نیروهای سپاه جوان ١٩ ساله را در بانه به قتل رساندند

این جوان از ناحیه سر و صورت هدف چند گلوله قرار گرفته است

 بهزاد عزیزی در حالی که باری همراه نداشت، در نهایت هدف اصابت گلوله قرار گرفت و جان باخت - public media

نیروهای سپاه پاسداران در بانه در روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۲ یک جوان را در این شهر به قتل رساندند. سازمان حقوق بشری هه‌نگاو اعلام کرد که بهزاد عزیزی، اهل بانه در پی شلیک مستقیم نیروهای سپاه پاسداران با گلوله جنگی کشته شده است. این جوان از ناحیه سر و صورت هدف چند گلوله قرار گرفته است.

هه‌نگاو با انتشار ویدیویی از لحظه جان سپردن این جوان ١٩ ساله در عصر چهارشنبه ٢ فروردین ۱۴۰۲، به نقل از شاهدان عینی نوشت که بهزاد عزیزی پس از اصابت گلوله نیروهای سپاه پاسداران در زمان بازگشت از مرز کیله شهرستان بانه، به بیمارستان منتقل شد و در آنجا جان باخت. او در مسیر بازگشت به روستای زادگاهش، دره شیخان، در ایست‌بازرسی کریم‌آباد واقع در سه کیلومتری بانه هدف تیراندازی نیروهای سپاه پاسداران قرار گرفته است.

درباره علت این تیراندازی هنوز اطلاعات رسمی منتشر نشده است، اما برخی کاربران در رسانه‌های اجتماعی به نقل از پزشکان داوطلب کردستان نوشته‌اند بهزاد عزیزی هنگامی که با آزار و اذیت ماموران بازرسی کریم‌آباد مواجه شد، مقاومت کرد و با اینکه که باری همراه نداشت، در نهایت هدف تیراندازی قرار گرفت و جان باخت.

خبرگزاری کردپا نیز به نقل از منابع خود، درباره لحظه تیراندازی اعلام کرد که بهزاد عزیزی در ایست‌بازرسی کریم‌آباد، که اخیرا و بعد از اعتراض‌ها دایر شده، بدون اخطار قبلی هدف شلیک مستقیم نظامیان حکومتی قرار گرفت و جان خود را از دست داد.

به گزارش کردپا، پیکر بهزاد عزیزی به بیمارستان صلاح‌الدین ایوبی بانه منتقل شده و تاکنون به خانواده‌اش تحویل داده نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از انتشار ویدیو و خبر قتل بهزاد عزیزی با شلیک نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مردم معترض بانه در اعتراض به خیابان آمدند. 

نیروهای سپاه پاسداران به بهانه مبارزه با قاچاق کالا و مقابله با کولبران، در گشت‌ها و بازرسی‌های خود برای شهروندان بانه، پیرانشهر و شهرهای اطراف مزاحمت ایجاد و آنان را تهدید می‌کنند. هر سال گزارش‌های بسیاری درباره تیراندازی نیروهای مرزبانی و سپاه در ایست‌‌بازرسی‌ها به مردم منتشر می‌شود. این در حالی‌ است که کولبری، شغلی کاذب و مشقت‌بار است که مردم مناطق مرزی در پی فقدان فرصت‌های شغلی به آن روی می‌آورند و سالانه ده‌ها تن در مواجهه با خطرات طبیعی یا در پی شلیک نیروهای مرزبانی کشته یا زخمی می‌شوند.

با وجود این، بر اساس گزارش‌ها بهزاد عزیزی کولبر نبوده و به نظر می‌رسد صرفا به ظن همکاری با کولبران هدف تیراندازی قرار گرفته است.