حمله وزرای فرانسه به بریتانیا: نظام شما «برده‌داری شبه‌مدرن» است

وزیر کشور فرانسه گفت بوریس جانسون روابط پاریس و لندن را به «مضحکه» کشانده است

پناهجویان ایرانی و افغان که گارد ساحلی فرانسه در دریای مانش نجاتشان داد - BERNARD BARRON / AFP

دولت فرانسه با انتقاد از بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، گفت او با انتشار نامه خطاب به امانوئل مکرون، رئیس‌ جمهوری فرانسه، در توییتر روابط دو کشور را به «مضحکه» کشانده است. پاریس و لندن بر سر چگونگی برخورد با بحران پناهجویان در کانال مانش اختلاف دارند و نامه آقای جانسون در آن مورد بود.

ژرالد دارمانین، وزیر کشور فرانسه، گفت آقای جانسون باید برای افرادی که می‌خواهند با گذر از کانال مانش خود را به بریتانیا برسانند، «قبول مسئولیت» کند. او افزود که نخست‌وزیر بریتانیا با انتشار نامه خود در توییتر و مطرح کردن پیشنهادهایش در آن زمینه، به «شیوه‌ای غریب» عمل کرده است. 

فرانسه چنان از این اقدام جانسون خشمگین شد که دعوت از بریتانیا را برای شرکت در مذاکرات روز یکشنبه با سایر وزرای اروپایی در مورد چگونگی جلوگیری از عبور افراد از تنگه دوور، پس گرفت. 

کلمان بون، وزیر امور اروپایی فرانسه، نیز روز دوشنبه بریتانیا را متهم کرد که «الگویی اقتصادی‌ دارد که گاه برده‌داری شبه‌مدرن» است.

آقای دارمانین در گفت‌وگو با تلویزیون «بی اف ام تی وی» در فرانسه گفت: «کمی غریب است که زمانی که مبادلات جدی دیپلماتیک در کار هست و پای جان مردم در میان است، چند دقیقه بعد ببینی که نامه‌ای که کسی تا کنون صحبتی از آن نکرده بوده است، توسط نخست‌وزیر بریتانیا خطاب به رئیس جمهوری فرانسه نوشته شده و در توییتر منتشر شده، پیش از آن‌که رئیس‌جمهوری آن‌را دریافت کرده باشد.»

وزیر کشور فرانسه افزود:‌ «در این نامه می‌بینیم که انگلیسی‌ها می‌گویند فرانسوی‌ها باید «مهاجران‌شان را،‌ تمام مهاجران‌شان را» پس بگیرند، می‌بینیم که این مضحکه است.»

این وزیر فرانسوی روز دوشنبه از بریتانیا خواست مجرایی قانونی برای پناهجویان بگشاید تا آن‌ها جان خود را در قایق‌های کوچک به خطر نیندازند، چون در حال حاضر چاره‌ای ندارند جز تلاش برای عبور از کانال مانش. 

به گفته دارمانین، روابط پاریس و لندن در حال حاضر «عادی» نیست و‌ «گفته‌های خصوصی ما همیشه همگام با گفته‌های عمومی‌مان نیست.»

این وزیر فرانسوی پیش از این گفته بود که بریتانیا باید کاری کند که از نظر اقتصادی کمتر برای مهاجران جذاب باشد. او می‌گوید راحت بودن ورود به بازار کار در بریتانیا باعث می‌شود بسیاری تلاش کنند وارد آن کشور شوند. از دیگر پیشنهادهای مقامات فرانسه این بود که مسئولان مهاجرت بریتانیا تقاضاهای پناهجویان برای ورود به آن کشور را در اردوگاه‌های شمال فرانسه بررسی کنند. 

پناهجویان حاضر در بنادر فرانسه همچون بندر کاله، می‌گویند از دلایل اصلی قصدشان برای ورود به بریتانیا این است که یا دوستان و بستگانی در آن‌جا دارند، یا تا حدودی به زبان انگلیسی مسلطند. 

