تحلیلگر اسرائیلی: جمهوری اسلامی به‌دنبال «منطقه جدید امنیت دریایی» است

سنت فرنتزمن به حرف‌های وزیر دفاع ایران در دهلی نو واکنش نشان داد

محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع ایران در نشست چهارجانبه وزرای دفاع روسیه، ایران، سوریه و ترکیه- Vadim Savitsky/Russian Defence Ministry/AFP

ست فرنتزمن، تحلیلگر اسرائیلی، روز شنبه، ۲۹ اپریل، در مقاله‌ای به صحبت‌های اخیر محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع ایران، در حاشیه نشست «سازمان همکاری شانگهای» در هند واکنش نشان داد و گفت این صحبت‌ها خبر از خواست ایران برای برپایی «منطقه جدید امنیت دریایی برای ارعاب غرب» می‌دهند. فرنتزمن در این مقاله که در روزنامه «اورشلیم پست» منتشر شد گفت ایران می‌خواهد از «سازمان همکاری شانگهای» استفاده کند تا بر همکاری پدافندی و نظامی با کشورهای عضو این سازمان بیفزاید؛ حتی هندوستان که روابط نزدیکی با اسرائیل دارد.

آشتیانی در صحبت‌های روز جمعه خود در دهلی نو به برگزاری رزمایش مشترک دریایی ایران، چین و روسیه اشاره کرده و گفته بود:‌ «این موضوع نشان داد هر سه کشور مخالف نگاه سلطه‌جویانه غرب و آمریکا هستند و آمادگی داریم که آزمایش‌ها و تمرین‌های مشترک در زمینه‌های دریایی، زمینی و پدافند هوایی را از لحاظ کمی و کیفی گسترش دهیم».

آشتیانی در ضمن از وزیر دفاع چین، لی شانگ فو، برای سفر به ایران برای ادامه مذاکرات و رسیدن به توافقات نظامی دعوت کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چین، روسیه، هند، پاکستان، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان اعضای «سازمان همکاری شانگهای» را تشکیل می‌دهند. عضویت ایران در این سازمان هم پذیرفته شده اما هنوز نهایی نشده است و تهران فعلا به همراه افغانستان، بلاروس و مغولستان به‌عنوان عضو ناظر حضور دارد. کابینه عربستان سعودی هم ماه پیش رای به تایید عضویت ریاض به عنوان «شریک گفت‌وگو» در این سازمان داد. ارمنستان، آذربایجان، کامبوج، مصر، نپال، قطر، سری‌لانکا و ترکیه دیگر شرکای گفت‌وگوی «سازمان همکاری شانگهای»‌اند.

فرنتزمن با اشاره به گفته‌های آشتیانی نوشت: «این حرکت بخشی از تاکتیک‌های جدید ایران در عمان و در ضمن در بیروت است که اخیرا مورد بازدید وزیر خارجه ایران، حسین امیرعبداللهیان، قرار گرفت».

این تحلیل‌گر اسرائيلی با اشاره به حضور هند در سازمان همکاری شانگهای یادآوری کرد که این کشور «به غرب نزدیک است و شریک راهبردی اسرائیل است». هند عضو گروه «آی ۲ یو ۲» به همراه اسرائیل، امارات متحده عربی و آمریکا و در ضمن، عضو گروه «کوآد» به همراه آمریکا، ژاپن و هند نیز است.