نیروهای نظامی حکومت ایران یک نفتکش را در دریای عمان توقیف کردند

تنها در دو سال گذشته، نظامیان حکومت ایران دست‌کم پنج کشتی تجاری را در آب‌های منطقه توقیف کرده‌اند

  به‌گفته مقام‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران، کشتی توقیف‌شده به آب‌های سرزمینی ایران منتقل شده است - Atta KENARE / AFP

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد نیروهای نظامی حکومت ایران روز پنجشنبه یک نفتکش با پرچم جزایر مارشال را در آب‌های بین‌المللی دریای عمان توقیف کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، مقصد این نفتکش بندر هیوستون در جنوب ایالت تگزاس آمریکا بوده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس، روز پنجشنبه ۲۷ آوریل (هفتم اردیبهشت ۱۴۰۲)‌، در گزارشی موقعیت توقیف این کشتی تجاری را  شمال مسقط، پایتخت عمان، اعلام کرد.

تنها چند ساعت بعد از انتشار اطلاعیه ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد:« به‌دنبال تصادف یک فروند کشتی ناشناس با یک شناور ایرانی در آب‌های خلیج فارس، کشتی ناشناس، برخلاف مقررات بین‌المللی برای کمک به شناور و مصدومان، از منطقه فرار کرد.»

بر اساس بیانیه ارتش جمهوری اسلامی «این تصادف منجر به مفقود شدن دو نفر و زخمی شدن چند تن دیگر از خدمه این شناور شده است.»

به نوشته روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی ایران، «نیروی دریایی ارتش در قالب مرکز بین‌المللی امنیت دریایی، مستقر در چابهار، به رهگیری، شناسایی و توقیف کشتی ناشناس در دریای عمان اقدام کرد.»

به گفته مقام‌های نظامی حکومت ایران، کشتی توقیف‌ شده به آب‌های سرزمینی ایران منتقل شده است. بر اساس داده‌های ردیابی کشتی‌ها، این نفتکش آب‌های کویت را به مقصد بندر هیوستون ترک کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در اطلاعیه ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، اقدام نظامیان حکومت ایران مغایر با قوانین‌ حقوق بین‌الملل دریاها و مخل امنیت و ثبات منطقه توصیف شده است. در این اطلاعیه از مقام‌های حکومت ایران خواسته شده است تا فورا این کشتی تجاری را رفع توقیف کنند.

به گفته مقام‌های نظامی ایالات متحده، نیروهای نظامی حکومت تنها در دو سال گذشته، دست‌کم پنج کشتی تجاری را در آب‌های منطقه توقیف کرده‌اند.

علاوه بر توقیف کشتی‌های تجاری، مقام‌های نظامی ایالات متحده حکومت ایران را عامل مجموعه‌ای از حملات پهپادی سال‌های اخیر و انفجار مین‌های ضدکشتی در آب‌های منطقه معرفی کرده‌اند.

در سال ۲۰۲۱ و در جریان حمله پهپادی عوامل وابسته به حکومت ایران به یک کشتی تجاری مرتبط با اسرائیل، دو خدمه اروپایی این کشتی کشته شدند.