نزدیک به ۲۰۰ کولبر در سال گذشته کشته یا زخمی شدند

وبسایت «کولبر نیوز» به مناسبت روز جهانی کارگر آماری در این مورد منتشر کرد 

وب‌سایت «کولبر نیوز» در گزارشی که به مناسبت اول ماه مه، روز جهانی کارگر، منتشر کرد، از کشته یا زخمی شدن دست‌کم ۱۹۱ کولبر در ۱۲ ماه گذشته خبر داد. طبق گزارش این و‌سایت، این کولبرها در مناطق مرزی و مسیرهای بین‌جاده‌ای مناطق غرب ایران کشته، زخمی یا مفقود شده‌اند. بیش از ۹۰ درصد آنان (۱۷۶ نفر) هدف شلیک مستقیم نیروهای نظامی قرار گرفته‌اند. این آمار مربوط به بازه زمانی اول ماه مه ۲۰۲۲ تا اول ماه مه ۲۰۲۳ است. در این بازه در مجموع ۳۸ کولبر کشته و ۱۵۳ کولبر زخمی شده‌اند.

در مناطق کردنشین غرب ایران، « کولبر» به افرادی اطلاق می‌شود که برای کسب درآمد، در مناطق مرزی ایران و عراق کالا حمل می‌کنند. مشکلات اقتصادی در غرب ایران و رواج بیکاری باعث شده است بسیاری از مردم منطقه در سنین مختلف به این شغل روی آورند. در سال‌های گذشته هزاران نفر از کولبرها جان خود را از دست داده‌اند، چون اغلب هدف تیراندازی ماموران نظامی و انتظامی قرار می‌گیرند. تخمین زده می‌شود حدود ۵۰ هزار کولبر در استان‌های غربی ایران فعالیت داشته باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«کولبر نیوز» در پایان سال ۱۴۰۱ گزارشی سالیانه منتشر کرده بود که از زخمی شدن دست‌کم ۲۳۴ کولبر در مناطق مرزی و مسیرهای بین‌جاده‌ای سه استان کردستان، ‌آذربایجان غربی و کرمانشاه خبر می‌داد. کولبرها در استان ایلام هم فعالیت دارند. تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران، بهمن و سرمازدگی، سقوط از ارتفاعات کوهستانی و رفتن روی مین، از دلایل اصلی کشته و زخمی شدن کولبران است. از مجموع ۲۳۴ کولبری که در سال ۱۴۰۱ مجروح شدند، بیش از ۷۰ درصد (۱۷۲ مورد) هدف تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی قرار گرفته بودند.

دو هفته پیش، مراسم خاکسپاری دو کولبر جوان جان‌باخته در سقز به صحنه اعتراض مردم بدل شد. افشین فلاحی ۲۲ ساله و مهدی رحمتی ۲۳ ساله، اهل سقز بودند و پنجشنبه، ۱۷ فروردین، در سد عباس‌آباد بانه سقوط کردند و غرق شدند. این دو جوان در آرامستان آیچی در سقز به خاک سپرده شدند که مزار مهسا امینی نیز در همان‌ آرامستان است.