تهدید تروریسم؛ پاکستان و آمریکا بر گسترش همکاری تاکید کردند

از زمان به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، فعالیت‌های تروریستی در پاکستان افزایش یافته است

تی‌تی‌پی به نیروهایش در پاکستان دستور از سرگیری حمله‌ها علیه نظامیان و تاسیسات این کشور را داد-motosha

گفت‌وگوی دو روزه میان مقام‌های پاکستانی و آمریکایی در ارتباط با مبارزه با تروریسم روز سه‌شنبه ۱۶ اسفند (۷ مارس)، پایان یافت.

به گزارش رسانه‌های پاکستانی، هر دو طرف بر تعهد خود برای رسیدگی به تهدید مشترک تروریسم تاکید کردند.

این نشست به ریاست سید حیدرشاه، یکی از مقام‌های وزارت خارجه پاکستان، و کریستوفر لندبرگ، سرپرست موقت هماهنگ‌کننده مبارزه با تروریسم در وزارت امور خارجه آمریکا، برگزار شده بود.

سفارت ایالات متحده آمریکا در پاکستان با انتشار بیانیه‌ای گفت که این نشست فرصتی برای برای مبارزه با تروریسم در پاکستان و منطقه است و واشنگتن و اسلام‌آباد می‌توانند برای مقابله با تهدیدهای منطقه‌‌ای و جهانی سطح همکاری‌ها را بهبود ببخشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه بر مبارزه با افراط‌گرایی و تامین مالی تروریسم تاکید شده است.

در این بیانیه آمده است که این گفت‌وگوها باید تداوم پیدا کنند.

هم‌زمان، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در بیانیه‌ی اعلام کرد که در این نشست دو روزه در مورد همکاری علیه تروریسم، امنیت سایبری و مقابله با افراط‌گرایی خشونت‌آمیز بحث شده است.

در این نشست، پروژه‌های کمکی ایالات متحده در پاکستان با تمرکز بر ظرفیت‌سازی در راستای مبارزه با پولشویی و تامین عدالت مورد بحث قرار گرفت.

ایالات متحده آمریکا در ۳۱ اوت ۲۰۲۱ به دو دهه حضور نظامی در افغانستان پایان داد و طالبان توانستند که حکومت افغانستان را سرنگون کنند.

از زمان به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، فعالیت‌های تروریستی در پاکستان افزایش یافته است. تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) به آتش‌بس چند ماهه با حکومت پاکستان که با پادرمیانی حکومت طالبان برقرار شده بود، در ماه نوامبر سال گذشته پایان داد.

تی‌تی‌پی به نیروهایش در پاکستان دستور از سرگیری حمله‌ها علیه نظامیان و تاسیسات این کشور را داد.

تحریک طالبان پاکستانی مسئولیت چندین حمله خونین را بر عهده گرفته است.

حدود دو هفته قبل، خواجه محمد آصف، وزیر دفاع پاکستان، و ژنرال ندیم احمد انجم، رئیس سازمان اطلاعات نظامی پاکستان (آی‌اس‌آی)، به کابل سفر کردند و با مقام‌های حکومت طالبان دیدار کردند.

رسانه‌های پاکستانی گزارش دادند که در این سفر، هیئت پاکستانی مکان مخفیگاه‌های تحریک طالبان پاکستانی را در اختیار حکومت طالبان قرار دادند و از آن‌ها خواستند که علیه این گروه اقدام کنند.

خواجه محمد آصف، وزیر دفاع پاکستان، روز سه‌شنبه ۱۶ اسفندماه، در یک نشست خبری گفت که قرار است به‌زودی یک هیئت از طالبان افغانستان برای گفت‌وگو در مورد مسائل امنیتی به پاکستان بروند.

مقام‌های پاکستانی ادعا می‌کنند که تحریک طالبان پاکستان در افغانستان حضور دارند و حمله‌هایشان را از آنجا برنامه‌ریزی می‌کنند، اما در مقابل حکومت طالبان تاکید دارد که به هیچ گروه یا کشوری اجازه نمی‌دهد که از خاک افغانستان استفاده کند.

بیشتر از جهان