پاکستان برای کنترل طالبان پاکستانی از ملاهبت‌الله کمک می‌خواهد

دولت پاکستان اعلام کرد که طالبان افغانستان توانایی کنترل طالبان پاکستان را ندارند

رهبری دولت پاکستان روز جمعه در پیشاور درمورد وضعیت امنیتی کشور جلسه برگزار کرد- Twitter/ @GovtofPakistan

مقام‌های ارشد نظامی و غیرنظامی دولت پاکستان روز جمعه، ۱۴ بهمن‌ماه، در نشستی به ریاست شهباز شریف، نخست‌وزیر این کشور، در شهر پیشاور پاکستان اعلام کردند که آن کشور خواستار مداخله مستقیم ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان افغانستان، برای کنترل تحریک طالبان پاکستان است. 

در این نشست، رهبری نظامی و غیرنظامی دولت پاکستان، تحریک طالبان پاکستان را مسئول حمله مرگبار تروریستی روز دوشنبه به مسجد شهر پیشاور دانستند و تصمیم گرفتند که «این مسئله باید با یک پیام واضح در مورد قاطعیت دولت پاکستان دربرابر تروریسم مرزی، با عالی‌ترین سطح امارت طالبان درمیان گذاشته شود».

روزنامه پاکستانی اکسپرس‌تریبیون به نقل از یک منبع موثق در این نشست، نوشته است که طالبان افغانستان «ناتوانی خود را برای مقابله با تحریک طالبان پاکستان ابراز کرده‌اند». منبع همچنین افزود که دولت پاکستان، به این پاسخ طالبان افغانستان قانع نشده و تصمیم گرفته است که در بالاترین سطح به رهبری افغانستان اعلام کند که پناهگاه‌های تحریک طالبان پاکستان باید ازبین بروند.

تحریک طالبان پاکستان دست‌داشتن خود در انفجار انتحاری روز دوشنبه در مسجدی در شهر پیشاور را که سبب کشته‌شدن یک‌صد تن، شامل ۹۷ پلیس پاکستانی شد، رد کرده است؛ اما دولت پاکستان این گروه را مغز متفکر این حمله پرتلفات عنوان کرد. در این نشست تاکید شد که طالبان پاکستانی حمله به مسجد پیشاور را از خاک افغانستان سازماندهی کرده‌اند، «اما به‌دلیل ترس از واکنش شدید طالبان افغانستان، مسئولیت آن را برعهده نمی‌گیرند».

با این حال، رعنا ثناالله، وزیر کشور (داخله) پاکستان اعلام کرد که تروریست‌ها باوجود اینکه مجددا احیا شده‌اند، اما منطقه خاصی را در خاک پاکستان در اختیار ندارند، «پس نیازی به عملیات تمام‌عیار نظامی نیست، بلکه باید عملیات مبتنی‌بر اطلاعات (چریکی) ادامه یابد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر داخله پاکستان پس‌از شرکت در این نشست، به یک رسانه پاکستانی گفت که ممکن است «طراحان حمله پیشاور هم‌اکنون در خاک افغانستان باشند و دولت باید این موضوع را با کشور همسایه درمیان بگذارد».

دولت پاکستان در یک سال و شش ماه گذشته با تهدیدهای شدید امنیتی ازسوی تحریک طالبان پاکستان مواجه بوده است. این گروه که پیش از این یک گروهک شبه‌نظامی کوچک به حساب می‌آمد، در یک سال و شش ماه گذشته پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، به یک تهدید جدی برای دولت پاکستان تبدیل شده است. 

هرچند طالبان افغانستان همراهی و پناه‌دادن به تحریک طالبان پاکستان در خاک افغانستان را به‌طور رسمی نمی‌پذیرند، سازماندهی ده‌ها حمله تروریستی علیه پاکستان از خاک افغانستان، نشان‌دهنده حمایت مستقیم طالبان افغانستان از این گروه است. 

ازسوی دیگر، بیشترین منطقه فعالیت تحریک طالبان پاکستان، ایالت خیبرپختونخواه در این کشور است که کیلومترها مرز مشترک با افغانستان دارد و عبورومرور غیرقانونی بین دو کشور ازطریق این مرز به اشکال مختلف امکان‌پذیر است. 

خانواده‌های اعضای تحریک طالبان پاکستان نیز در دو طرف این مرز پراکنده‌اند؛ برخی از آنان در استان‌های شرقی افغانستان و برخی دیگر در داخل خاک پاکستان و در وزیرستان به‌سر می‌برند.

به همین دلیل، مقام‌های دولت پاکستان در نشست رهبری روز جمعه، در مورد کنترل مدیریت مرزی و سیستم مهاجرت نیز بحث و گفت‌وگو کردند. در این نشست، به‌جز تقویت کنترل در مناطق مرزی، بر تحقیق و تعقیب و مجازات تروریست‌ها نیز تاکید شد. 

در هفته گذشته، روزنامه پاکستانی داون با انتشار گزارشی تحقیقی اعلام کرد عامل انتحاری که سوار بر خودرو، گروهی از افسران پلیس پاکستان را در شهر اسلام‌آباد هدف قرار داد، از خاک افغانستان وارد پاکستان شده بود و به کمک یک رابط به شهر اسلام‌آباد رسیده بود. 

این درحالی است که در ماه‌های اخیر، کنترل پلیس پاکستان بر مهاجران افغان در پاکستان نیز تشدید شده است. هزاران مهاجر افغان هم‌اکنون به‌دلیل نداشتن مدارک قانونی اقامت، در زندان‌های شهرهای اسلام‌آباد، کراچی، لاهور و کویته به‌سر می‌برند. 

بیشتر از جهان