل از عید پیش‌بینی شده بود که اگر همین وضعیت ادامه داشته باشد، در تابستان با آمار بالایی از بی‌حجابی مواجه خواهیم شد.

خسرو پناه در ادامه، در صحبت‌هایی متناقض، مدعی شد که علت اصلی که مردم فکر می‌کنند بی‌حجابی بیشتر شده این است که نیروهای ارزشی و انقلابی وقتی یک اتفاقی می‌افتد، کلیپ آن را دست‌به‌دست پخش می‌کنند. او در ادامه با ذکر مثالی گفت: «چندی پیش شاهد پخش کلیپی از رقص سه چهار دانشجو در یکی از دانشگاه‌های غیرانتفاعی بودیم که ظاهرا مربوط به جشن نیمه‌‌شعبان بود، اما فیلم حضور ۱۵۰۰ دانشجوی همان دانشگاه در آیین معنوی شب قدر ماه مبارک رمضان پخش و دیده نشد.»

او با اشاره به وضعیت حجاب در جامعه گفت: «وضع کنونی نسبت به اغتشاشات سال گذشته و پیش از آن، بدتر است اما معتقدم سیر صعودی بی‌حجابی متوقف شده است.»