آیا پهپادهای ایرانی حمله به مدلی از کشتی اسرائیلی را تمرین کردند؟

به نظر می‌رسد که مانور پهپادی جمهوری اسلامی ایران ماکت پایگاه دریایی «ایلات» را هدف قرار داده است

تصویر از کشتی ساعر ۵ نیروی دریایی اسرائیل است. روبنای ماکتی که در مانور نظامی ایران مورد حمله قرار گرفته است، شبیه کشتی ساعر ۶ اسرائیل به نظر می‌رسد _ JACK GUEZ / AFP

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد در روزهای گذشته با استفاده از پهپادهای خود در جنوب ایران یک مانور نظامی انجام داده است.

به گزارش رسانه‌های دولتی ایران، رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۱ شامل به‌کارگیری انواع پهپادها، از جمله «آرش» و «ابابیل» بود که ماکت یک بندر و یک کشتی را هدف گرفتند. این رسانه‌ها همچنین نوشتند که با استفاده از ناوشکن سهند ایران، با موفقیت به اهداف شبیه‌سازی شده حمله شده است.

در گزارش رسانه‌های داخل ایران همچنین آمده است که «در این عملیات، از پهپادهای مختلف جنگی، شناسایی و رهگیری استفاده شده و پهپاد رزمی ابابیل ۵ به فضا پرتاب شده و اهدافی را منهدم کرده است.»  گزارش رسانه دولتی ایرنا در ادامه می‌افزاید: «پهپاد ابابیل ۵ به تازگی به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پیوسته و برای اولین بار در رزمایش سالانه ارتش جمهوری اسلامی ایران مورد استفاده قرار گرفته است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فیلم‌های این مانور نظامی، پرتاب یک پهپاد به سبک ابابیل را نشان می‌دهد که از ناو «آی‌آرآی‌اس لاوان» (IRIS Lavan) شماره ۵۱۴ نیروی دریایی ایران انجام می‌گیرد. تلویزیون دولتی ایران در گزارشی در ژوییه ۲۰۲۲ نیز این کشتی را با تعدادی پهپاد، مانند ابابیل ۴، آرش و باور ۵، به نمایش گذاشته بود.

رسانه اسرائیلی اورشلیم‌پست روز یکشنبه، ۱ ژانویه ۲۰۲۳ (۱۱ دی)،  گزارشی در این زمینه منتشر کرد. این رسانه به نقل از اچ.آی ساتون، تحلیلگر و کارشناس مسائل دفاعی، نوشت که به نظر می‌رسد تصاویر منتشرشده در رسانه‌های ایران، مدلی از یک کشتی اسرائیلی را به نام «ساعر ۶» (Sa’ar 6) نشان می‌دهد. این کشتی، نمونه‌ای از ناوهای پیشرفته نیروی دریایی اسرائیل است که سال گذشته راه‌اندازی شد و به آخرین فناوری و سیستم‌های دفاعی مجهز است. چهار فروند از این کشتی‌ها در نیروی دریایی اسرائیل موجود است.

شکل ظاهری ماکتی که در مانور نظامی ایران هدف حمله قرار گرفت، به کشتی «ساعر ۶» شبیه است. تشابه در پیکربندی، پنجره‌ها، دکل و حسگرها نشان می‌دهد که در ساخت این ماکت، از تصاویر موجود این کشتی اسرائيلی استفاده شده است. به نظر می‌رسد که این مانور، پیام واضحی از سوی ایران است؛ مبنی بر اینکه می‌تواند کشتی‌ها، بندرها، و نیز تاسیسات دریایی اسرائیل را تهدید کند. 

این اقدام ایران در شرایطی رخ می‌دهد که در ماه اوت، نیروی دریایی آمریکا و اسرائیل یک رزمایش دریایی چهار روزه در دریای سرخ برگزار کردند. بر اساس گزارش فرماندهی مرکزی ایالات متحده، چند ناو نیروی دریایی آمریکا همراه  با کشتی‌های مدل ساعر اسرائیل در آن رزمایش شرکت داشتند.

پیش از این، گزارش شده که ایران برای کمک به نیروهای حوثی در اواخر ۲۰۲۰ یا اوایل ۲۰۲۱، پهپادهای دوربرد به یمن فرستاده است. گفته می‌شود که پهپادهای «شاهد ۱۳۶» حدود دو هزار کیلومتر برد دارند؛ به این معنی که می‌توانند به پایگاه دریایی ایلات اسرائیل برسند.