زلنسکی: با امانوئل مکرون درباره سفر اخیرش به چین گفت‌وگو کردم

رهبران اروپا امیدوارند دولت چین از نفوذ سیاسی-اقتصادی خود برای پایان دادن به تهاجم نظامی روسیه به اوکراین استفاده کند

مکرون و زلنسکی، در حال سوار شدن به هواپیما در یک پرواز مشترک به بروکسل فوریه ۲۰۲۳ - MOHAMMED BADRA / POOL / AFP

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، روز شنبه اعلام کرد با امانوئل مکرون، همتای فرانسوی خود درباره سفر اخیر او به چین تلفنی‌ گفت‌‌وگو کرده است. نقش چین در تداوم یا پایان دادن به تهاجم نظامی روسیه مهم قلمداد می‌شود.

خبرگزاری فرانسه شامگاه شنبه ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین‌ماه) در گزارشی به‌نقل از رئیس‌جمهوری اوکراین نوشت: «من امروز یک ساعت‌ونیم با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، گفت‌وگو کردم و درباره نتایج سفر اخیر رئیس‌جمهوری مکرون به چین بحث کردیم.»

رئیس‌جمهوری اوکراین روز شنبه در پیامی در رسانه اجتماعی تلگرام نوشت: «از خواست فرانسه برای حمایت قاطع‌تر از اوکراین در برابر تهاجم روسیه تقدیر می‌کنم.»

اظهارات تازه رئيس‌جمهوری فرانسه پس از بازگشت از پکن و دیدارهایش با مقام‌های ارشد چین، با واکنش‌ها و مواضع‌گیری‌های تندی در ایالات متحده و در میان برخی از متحدان آمریکا در ناتو مواجه شد.

رئيس‌جمهوری فرانسه در موضع‌گیری‌های اخیرش بر لزوم سیاست مستقل کشورهای اروپایی از ایالات متحده در قبال مسائل مختلف بین‌المللی، از جمله روابط با چین و جنگ در اوکراین، تاکید کرده بود. 

مکرون روز شنبه هفته گذشته در گفت‌وگو با روزنامه فرانسوی ل‌ِ اکو (Les Echos) گفت: «بدترین چیز ممکن این است که ما اروپایی گمان کنیم باید دنباله‌رو باشیم و خودمان را با ضرباهنگ آمریکا و واکنش بیش‌ازحد به چینی‌ها، هماهنگ کنیم.»  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گفته رئيس‌جمهوری فرانسه، کشورهای اروپایی باید در قبال مسائل مختلف از جمله در قبال چین، جنگ در اوکراین یا موضوع تحریم‌ها، سیاست مستقل خودشان از آمریکا را دنبال کنند و در مواردی که هم‌پوشانی وجود ندارد، شفاف عمل کنند.

مکرون همچنین روز نهم آوریل در اظهار نظری گفت: «هم فرانسه و هم چین معتقدند که هنوز خیلی زود است که درباره شروع گفت‌وگوهای صلح میان اوکراین و روسیه صحبت شود.» این موضع‌گیری‌ها، با واکنش‌‌های زیادی همراه شد و به برخی از نگرانی‌‌‌ها در اوکراین دامن زد.

به‌نظر می‌رسد گفت‌وگوی روز شنبه روسای جمهوری فرانسه و اوکراین با هدف برطرف کردن این نگرانی‌ها و نشان دادن سیاست شفاف فرانسه در حمایت از اوکراین در برابر روسیه انجام شد.

رهبران اروپا امیدوارند که دولت چین از نفوذ سیاسی-اقتصادی خود برای پایان دادن به تهاجم نظامی روسیه به اوکراین استفاده کند.

پس از شروع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، در زمستان ۲۰۲۲، چین در زمره معدود کشورهای جهان بود که حاضر نشد به‌طور رسمی تجاوز نظامی روسیه را محکوم کند.

بیشتر از جهان