به قدرت رسیدن طالبان، افغانستان را به «بهشت امن» تروریست‌ها بدل کرد

شادی اولیه دولت پاکستان از پیروزی طالبان اکنون با افزایش تروریسم در داخل خاک پاکستان، فروکش کرده است

تحلیلگران سیاسی می‌گویند طالبان افغانستان هرگز با طالبان پاکستانی مقابله نخواهند کرد‌ـ JAVED TANVEER / AFP

یک تحلیل‌گر پژوهشی اندیشکده اروپایی مطالعات جنوب آسیا (EFSAS) مستقر در هلند، در چهل‌و‌نهمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد (UNHRC) گفت سقوط افغانستان به‌دست طالبان یک بار دیگر این کشور را به پناهگاه امنی برای گروه‌های تروریستی تبدیل کرده است.

آرون ماگونا با اشاره به حمله تروریستی در مسجد شیعیان در شهر پیشاور پاکستان، تاکید کرد پیامدهای این وضعیت تنها به افغانستان محدود نمی‌شود بلکه تروریسم بار دیگر در سراسر جنوب آسیا در حال افزایش است.

 به گزارش رسانه ای‌ان‌آی (ANI)، این تحلیل‌گر مطالعات جنوب آسیا در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل، مردم غیرنظامی پاکستان را قربانی سیاست‌های تروریستی حکومت پاکستان دانست و تصریح کرد: «در تشکیلات نظامی پاکستان، حمایت سازمان‌یافته از بنیادگرایی و تروریسم، به عنوان عمق استراتژیک شناخته می‌شود، اما اکنون این عمق استراتژیک امنیت ملی خود پاکستان را تضعیف کرده است.» او افزود تروریست‌ها همواره غیرنظامی‌های بی‌دفاع را هدف قرار می‌دهند، کسانی که هیچ نقشی در سیاست خارجی کشورشان ندارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آرون ماگونا معتقد است شادی اولیه دولت پاکستان از پیروزی طالبان بر افغانستان اکنون با افزایش تروریسم در داخل خاک پاکستان، فروکش کرده است. دولت پاکستان امیدوار بود با روی کار آمدن رژیم طالبان در افغانستان که همسو و دوست پاکستان است، نگرانی‌های این کشور در مورد طالبان پاکستانی (PTT) کاهش یابد. اما شواهد نشان می‌دهد که حملات تروریستی در پاکستان در هفت ماه اخیر، پس از تسلط طالبان بر افغانستان، گسترش یافته است. به گفته ماگونا، اکنون پاکستان و پاکستانی‌ها خود هدف اصلی حملات تروریستی قرار گرفته‌اند.

همزمان با به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان در اوت ۲۰۲۱، حملات گروه‌های تروریستی همچون داعش در افغانستان و پاکستان افزایش یافت. داعش در نخستین روزهای تسلط طالبان بر افغانستان، حملات مرگباری را در کاب، قندهار، قندوز، و برخی نقاط دیگر افغانستان آغاز کرد که تلفات قابل‌ملاحظه‌ای در پی‌ داشت.

به همین ترتیب، تحریک طالبان پاکستانی نیز با حملاتی در داخل خاک پاکستان، تلفاتی به نظامی‌ها و غیرنظامی‌ها پاکستانی وارد کردند. در اوایل ماه فوریه، طالبان پاکستانی با شلیک گلوله از داخل خاک افغانستان به ایالت خیبرپشتونخواه پاکستان، دست‌کم پنج سرباز نظامی پاکستان را کشتند. در آخرین مورد نیز حمله مرگبار به مسجد شیعیان در پیشاور پاکستان، که مسئولیت آن را گروه تروریستی داعش به عهده گرفت، بیش از ۵۰ کشته و نزدیک به ۲۰۰ زخمی بر جا گذاشت.

 در حالی‌ که طالبان در افغانستان، بارها تاکید کرده‌ هیچ ارتباطی با تحریک طالبان پاکستانی ندارند، اما تحلیلگران سیاسی می‌گویند طالبان افغانستان هرگز با طالبان پاکستانی مقابله نخواهند کرد. در همین‌ حال، به باور سیاستمداران بین‌‌المللی، یکی دیگر از چالش‌های موجود برای امنیت منطقه، ارتباط گروه طالبان افغانستان با دیگر گروه‌های تروریستی همچون شبکه القاعده است. قطع ارتباط طالبان با گروه القاعده از اساسی‌ترین نکات توافق دوحه میان آمریکا و طالبان بود که به نظر می‌رسد این گروه به آن متعهد نیستند.

با این‌ حال، این تحلیل‌گر اندیشکده اروپایی مطالعات جنوب آسیا اذعان داشت بدون نهادینه‌ کردن دموکراسی و پاسخگویی سیاسی در هر دو کشور، وضعیت در افغانستان و پاکستان از کنترل خارج خواهد شد. این امر باعث افزایش رنج غیرنظامی‌ها در هر دو کشور می‌شود. او خطاب به شورای حقوق بشرسازمان ملل تاکید کرد: «کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل باید فشار بیشتری بر دولت پاکستان وارد کند و این کشور را برای انجام تعهدهای قانونی و اخلاقی خود در ترویج و حمایت از حقوق بشر و قطع حمایت از تروریسم، پاسخگو بداند.»