اسناد محرمانه آمریکا: سیا اطلاعات دقیقی از برنامه‌های نظامی اسرائيل درقبال ایران ندارد

بنیامین نتانیاهو اعتقاد دارد که مراکز هسته‌ای حکومت ایران درنهایت باید هدف قرار گیرند، اما توان نظامی ارتش اسرائيل کاهش یافته است

بنیامین نتانیاهو درحال بازدید از نخستین جنگده اف-۳۵ که اسرائیل در دسامبر ۲۰۱۶ از آمریکا خریداری کرد- JACK GUEZ/AFP

یک هفته بعد از انتشار خبر افشای ده‌ها سند محرمانه نظامی ایالات متحده، حالا جزئیات بیشتری از این اسناد در اختیار رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته است. بخش مشخصی از این اسناد محرمانه که رسانه‌های داخلی اسرائيل آن‌ها را ارزیابی و تایید کرده‌اند، نشان می‌دهد دستگاه‌های اطلاعاتی-امنیتی دولت جو بایدن، رئيس‌جمهوری آمریکا، اطلاعات دقیقی از جزئيات طرح‌ها و برنامه‌های نظامی اسرائیل درقبال حکومت ایران ندارند.

هرچند جزئیات برنامه‌های نظامی اسرائیل درقبال حکومت ایران روشن نیست، اما به‌نوشته روزنامه یدیعوت اخرونوت، پرتیراژترین روزنامه اسرائیل، بر اساس بخشی از اسناد محرمانه دولت آمریکا، توان نظامی اسرائیل برای ضربه‌زدن به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی در دوره نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو کاهش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این اسناد، ضمن اشاره به بنیامین نتانیاهو، آمده است که هرچند نخست‌وزیر اسرائيل اعتقاد دارد برای توقف برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی درنهایت باید عملیات نظامی در دستورکار قرار گیرد، اما واقعیت امر این است که توان نظامی آن کشور درقبال حکومت ایران در دوره نخست‌وزیری او کاهش یافته است.

به‌نوشته یدیعوت اخرونوت، تداوم اعتراض‌های داخلی در اسرائيل از علل پایین‌آمدن توان نظامی اسرائیل دربرابر حکومت ایران در دولت جدید به نخست‌وزیری نتانیاهو است.

با این حال، بر پایه اسناد محرمانه‌ وزارت دفاع آمریکا، ارتش اسرائیل همچنان به‌طور آشکار و نهان، در حال بالابردن توان نظامی خود به‌منظور هدف قراردادن مراکز و تاسیسات هسته‌ای حکومت ایران است.

وب‌سایت اسرائیلی وای‌نت روز شنبه، ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین‌ماه)، یکی از اسناد افشاشده نظامی آمریکا را منتشر کرد که نشان می‌دهد نیروهای نظامی اسرائیلی تقریبا دو ماه پیش یک رزمایش هوایی با هدف ضربه‌زدن به مراکز هسته‌ای حکومت ایران ترتیب داده‌اند.

شبکه خبری آی‌۲۴ اسرائيل نیز روز شنبه در گزارشی محتوای برخی از اسناد محرمانه دولت آمریکا درباره اسرائیل را منتشر کرد. بر اساس سندی که روز ۲۳ فوریه (چهارم اسفند ۱۴۰۱) تنظیم شده است، نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شبه‌نظامیان شیعه، از محموله‌های کمک به زلزله‌زدگان سوریه برای قاچاق تسلیحات و تجهیزات نظامی استفاده کرده‌اند. این درحالی است که بر اساس مقررات حقوق بین‌الملل، استفاده نظامی از هواپیما‌های غیرنظامی از زمره جرایم جنگی به‌ شمار می‌رود.