ایتالیا برای مقابله با بحران پناهجویان غیرقانونی وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد

دولت راست‌گرای ایتالیا برای مقابله با موج جدید ورود پناهجویان غیرقانونی به جنوب این کشور، تصمیم گرفت برای شش ماه وضعیت فوق‌العاده اعلام کند

از آغاز سال ۲۰۲۳، حدود ۳۱ هزار پناهجوی غیرقانونی موفق شده‌اند خود را به ایتالیا برسانند-AFP

رسانه‌های ایتالیا می‌گویند دولت جورجا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا، به منظور مقابله با بحران مهاجران غیرقانونی در این کشور، برای یک دوره شش ماهه «وضعیت فوق‌العاده» اعلام کرده است. دولت همچنین متعهد شد برای این اقدام یک کمیسر ویژه معرفی کند.

دستور کار کمیسر جدید «ایجاد ساختارهای جدید و مناسب برای پناه دادن، بررسی متقاضیان و بازگرداندن مهاجرانی که شرایط لازم برای اقامت را ندارند»، تعریف شده است.

جورجا ملونی اعلام کرد بودجه‌ای پنج میلیون یورویی به این اقدام اختصاص خواهد یافت. براساس بیانیه‌ای که پس از جلسه روز چهارشنبه کابینه منتشر شد، قرار بر این است که وضعیت فوق‌العاده «برای اجرای اقدام‌های اضطراری» مدنظر قرارگیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق آمار وزارت کشور ایتالیا، از آغاز سال ۲۰۲۳، حدود ۳۱ هزار پناهجوی غیرقانونی موفق شده‌اند خود را به ایتالیا برسانند. این عدد تقریبا چهار برابر میزان مشابه در سال قبل از آن است. در سال ۲۰۲۲، تنها هشت هزار پناهجو موفق شدند به صورت غیرقانونی از طریق دریای مدیترانه خود را به ایتالیا برسانند. گارد ساحلی ایتالیا روز سه‌شنبه، دست‌کم دو قایق حامل ۱۰۰ پناهجو را که در آب‌های سواحل سیسیل ایتالیا سرگردان بودند، از خطر مرگ نجات داد؛ با این حال در هفته‌های گذشته پناهجویان زیادی جانشان را از دست داده‌اند.

به گفته مقام‌های گارد ساحلی استان سیسیل، تنها در دو روز گذشته ۲۶ قایق حامل پناهجویان به لامپدوزا رسیده است. این در حالی است که در این جزیره تجهیزات لازم و کافی برای اسکان پناهجویان وجود ندارد. اردوگاه پناهجویان لامپدوزا تنها ۴۰۰ نفر ظرفیت دارد اما امروز میزبان بیش از سه هزار پناهجو است.

لورنا تورتوریچی، مدیر این اردوگاه مهاجران، به شبکه ایتالیایی اسکای گفت: «زنان زیادی با بچه‌‌های کوچک و همچنین کودکانی بدون‌سرپرست در میان پناهجویان‌اند. ما در یک وضعیت اضطراری قرار داریم. کارکنان تلاش می‌کنند آنچه را در توان دارند انجام دهند.» وزارت کشور می‌گوید اغلب پناهجویان ماه‌های اخیر را شهروندان ساحل عاج، گینه، پاکستان، مصر، تونس و بنگلادش تشکیل می‌دهند.

بیشتر از جهان