اعتصاب کارگران دست‌کم ۲۰ واحد صنعتی و نفتی در ایران: «فقیرتر شدیم»

افزایش ۷۹ درصدی حقوق، ۱۰ روز مرخصی ماهانه و کاهش ساعات کار روزانه از ۱۰ ساعت به ۸ ساعت، از جمله مطالبات کارگران مشاغل سخت در ایران است

گسترده‌ترین اعتصاب کارگران ایرانی در سال ۱۴۰۲،‌ روز شنبه دوم اردیبهشت، با اعتصاب هماهنگ هزاران تن از کارگران پروژه‌ای شاغل در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در شهرهای مختلف ایران شکل گرفت.

اعتصاب‌ها و راهپیمایی‌های روز شنبه، در اعتراض به وضعیت وخیم معیشتی کارگران، افزایش اندک حقوق‌ها و مشکلات شغلی شکل گرفت و به تعطیلی ده‌ها واحد صنعتی در ایران منجر شد.

تا لحظه تنظیم این گزارش، کارگران پروژه‌ای و قراردادی در شرکت‌های جهان‌‌توسعه پارس، پتروشیمی هنگام و شرکت آذرفلز در استان فارس، ماشین‌سازی اراک، سیناصنعت و صنایع نفتی و پتروشیمی کنگان در استان بوشهر، پروژه‌های مختلف نفت، گاز و پتروشیمی صدف به همراه پتروشیمی آپادانا در عسلویه، شرکت‌های اکسیرصنعت و آبادراهان در پالایشگاه آبادان، پتروشیمی گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد، پتروشیمی دهلران در ایلام، فولاد آلیاژ در یزد، شرکت هیدروسازان در اصفهان، پتروشیمی لردگان در چهارمحال و بختیاری و شرکت پارس‌کیهان در خوزستان، به اعتصابات سراسری  و معیشتی پیوسته‌اند.

کارگران پروژه‌ای شاغل در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی می‌گویند خواستار افزایش ۷۹ درصدی پایه حقوق خود، برابر با نرخ حدودی تورم در ایران‌اند. آن‌ها همچنین خواستار ۱۰ روز مرخصی ماهانه، کاهش ساعات کار روزانه از ۱۰ ساعت به ۸ ساعت و حذف یک بند از قرارداد کارشان که آن‌ها را از اعتراض به شرایط کار منع می‌کند شده‌‌‌اند.

مشکلات اقتصادی و ناتوانی دولت ابراهیم رئیسی در برآورده کردن نیازهای کارگران و بازنشستگان و همچنین اعلام افزایش ۲۷ درصدی حقوق کارگران در سال جاری، باعث گسترده‌تر شدن اعتراضات و اعتصابات شاغلان و بازنشستگان ایرانی شده است.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت، روز جمعه اول اردیبهشت، در بیانیه‌ای با عنوان «با قدرت وارد اعتصاب می‌شویم» اعلام کرده بود: «علی‌رغم رشد نجومی تورم، پیمانکاران چپاولگر همچنان در اندیشه تحمیل دستمزدهای بسیار ناچیزی هستند و حتی در جاهایی هم که زیر فشار اعتراضات ما به خواست ۲۰ روز کار و ۱۰ روز استراحت احترام گذاشته بودند، اکنون زیر آن زده‌اند و این مطالبه در بسیاری از کارگاه‌ها اجرایی نشده است. از همین‌رو امسال زودتر از هر سال همکاران وارد اعتصاب شده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ادامه این بیانیه آمده است: «افزایش ۷۹ درصدی دستمزدها و اجرای قانون ۲۰ روز کار و ۱۰ روز تعطیلی، در مطالبه فوری ما کارگران پروژه‌ای حاضر در اعتصابات قرار دارد و تا زمانی که به این دو مطالبه پاسخ داده نشود، به اعتصابات خود ادامه خواهیم داد. شورای سازماندهی کارگران پیمانی نفت، در راستای اتحاد و همبستگی با نیروهایی که اعتصاب خود را آغاز کرده‌اند، همه همکاران پروژه‌ای شاغل در سراسر مراکز نفت، گاز و پتروشیمی را به پیوستن به اعتصابات فرا می‌خواند.»

 کارگران معترض ایرانی روز ۲۴ فروردین در نامه‌ای خطاب به ابراهیم رئیسی که به امضای بیش از ۲۰ هزار کارگر رسید، خواستار ابطال مصوبه شورای‌عالی کار و افزایش حداقل دستمزد کارگری به میزان نرخ رسمی تورم شده بودند.

افزایش افسارگسیخته نرخ تورم در سال‌های اخیر و بیشتر شدن فاصله میان میزان درآمد خانوار‌ها با هزینه‌ها طی چندسال اخیر موجب شده است که کارگران، معلمان، بازنشستگان و سایر انصاف ایرانی دائما درحال برگزاری اعتراضات و اعتصابات صنفی باشند.

درحالی که حقوق کارمندان دولت نیز برای سال جاری تنها ۲۰ درصد افزایش داشته، قیمت برخی از اقلام ضروری خانوارها تنها در یک ماه ابتدایی سال با رشد ۴۰ درصدی مواجه شده است.

صندوق بین‌المللی پول در آخرین گزارش خود که روز ۲۲ فروردین منتشر کرده است، درباره وضعیت اقتصادی ایران پیش‌بینی کرد که در سال جاری رشد اقتصادی ایران با کاهش مواجه می‌شود و بدهی‌های خالص دولت ایران نیز هزار تریلیون تومان افزایش خواهد داشت.

بیشتر از اقتصاد