پاکستان به آمریکا: تهدید تروریسم از افغانستان می‌تواند به منطقه و جهان گسترش ‌یابد

اسلام‌آباد خواستار همکاری آمریکا و چین برای ازبین بردن تروریسم در افغانستان شد

مسعود خان بر نقش کشورش در زمینه ایجاد ثبات در افغانستان تاکید کرده است- MANDEL NGAN / AFP

مقام‌های پاکستان به آمریکا هشدار داده‌اند که اگر تهدید تروریسم در افغانستان مهار نشود، به منطقه و فراتر از آن گسترش خواهد یافت. اسلام‌آباد خواستار همکاری آمریکا و چین برای از بین بردن تروریسم در افغانستان شده است.

مسعود خان، فرستاده پاکستان در واشینگتن، گفته است که تروریسم در افغانستان تهدیدی برای پاکستان است و اگر درباره این پدیده سهل‌انگاری شود، در جهان گسترده می‌شود.

مسعود خان در نشستی در واشینگتن، با اشاره به نگرانی آمریکا و چین از رشد تروریسم در افغانستان، بر نقش کشورش درزمینه ایجاد ثبات در افغانستان تاکید کرده است.

روزنامه دان چاپ پاکستان، روز جمعه ۲۸ آوریل، نوشت که فرستاده پاکستان در واشینگتن گفته است که ثبات در افغانستان بیش از هر چیزی برای مردم این کشور که طی چهار دهه‌ گذشته درگیر جنگ بوده‌اند، ضروری است.

با این حال، الیزابت هورست،‌ دستیار معاون وزیر خارجه آمریکا، نیز تاکید کرد که پاکستان و ایالات متحده «منطقه‌ای می‌خواهند که هیچ تهدیدی از سوی تروریست‌ها در آن مطرح نباشد و مرزها رعایت شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، فرستاده پاکستان در واشینگتن خواستار از‌سر‌گرفتن تامین مالی و فروش تجهیزات نظامی از آمریکا به اسلام‌آباد شد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، در سال ۲۰۱۸ روند تامین و فروش تجهیزات نظامی آمریکا به پاکستان را به حالت تعلیق درآورد.

دستیار معاون وزیر خارجه آمریکا همچنین به پاکستان وعده‌های همکاری مالی داده است. هورست بر نیاز به کمک برای بازسازی اقتصاد «آشفته» پاکستان تمرکز کرد و از اسلام‌آباد خواست تا برای انجام این کار با صندوق بین‌المللی پول (IMF) همکاری کند.

او گفت: «اصلاحاتی که پاکستان و صندوق بین‌المللی پول با آن موافقت کردند، آسان نیست. اما بسیار مهم است که پاکستان این اقدامات را انجام دهد تا کشور را به وضعیت مالی سالم بازگرداند، از بدهی بیشتر جلوگیری کند و اقتصاد پاکستان را رشد دهد.»

پاکستان همواره در‌مورد مسائل افغانستان از آمریکا باج‌گیری کرده و نقش خود را برای ایجاد ثبات در این کشور مهم دانسته است. اسلام‌آباد به‌دلیل تسلطش بر طالبان در روند صلح افغانستان که به امضای توافق‌نامه دوحه میان آمریکا و طالبان منجر شد، نقش مهمی را برای واشینگتن بازی کرد. اما مقام‌های کابل به‌ویژه مقام‌های حکومت پیشین افغانستان، همواره پاکستان را به بازی دوگانه متهم و تاکید کردند که این کشور به گروه‌های تروریستی مثل طالبان پناه داده و آن‌ها را حمایت کرده است.

اکنون با تسلط طالبان بر افغانستان، این کشور به پناهگاه امن برای تروریست‌های بین‌المللی و حتی تحریک طالبان پاکستانی که برای اسلام‌آباد یک دردسر بزرگ تلقی می‌شود، تبدیل شده است.

چند ماه پیش، رانا ثناالله، وزیر کشور پاکستان، ادعا کرد که هفت الی ۱۰ هزار جنگجوی تحریک طالبان پاکستانی در مرز میان این کشور و افغانستان حضور دارند. به گفته او، این جنگجویان را ۲۵ هزار تن از اعضای خانواده‌هایشان همراهی می‌کنند.

رانا ثناالله در بخش دیگری از سخنانش گفت: «پاکستان برای حفاظت از مرزها ارتش دارد و اگر دولت محلی نتواند با این عناصر تروریست مقابله کند، می‌تواند از دولت فدرال درخواست کمک کند. تحریک طالبان پاکستانی هرگز پراکنده نشده و با موفقیت طالبان افغانستان، بیشتر تقویت شده است.»

بیشتر از جهان