آلودگی هوا ظرف چند ساعت به قلب آسیب می‌رساند

آلودگی هوا با ایجاد استرس اکسیداتیو و التهاب سیستمی، فعالیت‌های الکتروفیزیولوژیک قلب را تغییر می‌دهد

آلودگی هوا بی‌درنگ موجب تپش نامنظم قلب می‌شود - Canva

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا ظرف چند ساعت به قلب آسیب می‌رساند.

آلودگی هوا بی‌درنگ موجب تپش نامنظم قلب می‌شود و به آریتمی قلبی که از نشانه‌های رایج آن فیبریلاسیون دهلیزی و فلوتر دهلیزی است، می‌انجامد.

تلگراف نوشت که پژوهشگران دانشگاه فودان شانگهای داده‌های دو هزار و ۲۰۵ بیمارستان در ۳۲۲ شهر چین را که آلودگی هوا در آن‌ها بسیار بالاتر از استاندارهای سازمان بهداشت جهانی است، مطالعه کردند.

این گروه بررسی کرد که آیا بیشتر قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا به شروع ناگهانی نشانه‌های آریتمی منجر می‌شود. آنها پی بردند که هرچه میزان تماس با آلودگی بیشتر باشد، ارتباط بین بروز این اختلال و آلودگی هوا قوی‌تر می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آلودگی هوا بر این نشانه‌ها تاثیری فوری دارد و به هنگام افزایش آلودگی هوا، باید از افراد در معرض خطر محافظت شود.

در میان شش آلاینده آزمایش‌شده، دی‌اکسید نیتروژن (NO2) که از سوزاندن سوخت‌های فسیلی ایجاد می‌شود، بیشترین تاثیر را روی قلب داشت و نشانه‌هایی چون فیبریلاسیون دهلیزی، فلوتر دهلیزی، انقباض زودرس در دهلیزها و بطن‌ها و تاکی‌کاردی فوق‌بطنی ایجاد کرد.

دکتر رنجی چن، از دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه فودان، گفت: «یافته‌های ما نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا با افزایش خطر آریتمی نشانه‌دار مرتبط است. این خطر ظرف چند ساعت نخست پس از قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا رخ می‌دهد و تا ۲۴ ساعت باقی می‌ماند.»

او گفت: «رابطه مواجهه‌ــ‌‌پاسخ میان شش آلاینده و چهار زیرگروه آریتمی تقریبا خطی و بدون آستانه غلظت تشخیص‌پذیر بود.»

این مطالعه‌ که در نشریه انجمن پزشکی کانادا منتشر شد، ۱۹۰ هزار و ۱۱۵ بیمار مبتلا به آریتمی حاد نشانه‌دار را بررسی کرد.

دکتر چن افزود: «هرچند سازوکار دقیق هنوز به‌طور کامل مشخص نشده است، ارتباط بین آلودگی هوا و شروع ناگهانی آریتمی که ما مشاهده کردیم، از نظر زیست‌شناختی پذیرفتنی است.»

«برخی شواهد نشان داده است که آلودگی هوا با ایجاد استرس اکسیداتیو و التهاب سیستمی، فعالیت‌های الکتروفیزیولوژیک قلب را تغییر می‌دهد، بر چندین کانال‌ غشایی تاثیر می‌گذارد و عملکرد سیستم عصبی خودکار را نیز مختل می‌کند.»

«مطالعه ما به شواهد درباره آثار نامطلوب قلبی‌عروقی آلودگی هوا می‌افزاید و بر اهمیت کاهش تماس با آلودگی هوا و محفاظت سریع از افراد آسیب‌پذیر در سراسر جهان تاکید می‌کند.»

بیشتر از بهداشت و درمان