ادامه اعتصاب گسترده کارگران در ایران؛ کادر درمان و بازنشستگان اضافه شدند

معترضان و اعتصاب‌کنندگان می‌گویند تا زمانی که میزان حقوق دریافتی‌شان به اندازه نرخ واقعی تورم افزایش پیدا نکند و مشکلات صنفی و معیشتی‌شان حل نشود، به اعتراض ادامه خواهند داد

چهارمین روز اعتصاب گسترده کارگران صنایع پتروشیمی، گاز، نفت و فولاد در ایران دوشنبه چهارم اردیبهشت‌، درحالی ادامه یافت که کارگران، کارمندان و بازنشستگان اصناف دیگر نیز به آن پیوستند و حالا بر اساس اعلام کانال‌های تلگرامی صنفی، تعداد شرکت‌ها و مراکزی که کارکنان آن‌ها در اعتراض به مشکلات معیشتی و صنفی، دست از کار کشیده‌اند و خواستار دستیابی به حقوق اولیه خودند، به بیش از ۸۰ مورد رسیده است و پیش‌بینی می‌شود که در روزهای آینده همچنان افزایش یابد.

این اعتراض‌ها و اعتصاب‌های کارگری و کارمندی از روز جمعه اول اردیبهشت‌ماه آغاز شدند و مطالبات شرکت‌کنندگان در آن افزایش ۷۹ درصدی پایه‌حقوق، پرداخت به‌موقع، ۱۰ روز مرخصی ماهانه در مشاغل سخت، کاهش ساعات کار روزانه از ۱۰ ساعت به ۸ ساعت، بهبود وضعیت ایاب‌وذهاب، غذا، بهداشت، خوابگاه‌ها و نیز حذف بندی از قرارداد کارشان‌ است که آن‌ها را از اعتراض به شرایط کار منع می‌کند.

بر اساس ویدیوها و اخبار منتشرشده در رسانه‌های صنفی و همچنین ارسالی برای ایندیپندنت فارسی، روز دوشنبه کارگران شرکت‌ها و صنایع فولاد مادکوش بندرعباس، معدن مس درآلو، فولاد شادگان، ایمن‌سازان کنگان، مس سرچشمه رفسنجان، جوشکاری و پایپینگ پالایشگاه اصفهان، معدن مس بردسیر کرمان، راستین صنعت فولاد سیرجان، فولاد گل‌گهر سیرجان، اکسیر صنعت باختری مجتمع پلیمر پادجم، سکاف در پالایشگاه آبادان، شرکت ساتراپ‌صنعت در فاز ۱۴ عسلویه، صنعت برق و ابزار گچساران، سپیدانه گسترفولاد، شرکت تارا در مس خاتون‌آباد، شرکت معدنی کرمان کهربا، فپکو مخازن تابناک لامرد، گندله‌سازی بهاباد، پیمانکاری گلزاری و صالحی در جاسک و همچنین پیمانکاری پایمرد و سعیدنژاد در چابهار، به کارگران شرکت‌هایی که پیش از این اعتصاب کرده بودند، پیوسته‌اند.

روز دوشنبه پرستاران و سایر اعضای کادر درمان در سنندج هم مقابل دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان اعتصاب کردند و شعارهای اعتراضی همچون «پرستار داد بزن، حقت رو فریاد بزن»، «تجمع، تحصن، از این به بعد همینه» و «تعرفه‌ها ریالیه، هزینه‌ها دلاریه» را فریاد زدند.

رانندگان ماشین‌های حمل زباله در کازرون هم خودروهای دولتی را مقابل شهرداری این شهر پارک و اعلام کردند تا زمانی که شرایط معیشتی‌شان بهبود پیدا نکند، حاضر به ادامه کار نیستند.

در همین حال از شوش در خوزستان خبر می‌رسد که راهپیمایی و تجمع اعتراضی بازنشستگان این شهر در اعتراض به فقر، گرانی و تورم، روز دوشنبه هم ادامه داشته است.

در پایتخت ایران، بازنشستگان شرکت مخابرات با تجمع مقابل ساختمان وزارت ارتباطات و فناوری در تهران، در اعتراض به حقوق ناکافی و مشکلات مالی عدیده، شعارهایی همچون «حجاب حجاب شعارشون، دروغ افتخارشون» و «ننگ ما، وزیر الدنگ ما» سر دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بازنشستگان شرکت مخابرات استان‌های خراسان رضوی، اردبیل، کردستان و خوزستان نیز امروز مقابل ساختمان ادارات ارتباطات و فناوری در مراکز استان‌ها تجمع اعتراضی برپا کردند.

کانال مستقل کارگران نیشکر هفت‌تپه نیز روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای، از اعتصاب‌های کارگری حمایت کرد و خواستار پیوستن «تمامی کارگران ایران» به اعتراض‌ها شد.

خبرگزاری ایلنا روز دوشنبه در گزارش درباره همین موضوع نوشت: «طی روزهای اخیر کارگران نفت و گاز از آبادان گرفته تا گچساران، به شرایط شغلی و معیشتی خود اعتراض دارند. این کارگران به دستمزد سال جدید که کمتر از معیارهای قانونی‌ است و شرایط ناعادلانه‌ای که تغییر نکرده است، معترض‌اند.»

مشکلات اقتصادی و ناتوانی دولت ابراهیم رئیسی در براورده کردن نیازهای کارگران و بازنشستگان و همچنین اعلام افزایش ۲۱ تا ۲۷ درصدی حقوق کارگران و کارمندان در سال ۱۴۰۲ که با نرخ فعلی تورم اختلاف فاحشی دارد، باعث گسترده‌تر شدن اعتراض‌ها و اعتصاب‌های شاغلان و بازنشستگان در ایران شده است.

ایلنا در مورد این اعتراض‌ها، با یکی از کارگران اعتصاب‌کننده در پتروشیمی گچساران مصاحبه کرده و این کارگر گفته است: «کارگران نفت از وزارت نفت و دولت درخواست دارند به خواسته‌های قانونی آن‌ها توجه کند و در جلساتی با نمایندگان واقعی کارگران به مطالبات رسیدگی شود.»

پیش از این، بسیاری از تحلیلگران در ایران پیش‌بینی کرده بودند که حکومت جمهوری اسلامی به دلیل وخامت وضعیت اقتصادی، محدود شدن منابع مالی‌اش به دلیل تحریم‌های غرب و نیز اعتراض‌ها و اعتصاب‌های صنفی و کارگری در سال ۱۴۰۲ با مشکلات بسیاری بیشتری مواجه می‌شود که زمینه‌ساز بروز بحران‌های اجتماعی و سیاسی جدیدی برای جمهوری اسلامی خواهند شد.