بحران کنونی در حالی پیش آمده است که چهارشنبه هفته گذشته با واژگون شدن قایق شماری از پناهجویان هنگام تلاش برای عبور از تنگه دوور، ۲۷ نفر که برخی از آن‌ها ایرانی بودند، جان‌شان را از دست دادند. این مرگبارترین رویداد تاکنونی بحران کانال مانش است. در میان کشته‌شدگان چندین کودک و یک زن باردار نیز حضور داشتند. یکی از دیگر کشته‌شدگان زن ۲۴ ساله کردی از اقلیم کردستان عراق بود که می‌خواست به نامزد خود در بریتانیا بپیوندد.

تحقیقات در مورد فاجعه چهارشنبه گذشته همچنان ادامه دارد و پلیس فرانسه هنوز به طور رسمی نه از هویت قربانیان چیزی گفته است و نه از شرایطی که منجر به غرق شدن‌ آنان شد. طبق یافته‌های خبرنگاران، به نظر می‌رسد در مجموع ۱۷ مرد، هفت زن، و سه کودک جزو جان‌باختگان هستند که عمدتا از شهروندان ایران، عراق و افغانستان بوده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، آقای جانسون تاکید دارد که کاملا از وزیر کشور خود، پریتی پاتل، حمایت می‌کند. سخنگوی رسمی نخست‌وزیر بریتانیا گفت: «نخست‌وزیر کاملا متوجه اقدامات وزیر کشور در تلاش برای حل این مسئله چالش‌برانگیز ست.» این سخنگو گفت، بزرگترین اقدامی که می‌توان برای حل این معضل انجام داد، این است که فرانسه بازگشت مهاجران را بپذیرد. 

سخنگوی جانسون در پاسخ به انتقادات فرانسه گفت: «بزرگ‌ترین عامل بازدارنده، بزرگ‌ترین قدم مشخصی که می‌توانیم در همکاری با فرانسوی‌ها برداریم، توافق بر سر بازگشت است؛ همان‌طور که نخست‌وزیر هفته گذشته اعلام کرد.»

او افزود که لندن برای آن که بریتانیا جذابیت کمتری برای پناهجویان داشته باشد، دست به سخت‌تر کردن نظام پذیرش پناهجو می‌زند. دولت‌های بریتانیا و هلند توافق کرده‌اند که مهاجران باید به اولین کشور امنی که به آن رسیده‌اند، بازگردانده شوند. 

آقای دارمانین روز یکشنبه مذاکراتی با حضور وزرای مسئول مهاجرت از آلمان، هلند، و بلژیک برگزار کرده بود.

در پی آن مذاکرات، توافق شد که هواپیمایی که توسط «فرانتکس»، اداره مرزبانی اتحادیه اروپا، اداره می‌شود، از روز یکم دسامبر با پرواز بر فراز کانال مانش، عبور و مرور مردم را کنترل کند. مسئولان مهاجرت کشورهای مختلف اروپایی همچنین وعده داده‌اند که با همدیگر همکاری کنند تا جلو شبکه‌های قاچاق انسان و فروش قایق‌های بادی را بگیرند. طبق گزارش‌ها، خانم پاتل از تصمیم اعزام هواپیمای فرانتکس راضی است. 

در سال جاری حدود ۲۶ هزار نفر کوشیده‌اند با قایق خود را از فرانسه به انگلستان برسانند. دولت بریتانیا که وعده داده بود پس از خروج از اتحادیه اروپا مهاجرت را کاهش دهد، با چالش بزرگی در این زمینه مواجه شده است. 

آقای جانسون پیشنهاد داده است که نیروهای پلیس و مرزبانی را به سواحل شمال فرانسه بفرستد تا در همکاری با فرانسوی‌ها جلو تلاش مهاجران را بگیرند. پاریس اما چنین اقدامی را نقض حق حاکمیت خود می‌داند. پیشنهاد جنجالی‌تر جانسون، پس فرستادن تمام مهاجران به فرانسه است که به گفته او باعث «نجات جان هزاران نفر می‌شود، چرا که از اساس الگوی اقتصادی دار ودسته‌های جنایی را در هم می‌شکند.»

در سال ۲۰۲۰ هشتاد هزار نفر در فرانسه تقاضای پناهندگی کردند، و ۲۷ هزار نفر در بریتانیا.

بیشتر از جهان