سفر مکرون به چین آغاز شد

پیش‌بینی می‌شود که امانوئل مکرون، شی جین پینگ را در این سفر تحت‌فشار قرار دهد تا حمایت از روسیه را در جنگ علیه اوکراین محدود کند

امانوئل مکرون، رئيس جمهوری فرانسه وارد فرودگاه پکن شد _ REUTERS

امانوئل مکرون، رئيس جمهوری فرانسه، چهارشنبه، ۵ آوریل (۱۶ فروردین)، وارد فرودگاه پکن شد تا سفر رسمی خود به چین را آغاز کند.

امانوئل مکرون با شی جین پینگ، رئيس جمهوری چين، ملاقات و در مورد جنگ روسيه در اوکراين بحث خواهد کرد. یکی از مقام‌های دفتر مکرون پیش از این دیدار به اسوشیتدپرس گفت: «چین تنها کشوری در جهان است که قادر است تاثیر فوری بر درگیری‌ها داشته باشد.»

پکن ادعا می‌کند موضع بی‌طرفانه‌ای در مورد جنگ در اوکراین دارد، اما پیش از این، شی در سفرش به مسکو بر «دوستی بدون محدودیت» خود با روسیه تاکید کرده بود.

وال‌استریت ژورنال می‌نویسد پیش‌بینی می‌شود امانوئل مکرون، شی جین پینگ را در این سفر تحت‌فشار قرار دهد تا حمایت از روسیه را در جنگ علیه اوکراین، محدود کند. به گفته مقام‌های فرانسوی، هم‌اکنون نگرانی‌های فزاینده‌ای در مورد تعمیق روابط اقتصادی و سیاسی پکن با مسکو، در غرب وجود دارد.

در حالیکه روسیه با تحریم‌های غرب مواجه است، چین به مهم‌ترین شریک این کشور و جلیقه نجات اقتصادی برای مسکو تبدیل شده است.

مهم‌تر از همه، مکرون و دیگر رهبران اروپایی می‌خواهند چین را تشویق کنند که از خط قرمز غرب عبور نکند؛ ارسال سلاح از پکن به مسکو، خط قرمزی برای غرب به شمار می‌رود.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت: «ما علاقه‌ای نداریم که چین به طور کامل طرف روسیه را بگیرد.»

رئيس جمهوری فرانسه در متقاعد کردن شی نبرد دشواری پیش رو دارد. ماه گذشته میلادی، رهبر چين از مسکو ديدن کرد و او و ولاديمير پوتين، رئيس جمهوری روسيه، همبستگی خود را به نمايش گذاشتند. چین، حمله مسکو به همسایه‌اش را محکوم نکرده و فاجعه اوکراین را «جنگ» نخوانده است. در طول جنگ اوکراين، روسيه از مهم‌ترین تامین‌کنندگان نفت چین بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 یکی از تحلیلگران مسائل چین در موسسه روابط بین‌الملل فرانسه، می‌گوید: «مکرون ابرقهرمان نیست.» او می‌افزاید: «تمام سیگنال‌هایی که چین برای ما می‌فرستد، به این معنی است که شی جین پینگ از روسیه حمایت می‌کند.»

پیش از سفر مکرون به پکن، دفتر رئيس جمهوری فرانسه گفت: «مکرون و بايدن، رئيس جمهوری آمریکا، سه‌شنبه در يک تماس تلفنی بر تمایل مشترک خود برای گفت‌وگو با چین در جهت تسریع پایان جنگ اوکراین و مشارکت برای ایجاد صلح پایدار در منطقه اشاره کردند.»

بسیاری از مقام‌های اروپایی فکر می‌کنند مکرون در برابر چین، دست‌کم از گونه‌ای اهرم مالی برخوردار است. مکرون همراه با اورسولا فون در لاين، رئیس کمیسیون اروپا، به چین رفته است. این نشان می‌دهد روابط تجاری اتحاديه اروپا با چين می‌تواند تحت‌تاثير اقدامات پکن قرار گیرد. اورسولا فون در لاين جداگانه با شی ملاقات خواهد کرد.

اروپا از بزرگ‌ترین شرکای تجاری چین است. تجارت اتحادیه اروپا و چین نزدیک به یک میلیارد یورو، یا حدود یک میلیارد و صد میلیون دلار، در روز ارزش دارد. به گفته مقام‌های اروپایی، اگر پکن واقعا امیدوار است که اتحادیه اروپا از واشنگتن در مورد مقابله با چین و کاهش روابط اقتصادی با پکن پیروی نکند، این امر امیدی نیز برای اوکراین ایجاد می‌کند.

مکرون چهارشنبه در جمع فرانسوی‌های مقیم پکن گفت: «چين به دلیل رابطه نزديک با روسيه، می‌تواند نقش عمده‌ای در برقراری صلح ایفا کند.»

هرگونه حمایت پکن از روسیه، به احتمال زیاد وحدت اروپا را آزمایش خواهد کرد. دولت جو بایدن تصریح کرده است که در این صورت، تحریم‌های گسترده‌ای علیه شرکت‌های چینی اعمال خواهد کرد. به گفته تحلیلگران، برخی از پایتخت‌های اروپایی، از جمله برلین و پاریس، ممکن است مایل نباشند گام‌هایی بردارند که روابط اقتصادی آن‌ها را با چین را به خطر اندازد. برخی دیگر، حمایت نظامی چین از روسیه را تهدیدی حیاتی علیه صلح و امنیت اروپا می‌دانند.

مشاور ارشد شرکت مشاوره‌ای گروه رودیوم چین می‌گوید: «می‌توانم بحث داخلی شدیدی را در اروپا در مورد تحریم چین، چگونگی تحریم و اینکه چه شواهدی برای برداشتن آن گام لازم است، ببینم.» او می‌افزاید: «آلمان قطعا یکی از کشورهایی خواهد بود که به دلیل رابطه اقتصادی قوی‌اش با چین، تمایلی به حرکت بیش از حد سریع و تحریم‌ها نخواهد داشت.»

هفته گذشته، فون در لاين هشدار داد که چين جویای ساختن نظم بين‌المللی جديدی است که در آن، پکن قدرت غالب باشد، و گفت که اروپا بايد «خطرزدایی» از رابطه اقتصادی و ديپلماتيک خود با پکن را آغاز کند.

بیشتر از جهان