مولوی عبدالحمید: به کسی که ملت خود را می‌کشد هیچ اعتمادی نیست

امام جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به موج اخیر اعدام‌ها گفت: «چرا باید در دنیا بگویند شما بیشترین آمار اعدام دارد؟ کدام دولت، ملت خود را می‌کشد؟ این کشتن‌ها را متوقف کنید.»

عبدالحمید گفت هیچ‌کس خط قرمز نیست-کانال تلگرام مولوی عبدالحمید

مولوی عبدالحمید، امام جماعت اهل سنت، در ادامه سخنرانی‌های اعتراضی‌اش، در خطبه‌های نماز جمعه ۱۵ اردیبهشت زاهدان به تندی از اعدام گسترده شهروندان بلوچ، مقدس نشان دادن علی خامنه‌ای، زندانی کردن معترضان و ناتوانی حکومت در رفع تحریم‌ها انتقاد کرد و ضمن اشاره به سانسور صدای نخبگان و متخصصان گفت: «کشور با بن‌بست و چالش مواجه است، همه اصناف اعتراض دارند و پول ایران از اعتبار افتاده است.»

امام جماعت مسجد مکی به اعدام‌های گسترده شهروندان بلوچ طی روزهای اخیر نیز اعتراض کرد و با یادآوری اینکه در کمتر از یک هفته بالغ‌بر ۲۰ نفر در ارتباط با جرائم مواد مخدر اعدام شده‌اند، گفت به کسی که ملت خود را می‌کشد هیچ اعتمادی نیست.

او خواستار توقف اعدام‌ها در جمهوری اسلامی شد و گفت که این افراد در پی بیکاری و مشکلات اقتصادی به این کار روی آورده‌اند و حکومت در قبال آنان مسئول است.

مولوی عبدالحمید در ادامه سخنانش به سیره امام اول شیعیان که مقام‌های جمهوری اسلامی ادعای تبعیت از او را دارند، اشاره کرد و گفت حضرت علی حتی یک اسیر را نکشت. او با بیان اینکه بسیاری از مردم بلوچ در پی مشکلات مالی و بحران اشتغال به خریدوفروش مواد مخدر روی می‌آورند افشا کرد که برخی افراد از سر گرسنگی و تنها به‌ خاطر ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان به سمت مواد مخدر رفتند و اعدام شدند.

به گفته او حکومت ایران در استان سیستان و بلوچستان که بیشترین جمعیت آن را جوانان شامل می‌شوند فرصت‌های شغلی و تحصیلی فراهم نکرد.

امام جماعت مسجد مکی زاهدان، در بخش دیگری از سخنانش به نقص‌های قانونی در جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و افزود این قوانین نه با قوانین بین‌المللی مطابقت دارد و نه با قوانین اسلامی. او گفت برخی قوانین مصوب در جمهوری اسلامی ایران در ۴۴ سال گذشته کشور را به چالش کشانده و فلج کرده است در حالی که این قوانین وحی الهی نیستند و می‌توانند اصلاح شوند.

مولوی عبدالحمید به زیان‌های مجازات اعدام برای ایران اشاره کرد و گفت: «چرا باید در دنیا بگویند شما بیشترین آمار اعدام دارد؟ کدام دولت، ملت خود را می‌کشد؟ این کشتن‌ها را متوقف کنید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امام‌جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه نیز مقام‌های حکومتی را خطاب قرار داد و گفت: «متوقف کنید زدن کسی را که اعتراض دارد و بدون سلاح است. زندانی نکنید کسی را که حرفی دارد.»

امام جمعه اهل سنت، راه‌حل علاج مشکلات را گفت‌وگو با مردم و متخصصان دانست و با اشاره به فرصت‌سوزی جمهوری اسلامی ایران در توافق هسته‌ای گفت: «هسته‌ای چقدر ارزش داشت که ایران را به اینجا رساندید.»

مولوی عبدالحمید در ادامه به سودآوری تحریم‌ها برای وابستگان حکومت اشاره کرد و افزود تحریم‌ها به نفع اشخاص، افراد و آقازاده‌ها بود که نفت ایران را به بازار سیاه ببرند و بفروشند ولی به نفع ملت ایران نبود. او همچنین خطاب به مقام‌های حکومت گفت نتوانستید با فساد و اختلاس مبارزه کنید و خزانه مملکت خالی شد. کشورداری با این صورت نمی‌شود. زندان و کشتن هم مسئله شما را حل نمی‌کند.روحانی پرنفوذ اهل سنت، ضمن اشاره به محرومیت‌های موجود در استان سیستان و بلوچستان از جمله بحران آب، کشاورزی و اشتغال، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران را خطاب قرار داد و گفت آیا کارخانه برای مردم ایجاد کرده‌اید؟ آیا پتانسیل دریای معادن در مرزها فعال شده‌اند؟ آیا فرصت کار برای جوان‌ها فراهم کردید که مردم را اعدام می‌کنید؟

او با تاکید بر اینکه افراد اعدام‌شده پدر، مادر، زن و فرزند دارند گفت چه کسی سرپرستی و کفالت فرزندان این‌ها را برعهده می‌گیرد؟ خانواده‌های آنان چه گناهی کرده‌اند که باید چنین رنجی را متحمل شوند.

امام جماعت مسجد مکی با افشای نامه‌نگاری و پیام‌های برخی وابستگان حکومت، رهبری علی خامنه‌ای را زیر سوال برد و گفت:« برخی به من پیام داده‌اند که تو (با حرف زدن علیه رهبر) خط قرمز ما را زیر پا گذاشتی من می‌گویم در دین اسلام خط قرمز نداریم، همه دچار لغزش می‌شوند و مصوبه خبرگان و شورای فقها وحی آسمانی نیست.»

امام جماعت اهل سنت، با تاکید بر اینکه بالاترین ضرر را کسانی به کشور زدند که جلو انتقادها را گرفتند به مقدس‌ جلوه دادن علی خامنه‌ای در جمهوری اسلامی ایران کنایه زد و گفت هیچ‌کس نباید در دنیا خط قرمز باشد. او خود را مثال زد و افزود وقتی نمی‌گذارید کسی به من عبدالحمید انتقاد کند، بزرگ‌ترین ظلم را بر من کرده‌اید.

او بار دیگر به مقام‌های حکومت هشدار داد راهی که در پیش گرفته‌اند به بن‌بست می‌خورد، مگر اینکه با مردم گفت‌وگو کنند ارزش پول ملی بازگردد، نخبگانی که ایران را ترک کرده‌اند فراخوانده شوند، ثبات سیاسی در کشور ایجاد و رضایت ملت کسب شود.