جو بایدن در صورت پیروزی در سال ۲۰۲۰ برای دور دوم کاندید نخواهد شد

بایدن می‌خواهد کسی را پیدا کند تا بتواند بعد از چهار سال امور را به وی بسپارد

  جو بایدن ۷۷ ساله در بین نامزدهای دمکراتها برای انتخابات ۲۰۲۰ پیشتاز است-Bridget BENNETT / AFP

مشاوران بایدن به وبسایت «پولیتیکو» گفته‌اند که در صورت برنده شدن او در انتخابات سال آینده، احتمال آن که برای دوره دوم نامزد شود، خیلی کم است. پولیتیکو از یک منبع نقل کرده است که «وی می‌گوید می‌خواهم کسی را پیدا کنم که بتوانم بعد از چهار سال امور را به او بسپارم، اما اگر این ممکن نباشد یا اتفاق نیفتد، برای دور دوم نامزد خواهم شد.»

یکی از مشاوران وی افزود که این تصمیم، بایدن را به شخصیتی مناسب برای ایجاد تحول توسط حزب دموکرات تبدیل خواهد کرد، و خاطرنشان کرد که بایدن در صورت شکست ترامپ در انتخابات پیش رو، می‌تواند یک کابینه متنوع با چهره‌های جدید تشکیل دهد.

بایدن خود مستقیما نگفته است که در صورت پیروزی، برای دور دوم نامزد خواهد شد یا خیر، اما در صحبت‌های خود با رأی‌دهندگان و رسانه‌ها در جریان کارزار انتخاباتی، بارها از اهمیت انتخاب معاون رئیس جمهوری سخن گفته است.

بایدن در مصاحبه‌ای با برنامه «آکسیوس» شبکه «اچ‌اوبی» گفت: «باید کسی را داشته باشید که شما را بشناسد، از نظر ایدئولوژی، نحوه اداره کشور و رؤیایی که برای کشور خود دارید، با شما کاملا همفکر باشد؛ طوری که بتوانید مسئولیت‌های مهمی را به او بسپارید.»

بایدن، در صورت پیروزی، پیرترین رئیس جمهوری خواهد بود که در دور اول ریاست خود در دفتر بیضی (دفتر ریاست جمهوری در کاخ سفید) سوگند یاد خواهد کرد.

باید گفته است که در صورتی که به عنوان نامزد نهایی دموکراتها برگزیده شود، یک معاون رئیس جمهوری زن برای خود انتخاب خواهد کرد و افزوده است که این شخص احتمالا کامالا هریس یا حتی الیزابت وارن خواهد بود. از زمان اعلام این خبر، هریس از رقابت‌های اولیه کنار رفته است.

او در برنامه آکسیوس گفت: «من سناتور وارن را به این لیست اضافه خواهم کرد. اما او از این که این را گفته‌ام، بسیار خشمگین خواهد شد. حال سؤال اینجا است که آیا هم او مرا به لیست خود اضافه خواهد کرد؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هنوز بایدن هیچ وعده‌ رسمی‌ای مبنی بر آن که تنها یک دوره رئیس جمهوری باشد و برای دور دوم نامزد نشود، نداده است. علاوه براین، او که فعلا حتی نامزدی دموکرات‌ها برای انتخابات ۲۰۲۰ را نبرده است، به هیچ عنوان نمی‌خواهد شانس نامزد شدن برای دور دوم را از خود سلب کند.

آسوشیتدپرس پیش از این گزارش داده بود كه معاون رئیس جمهوری سابق آمریکا در صورت برنده شدن در انتخابات ۲۰۲۰، لزوماً موظف نیست که برای دور دوم هم نامزد شود، اما در مصاحبه با برنامه «دیدگاه» شبکه ای‌بی‌سی، وقتی از بایدن سؤال شد كه آیا صرفا یک دوره رئیس جمهوری خواهد بود، وی پاسخ داد: «خیر».

طبق نظرسنجی‌ها، بایدن نامزد برتر دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۰ است و در حالی که تنها چند ماه تا انتخابات مقدماتی باقی مانده است، او همچنان پیشتاز است.

 

© The Independent

بیشتر از جهان