تایید اولین مورد ابتلا به بیماری ویروسی «ام‌پاکس» در پاکستان

این بیماری ویروسی و عفونی در یک مرد ۲۵ ساله پاکستانی که اخیرا از عربستان سعودی به اسلام‌آباد بازگشته، شناسایی شده است

واکنش «ایمونکس» برای محافظت در برایر «ام‌پاکس» در لیل فرانسه، اوت ۲۰۲۲ - AFP

موسسه ملی بهداشت پاکستان نخستین مورد ابتلا به آبله میمون را در اسلام آباد، پایتخت این کشور، تایید کرد.

در بیانیه مطبوعاتی وزارت بهداشت پاکستان آمده است آزمایش مسافری که به تازگی وارد پاکستان شده، مثبت بوده و او در بیمارستانی در پایتخت قرنطینه شده است، و افراد دیگری نیز تحت آزمایش قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، موسسه ملی بهداشت پاکستان همچنین افزود هیچ مدرکی مبنی بر گسترش این بیماری ویروسی در پاکستان وجود ندارد.

به گزارش شبکه الجزیره، این بیماری ویروسی و عفونی در یک مرد ۲۵ ساله پاکستانی که اخیرا از عربستان سعودی به اسلام‌آباد بازگشته بود، شناسایی شده است.

مصطفی جمال کازی، از مقام‌های وزارت بهداشت پاکستان، گفت این بیمار روز ۲۱ آوریل، پس از ورود به پاکستان، در قرنطینه قرار گرفت.

سازمان بهداشت جهانی، ژوئیه ۲۰۲۲ وضعیت اضطراری در ارتباط با گسترش بیماری آبله میمون اعلام کرد و سپس در نوامبر همان سال، هشدار خود را  تکرار کرد. بیماری آبله میمون از طریق تماس نزدیک با فرد بیمار به دیگران سرایت می‌کند، و معمولا باعث ایجاد عوارضی شبیه به آنفلوآنزا و ضایعات پوستی چرکین می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان بهداشت جهانی ۲۸ نوامبر ۲۰۲۲ با اشاره به نگرانی‌های مرتبط با انگ‌زنی و سخنان نژادپرستانه مرتبط با نام قدیمی «آبله میمونی»، نام این بیماری را «ام‌پاکس» گذاشت.

موسسه ملی بهداشت پاکستان به اداره‌های بهداشت استانی، خدمات بهداشتی مرزی و مقام‌های درمانی توصیه کرده است که با نظارت از طریق تشخیص آزمایشگاهی، ردیابی تماس، شناسایی سریع موارد مشکوک و ارائه مراقبت و جداسازی موارد، از انتقال نیافتن این بیماری اطمینان حاصل کنند.

از ماه مه سال گذشته میلادی، ۲۲ نمونه از موارد مشکوک در نقاط مختلف پاکستان مورد آزمایش قرار گرفته است.

وزارت بهداشت ایران نیز مرداد گذشته از شناسایی «نخستین فرد مبتلا به آبله میمونی در ایران» خبر داد و اعلام کرد بیمار مزبور، زنی در اهواز است که خودش با مشاهده ضایعات پوستی، متوجه ابتلایش به این بیماری شده بود و نتیجه آزمایش‌ها نیز ابتلای او را تایید کرد.

پدرام پاک‌آیین، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت ایران، شامگاه سه‌شنبه، ۲۵ مرداد ۱۴۰۱، با اعلام شناسایی نخستین مورد ابتلا به این بیماری در ایران، گفت: «اولین فرد مبتلا به آبله میمونی در ایران یک زن ۳۴ ساله است و در اهواز شناسایی شد و با تایید آزمایش‌های اولیه و نهایی در حال طی کردن دوره بیماری است.»

سازمان بهداشت جهانی و مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری، اعلام کردند نخستین نمونه این بیماری در بریتانیا، هفتم مارس ۲۰۲۲ شناسایی شد. مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری، پنجم آوریل ۲۰۲۳ با به‌روزرسانی گزارشش اعلام کرد که بیش از ۲۵ هزار مورد ابتلا به ام‌پاکس در ۴۵ کشور و منطقه در سراسر قاره اروپا شناسایی شده است.

شیوع بیماری ام‌پاکس، نخستین بار در اوت ۲۰۲۲ اعلام شد. اولین مورد انسانی ابتلا به ام‌پاکس، ۱۹۷۰ میلادی در جمهوری دموکراتیک کنگو شناسایی شد.

بیشتر از بهداشت و درمان