تداوم اعتراضات جمعه‌ها در زاهدان؛ «ایستاده‌ایم تا پایان»

صدها نفر از معترضان در زاهدان، پس از برگزاری نماز جمعه، بار دیگر راهپیمایی اعتراضی برگزار کردند

اعتراضات مردم زاهدان پس از برگزاری نماز جمعه روز پانزدهم اردیبهشت، برگزار شد. مردم زاهدان پس از برگزاری نماز جمعه به رسم هفت ماه گذشته بار دیگر اعتراضات خیابانی خود را برگزار کردند.

معترضان در زاهدان با شعار «مرگ بر جمهوری اعدامی» و «قسم به خون یاران ، ایستاده ایم تا پایان» به خیابان آمدند و مخالفت خود را با نظام جمهوری اسلامی نشان دادند. صدها نفر از معترضان پس از خروج از مسجد مکی با شعار «این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت» اعتراض خود را به جمهوری اسلامی نشان دادند.

معترضان در جریان این اعتراضات پلاکاردهایی با عناوین «آرمان ما مرگ ندارد، شهادت یا آزادی» و «نهادهای بین المللی فریاد مظلومیت بلوچستان باشید» همراه خود داشتند. معترضان همچنین در این راهپیمایی اعتراضی که در خیابان‌های اطراف مسجد مکی برگزار شد شعار «آزادی آزادی آزادی» را فریاد زدند. معترضان اهل زاهدان با سر دادن شعار «خامنه‌ای حیا کن، حکومتو رها کن»، خواستار کناره‌گیری علی خامنه‌ای از قدرت شدند.

کانال تلگرامی رصد بلوچستان تعداد معترضان را هزاران نفر عنوان کرد و با اشاره به حضور گسترده آنان در خیابان‌های زاهدان نوشت: «آزادی خواهان بلوچ به خیابان‌ها آمده و شعار «برادر شهیدم خونِت رو پس می‌گیرم» سر دادند.»

در هفته‌های گذشته فشار بر روی شهروندان بلوچ و همچنین روحانیون اهل سنت افزایش دوباره یافته است. یکی از شهروندان با در دست داشتن پلاکارد «حل شدن مشکلات کشور با کشتن بلوچ تیراندازی، دستگیری، اعدام» نسبت به افزایش این فشارها انتقاد کرده بود. خبرگزاری حال‌وش پیش از این اعلام کرده بود که ۲۲ شهروند بلوچ در پنج روز گذشته اعدام شده‌اند.

پیش از آغاز تظاهرات ضدحکومتی روز جمعه، مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه با انتقاد شدید از اعدام شهروندان گفت:«به کسی که ملت خود را می‌کشد هیچ اعتمادی نیست.»

او خواستار توقف اعدام‌ها در جمهوری اسلامی شد و گفت که این افراد در پی بیکاری و مشکلات اقتصادی به این کار روی آورده‌اند و حکومت در قبال آنان مسئول است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مولوی عبدالحمید در ادامه سخنانش به سیره امام اول شیعیان که مقام‌های جمهوری اسلامی ادعای تبعیت از او را دارند، اشاره کرد و گفت حضرت علی حتی یک اسیر را نکشت. او با بیان اینکه بسیاری از مردم بلوچ در پی مشکلات مالی و بحران اشتغال به خریدوفروش مواد مخدر روی می‌آورند افشا کرد که برخی افراد از سر گرسنگی و تنها به‌ خاطر ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان به سمت مواد مخدر رفتند و اعدام شدند.

به گفته او حکومت ایران در استان سیستان و بلوچستان که بیشترین جمعیت آن را جوانان شامل می‌شوند فرصت‌های شغلی و تحصیلی فراهم نکرد.

امام جماعت مسجد مکی زاهدان، در بخش دیگری از سخنانش به نقص‌های قانونی در جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و افزود این قوانین نه با قوانین بین‌المللی مطابقت دارد و نه با قوانین اسلامی. او گفت برخی قوانین مصوب در جمهوری اسلامی ایران در ۴۴ سال گذشته کشور را به چالش کشانده و فلج کرده است در حالی که این قوانین وحی الهی نیستند و می‌توانند اصلاح شوند.

مولوی عبدالحمید به زیان‌های مجازات اعدام برای ایران اشاره کرد و گفت: «چرا باید در دنیا بگویند شما بیشترین آمار اعدام دارد؟ کدام دولت، ملت خود را می‌کشد؟ این کشتن‌ها را متوقف کنید.»

بازداشت یکی از استادان دارالعلوم مکی

از سوی دیگر هفته گذشته نیروهای لباس‌شخصی اداره اطلاعات یکی از استادان دارالعلوم مکی زاهدان را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کرد.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، مولوی عبدالعزیز عمرزهی روز یکشنبه دهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در خیابان غدیر ۱۲ زاهدان و بدون تفهیم اتهام، بازداشت شد. این اتفاق واکنش گسترده روحانیون اهل سنت و مدرسین حوزه علمیه اهل سنت را در پی داشت.

مدارس حوزه علمیه در زاهدان با انتشار بیانیه‌هایی جداگانه، همگی ضمن حمایت از مولوی عبدالحمید از بازداشت مدرسین حوزه علمیه دارالعلوم و همچنین افزایش فشارها بر روی روحانیون اهل سنت انتقاد کردند. در همین راستا ماموستا صابر خدامرادی، امام جمعه شهرک قوخ سقز نیز در دادگاه ویژه روحانیت همدان به تحمل هفت ماه حبس و ۷۲ ضربه شلاق محکوم شد.

مولوی عبدالحمید نیز در واکنش به تداوم فشارها بر روی فعالین اهل سنت، روز دوشنبه در دیدار با علمای ایرانشهر و جمعی از روحانیون اهل سنت خاش گفت: «اگر حل مشکلات مردم در دستگیری و بازداشت است، همه ما را بگیرند و زندانی کنند. اگر مشکل مردم با بازداشت معترضان و سیاسیون حل می‌شود، بنده از آن‌ها درخواست می‌کنم که خودشان را به زندان تحویل بدهند تا مشکل مردم حل شود. اما واقعیت این است مشکلات مردم با زندانی‌ کردن و سرکوب حل نمی‌شود، بلکه باید با مردم بنشینید.»