نخستین محموله گاز صادراتی ترکمنستان از طریق قندهار به پاکستان رسید

در گذشته این مسیر به دلیل حضور جنگجویان طالبان و درگیری آنان با نیروهای دولتی، برای ترانزیت ناامن بود

هرچند پروژه لوله گاز تاپی هنوز آغاز نشده، انتقال گاز  به وسیله کامیون از طریق افغانستان به پاکستان شروع شده است‌ــ Ariana News

اتاق بازرگانی و سرمایه‌گذاری افغانستان تحت کنترل طالبان به‌تازگی اعلام کرد که برای نخستین بار صادرات گاز طبیعی ترکمنستان به پاکستان از طریق افغانستان آغاز شده است. پیش از این به دلیل ناامن بودن مسیر ترانزیت از داخل افغانستان، گاز ترکمنستان از طریق ایران به پاکستان منتقل می‌شد.

 به گزارش اتاق بازرگانی و سرمایه‌گذاری، نخستین محموله شامل ۵۰ تانکرــ هر کدام حاوی ۳۰ تن گاز طبیعی‌ــ ۳۰ آوریل از ترکمنستان به قندهار و از آنجا به پاکستان ارسال شده است. 

محمد یونس مهمند، رئیس اتاق بازرگانی و سرمایه‌گذاری طالبان، در یک مراسم رسمی در قندهار گفت که صادرات افغانستان در سال ۲۰۲۲ حدود یک هزار و ۸۶۸ میلیون دلار بود که «نسبت به سال‌های گذشته، افزایش چشمگیری نشان می‌دهد».

مهمند همچنین گفت که در سال ۲۰۲۲، انتقال محموله‌های ترانزیتی از طریق قندهار به آسیای مرکزی نیز به میزان قابل‌توجهی افزایش یافت. او تصریح کرد: «در سال ۲۰۲۱ در مجموع ۲۲ هزار و ۸۹۱ کانتینر بار از طریق افغانستان به کشورهای آسیای میانه ارسال شد. این تعداد در سال ۲۰۲۲، به ۵۳ هزار و ۶۹۷ محموله رسید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این تفاوت بارز در حالی رخ داده است که قبل از سلطه طالبان بر افغانستان، بیشتر مسیرهای ترانزیت کالا به دلیل نفوذ جنگجویان طالبان و درگیری‌های پی درپی آن‌ها با نیروهای امنیتی دولت پیشین افغانستان، ناامن و غیرقابل استفاده بودند و بیشتر سرمایه‌گذاران و بازرگانان داخلی و خارجی به دلیل ناامن بودن راه‌ها، از سرمایه‌گذاری در داخل این کشور و نیز استفاده از مسیر ترانزیت افغانستان خودداری می‌کردند.

پروژه خط لوله گاز ترکمنستان‌ــ‌افغانستان‌ــ‌پاکستان‌ــ‌هند (تاپی) که اجرای آن از سال ۲۰۱۵ آغاز شد و قرار بود تا سال ۲۰۱۹ به پایان برسد هم از جمله پروژه‌های مهم اقتصادی بود که به دلیل مشکلات امنیتی و درگیری‌ها میان طالبان و نیروهای امنیتی دولت پیشین، متوقف شد و هنوز به پایان نرسیده است. 

این پروژه قرار است گاز ترکمنستان را از طریق لوله‌ای به طول یک هزار و ۸۳۰ کیلومتر، از افغانستان به پاکستان و سپس به هند منتقل کند. این پروژه ضمن تامین انرژی برای افغانستان، از قبل حق ترانزیت نیز برای افغانستان بسیار درآمدزا خواهد بود. 

طالبان اکنون پس از سلطه بر افغانستان، تلاش دارند کشورهای ذی‌نفع را به ادامه کار پروژه تاپی متقاعد کنند. این در حالی است که چالش‌های امنیتی بابت حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان، همچنان یک نگرانی جدی کشورهای همسایه است و بدون شک بر ادامه کار پروژه بزرگ تاپی نیز تاثیر خواهد گذاشت.

بیشتر از اقتصاد