فرانسه مهاجران ساکن جزیره مایوت را اخراج می‌کند

محله حلبی‌آباد مهاجران در مایوت قرار است تخریب شود؛ این گروه از مهاجران به کجا فرستاده خواهند شد؟

پیش‌بینی می‌شود نیروهای انتظامی فرانسه به زودی عملیات موسوم به «ووآموبوشو» (پس گرفتن) را آغاز کنند -- Chafion MADI / AFP

نیروهای پلیس فرانسه می‌کوشند یک حلبی‌آباد را در جزیره مایوت، واقع در اقیانوس هند، که برخی مهاجران در آن زندگی می‌کنند، تخریب کنند. 

مایوت استانی از فرانسه است، اما کیلومترها دورتر از سرزمین اصلی این کشور، در نزدیکی جزیره ماداگاسکار آفریقا قرار دارد. ثروتمند بودن این استان و نزدیکی‌اش به خاک موزامبیک در قاره آفریقا، باعث شده است که بسیاری از مهاجران و پناهجویان بکوشند از طریق ورود به آن، وارد خاک اتحادیه اروپا شوند. 

فرانسه در هفته‌های اخیر کوشیده است مهاجران را از مایوت اخراج کند. اما مجمع‌الجزایر کومور (قمر)، کشور مستقلی در نزدیکی مایوت، جمعه، ۲۱ آوریل (یکم اردیبهشت)، هشدار داد که مهاجران اخراجی را نخواهد پذیرفت. کومور در پی یک همه‌پرسی در ۱۹۷۴ به استقلال رسید، اما ساکنان مایوت در آن هنگام تصمیم گرفتند بخشی از فرانسه باقی بمانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همین امر باعث شده است که کومور حاکمیت فرانسه را بر مایوت نپذیرد. مردم مایوت قرابت‌های فرهنگی بسیاری با کوموری‌ها دارند و مثل آن‌ها ترکیبی از جمعیت‌های مختلف عرب، آفریقایی، مالاگاسی و البته ایرانی‌اند. بازرگانان ایرانی حضوری تاریخی در این منطقه از اقیانوس هند داشته‌اند و ۹۷ درصد جمعیت مایوت مسلمان‌اند. 

پیش‌بینی می‌شود نیروهای انتظامی فرانسه به زودی عملیات موسوم به «ووآموبوشو» (پس گرفتن) را آغاز کنند که هدف آن، اخراج مهاجران غیرقانونی و تخریب محله‌های آن‌ها است. فرانسه می‌خواهد این افراد را به جزیره آنجوآن بفرستد که ۷۰ کیلومتر با مایوت فاصله دارد و بخشی از کومور است. اما با تاکید مورونی بر نپذیرفتن مهاجران، روشن نیست پاریس چه برنامه‌ دیگری دارد. 

خبرگزاری فرانسه یکشنبه، ۲۳ آوریل (سوم اردیبهشت)، گزارشی از مایوت منتشر کرد و با برخی مهاجران ساکن آن به ‌گفت‌وگو پرداخت. در این گزارش، از جمله زینبو سوفوی ۴۸ ساله می‌گوید: «ساک‌ها، لباس‌ها، ملحفه‌ها و تمام وسایلمان را جمع کرده‌ایم و آماده رفتن شده‌ایم. اما کارمان تمام نشده». 

سوفو با مردی فرانسوی ازدواج کرده است و هفت فرزند دارد که همه آنان دارای شهروندی فرانسه‌اند. او گفت نمی‌داند اگر فرانسوی‌ها این محله را تخریب کنند، خانواده او به کجا فرستاده خواهند شد.

بیشتر از جهان