مکرون از شی جین‌پینگ خواست روسیه را سر عقل بیاورد

دفتر رئیس جمهوری فرانسه: «چین تنها کشور جهان است که می‌تواند تاثیر فوری بر درگیری‌ها داشته باشد»

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، در کنار شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چين ـ Ng Han Guan/POOL/AFP

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، اميدوار است که در سفر سه‌روزه‌اش به چين، شی جین‌پینگ را از حمايت حمله روسيه به اوکراين بازدارد. علاوه‌بر این، او تلاش می‌کند تا روابط تجاری اروپا با پکن را توسعه دهد.

رئيس جمهوری فرانسه روز پنجشنبه، ششم آوریل (۱۷ فروردین)، از شي جین‌پینگ، رئیس جمهوری چين، درخواست کرد که «روسيه را سر عقل بياورد» و به «صلح و ثبات» در اوکراين کمک کند.

کمی پس از ورود به پکن، پایتخت چین، امانوئل مکرون گفت قصد دارد علیه این ایده که افزایش تنش‌ها بین چین و غرب «مساله‌ای گریزناپذیر» است کار کند.

یکی از مقام‌های دفتر رئیس جمهوری فرانسه پیش از این دیدار به آسوشیتدپرس درمورد جنگ اوکراین گفت: «چین تنها کشور جهان است که می‌تواند تاثیر فوری بر درگیری‌ها داشته باشد.»

مکرون همچنین گفته است که قصد دارد «مشارکت راهبردی و جهانی با چین را دوباره راه‌اندازی کند». هدف او تقویت پیوندهای تجاری فرانسه با چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان، است.

روزنامه گاردین می‌نویسد، پاریس چین را یک بازیگر مهم در تحولات آینده جنگ اوکراین می‌بیند. چین قادر است ازطریق گفت‌‌وگو برای برقراری یک صلح پایدار، به‌شیوه‌ای مثبت تعادل ایجاد کند. ازسوی دیگر، اگر پکن حمایتش از روسیه را افزایش دهد و برای مسکو اسلحه فراهم کند، تنش‌ها را به مرحله بالاتری می‌برد.

چین تلاش دارد خود را کشوری به تصویر بکشد که به‌دنبال راه‌حلی مسالمت آمیز برای پایان‌دادن به حمله روسیه به اوکراین است، اما سفر دوستانه رئیس جمهوری چین به مسکو در ماه گذشته و اعلام طرح صلحی که بیشتر به روسیه امتیاز می‌دهد، کشورهای غربی را نگران کرده است.

مقام‌های فرانسوی می‌دانند که چين از انتقاد از ولاديمير پوتين، رئيس جمهوری روسيه، اجتناب می‌کند و جنگ اوکراين را محکوم نخواهد کرد؛ با این حال، مکرون قصد دارد بر موضع اتحاديه اروپا درمورد خطر درگيری جهانی تاکيد کند. هم‌اکنون چین به‌عنوان تنها کشوری شناخته می‌شود که قادر است کانال‌های ارتباطی را بین طرفین درگیر بگشاید و فشار دیپلماتیک موثری بر پوتین وارد کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مکرون در سفرش به چین، درحالی‌که موضع سختگیرانه‌‌ای درقبال جنگ اوکراین نشان داد، لحن رویارویی مستقیم را که اغلب از آمریکا شنیده می‌شود، به‌کار نبرد. او درعوض از سیاست «یک مسیر دیگر» استفاده کرد، سیاستی که راه مذاکره را باز می‌گذارد.

سفر رئيس جمهوری فرانسه، که اولين سفر او به چين از زمان همه‌گیری کوويد است، شامل بيش از شش ساعت گفت‌و‌گو با شی خواهد بود. يک مقام فرانسوی گفت مسائل مربوط به حقوق بشر، ازجمله رفتار با اويغورها و ديگر اقلیت‌ها، نیز در این مذاکرات مطرح خواهد شد.

مسائل کلیدی که در دیدار دو رهبر مورد بحث قرار خواهند گرفت، شامل جنگ اوکراین، احیای مجدد پیوندهای تجاری پس از مقررات سختگیرانه کووید صفر چین، بحران آب‌وهوایی و انرژی‌های تجدیدپذیر خواهد بود. همچنین مذاکراتی در مورد تجدید پیوندهای فرهنگی و گردشگری بین دو کشور صورت خواهد گرفت، چراکه پاریس می‌خواهد گردشگران چینی را به فرانسه جذب کند.

بسیاری از تحلیلگران در چین، فرانسه را شریک قوی‌تری در اروپا نسبت‌به آلمان یا اتحادیه اروپا به‌عنوان یک بلوک می‌بینند. ژانگ جی و چینگ شنگ، استادان دانشگاه فودان، در گزارشی که ماه فوریه منتشر شد، استدلال کردند که پیمان امنیتی آکوس به روابط فرانسه و آمریکا آسیب رسانده است. آن‌ها همچنین نوشتند: «در رابطه با جنگ روسیه و اوکراین، فرانسه و آمریکا منافع و نگرش‌های متفاوتی دارند.»

مکرون همراه با اورزولا فون‌درلاين، رئیس کمیسیون اروپا، به چین رفته است. اورزولا فون‌درلاين نیز لحن محکمی در رابطه با جنگ اوکراین دارد. او هفته گذشته گفت علی‌رغم «تهاجم بی‌رحمانه و غیر‌قانونی روسیه به اوکراین»، رئیس جمهوری چین همچنان «دوستی بدون محدودیت» خود با پوتین را حفظ کرده است.

پکن ادعا می‌کند موضع بی‌طرفانه‌ای درمورد جنگ در اوکراین دارد، اما پیش از این، شی در سفرش به مسکو بر «دوستی بدون محدودیت» خود با روسیه تاکید کرده بود.

بیشتر از جهان