قوه قضاییه برای ۱۱ متهم دیگر پرونده روح‌الله عجمیان احکام سنگین صادر کرد

سیدمحمد حسینی و محمدمهدی کرمی در ارتباط با پرونده کشته شدن این نیروی بسیج اعدام شدند

متهمان زیر شکنجه علیه خود اعتراف کرده‌اند- انتخاب

قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران با گذشت سه‌ ماه از اعدام محمدمهدی کرمی و سیدمحمد حسینی به اتهام قتل یک بسیجی به نام روح‌الله عجمیان در مراسم چهلم حدیث نجفی، از کشته‌شدگان خیزش انقلابی، برای ۱۱ متهم دیگر این پرونده احکام سنگین حبس و تبعید صادر کرد.

بر اساس حکم جدید شعبه ۱ دادگاه انقلاب کرج، حمید قره‌حسنلو، متخصص رادیولوژی که ابتدا به اعدام محکوم شده بود، به ۱۵ سال حبس در تبعید در یزد و همسر او، فرزانه قره‌حسنلو، نیز به پنج سال حبس در تبعید در مشهد محکوم شده است. حسین محمدی، رضا آریا، مهدی محمدی و آرین فرزام‌نیا نیز هر کدام ۱۰ سال حبس گرفته‌اند.

شعبه ۱ دادگاه انقلاب کرج در حکم بدوی این پرونده، محمدمهدی کرمی، سیدمحمد حسینی، حمید قره‌حسنلو، رضا آریا و حسین محمدی را به اعدام محکوم کرده بود. حکم محمدمهدی کرمی و سید محمد حسینی پس از تایید در دیوان عالی کشور، روز ۱۷ دی‌ماه گذشته اجرا شد و احکام ۱۴ متهم دیگر را برای رسیدگی مجدد به شعبه ۱ دادگاه انقلاب کرج ارجاع دادند.

اکنون بر اساس حکم جدید این دادگاه، محمدامین اخلاقی ساوجبلاغی و امین مهدی شکراللهی نیز به پنج سال حبس و امیرمحمد جعفری و علی معظمی گودرزی به سه سال حبس محکوم شده‌اند.

به گفته حسین فاضلی هریکندی، رئیس‌کل دادگستری استان البرز، اتهام سه‌ تن از متهمان این پرونده به نام‌های بهراد علی‌کناری، جواد زرگران و رضا شاکر زواردهی از افساد فی‌الارض به «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام» تغییر کرده است و این افراد پس از ابراز ندامت کتبی، مشمول «عفو رهبری» شده‌اند. این افراد در دادگاه اولیه به ۲۵ سال زندان محکوم شده بودند.

احکام سنگین حبس و تبعید متهمان پرونده کشته‌ شدن روح‌الله عجمیان در حالی صادر شد که ابعاد دقیق این ماجرا هنوز مشخص نیست و شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه متهمان زیر شکنجه و فشار علیه خود اعتراف کرده‌اند؛ در حالی‌ که به وکیل انتخابی هم دسترسی نداشتند.

محمدمهدی کرمی و سیدمحمد حسینی گفته بودند که در کشته‌ شدن نیروی بسیجی نقشی نداشته‌اند و پدر محمدمهدی کرمی چند روز قبل از اعدام او در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد به نقل از فرزندش، تمام اتهام‌های وارده را رد کرد. 

علی شریف‌زاده اردکانی، وکیل محمد حسینی، هم اواخر آذرماه پس از ملاقات با موکلش در زندان، از شکنجه شدید او خبر داد و گفت که «اقرارهای تحت شکنجه این مرد هیچ وجاهت قانونی ندارد». شریف‌زاده اردکانی در توییتی نوشت: «با سیدمحمد حسینی در زندان کرج ملاقات کردم. روایتش همه اشک بود از شکنجه، ضرب‌وشتم با چشم و دست و پای بسته تا لگد به سر و بی‌هوشی. از میله آهنی به کف پا و شوکر در قسمت‌های مختلف بدن». با این حال دادگستری استان البرز به‌تناوب مدعی شد که «نقش و دخالت» محکومان به اعدام در کشته شدن روح‌الله عجمیان «محرز» بوده است.

در همان روزها، کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌‌شدگان نیز با استناد به گزارش خانواده‌های دو تن از بازداشتی‌ها از شکنجه شدید آنان خبر داد. حمید قره‌حسنلو، پزشکی که صدور حکم اعدامش بازتاب جهانی داشت، در پی شکنجه شدید، دچار شکستگی دنده و آسیب ریه شد و در یک ماه دو بار تحت عمل جراحی قرار گرفت. او در دادگاه با نشان دادن آثار شکنجه بر بدنش تاکید کرد که تمام اعتراف‌هایش تحت‌فشار و شکنجه بوده‌اند.

رسانه‌های داخلی ایران اسفندماه گذشته، از وساطت شهاب حسینی و رامبد جوان، دو بازیگر سینما، برای رضایت‌ گرفتن از خانواده روح‌الله عجمیان خبر دادند و نوشتند که تلاش‌های آنان بی‌فایده بود و خانواده این نیروی بسیجی گفته‌اند که رضایت نمی‌دهند. پس از آن، خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، سراغ پدر و خواهر روح‌الله عجمیان رفت و در گزارشی به نقل از آنان نوشت: «اگر پیام‌ها و پست‌های جماعت سلبریتی نبود، شاید بسیاری از این وقایع رخ نمی‌داد.»

محسن برهانی، حقوقدان و وکیل دادگستری معترض به احکام معترضان، پس از اعدام محمدمهدی کرمی و سیدمحمد حسینی، با انتشار پستی در حساب کاربری‌اش، به «کلکسیونی از اشتباه» در قوه قضاییه اشاره کرد و از خانواده عجمیان خواست «ولع خونریزی کنترل کنند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز ۱۳ آبان گذشته، جمعیت زیادی از معترضان برای شرکت در مراسم چهلم حدیث نجفی، راهی آرامستان بهشت سکینه کرج شدند و در طول مسیر شعارهایی علیه حکومت سر دادند. نیروهای بسیجی، انتظامی و لباس‌شخصی‌ها هم تجمع اعتراضی مردم را به خشونت کشاندند، به سوی معترضان تیراندازی کردند و تعدادی را بازداشت کردند. شدت درگیری آن‌قدر زیاد بود که معترضان مجبور شدند برای جلوگیری از پیشروی ماموران حکومت در برخی خیابان‌های کرج سنگربندی کنند. آزادراه کرج‌‌ــ قزوین نیز در این روز بسته شد.

در درگیری‌های آن روز، روح‌الله عجمیان که برای سرکوب معترضان به منطقه اعزام شده بود، کشته شد. نهادهای حکومتی این فرد را «شهید» خطاب می‌کنند.

به‌رغم اینکه دو نفر در ارتباط با این پرونده اعدام شدند و برای ۱۱ نفر دیگر نیز احکام سنگین صادر شده است، محسن برهانی می‌گوید: «بر اساس گواهی پزشکی قانونی علت مرگ دو ضربه یکی به پهلو و دیگری به قفسه سینه متوفی بوده است اما هیچ‌گاه مشخص نشد که در میان آن هیاهو، چه کسانی آن دو ضربه کشنده را زدند؛ فلذا با قتل عمدی مواجه‌ایم که قاتل مشخص نیست و طبق ماده ۴۸۲، قصاص ساقط و حکم  آن پرداخت دیه است.»