اسناد افشاشده پنتاگون: قصد قاهره برای ارسال مخفیانه ۴۰ هزار موشک به روسیه 

مصر گزارش‌ها را رد کرد و کرملین آن را دروغ جدید غرب توصیف کرد

نشست خبری مشترک ولادیمیر پوتین و عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری روسیه و مصر، در نشست ۲۰۱۹ روسیه-آفریقا- SERGEI CHIRIKOV / POOL / AFP

روزنامه واشنگتن پست با استناد به اسناد افشاشده پنتاگون گزارش داد که عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر، دستور ساخت و ارسال مخفیانه ۴۰ هزار موشک به روسیه را صادر کرده است. 

بر اساس این گزارش که روز دوشنبه دهم آوریل منتشر شد، سیسی به مقام‌های نظامی مصر گفته است که این مسئله را مخفی نگه دارند تا مشکلی با غرب پیدا نشود. 

احمد ابوزید، سخنگوی وزارت خارجه مصر، در پاسخ گزارش فوق را رد کرد و درباره طرف‌های جنگ اوکراین گفت: «موضع مصر از ابتدا مبتنی بر دخالت نکردن در این بحران و متعهد به حفظ فاصله مساوی با هر دو طرف و در عین حال تایید حمایت مصر از منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی در قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل است». ابوزيد افزود: «ما همچنان از هر دو طرف می‌خواهیم تا درگیری را متوقف کنند و از طریق مذاکره به یک راه‌حل سیاسی برسند.»

آرای مصر در سازمان ملل متحد درباره جنگ روسیه و اوکراین یا خنثی بوده یا در حمایت از پایان جنگ بوده است. این کشور در آوریل ۲۰۲۲، در رای‌گیری مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای تعلیق روسیه از عضویت در این مجمع، رای ممتنع داد، اما در رای‌گیری که خواستار پایان جنگ می‌شد، رای مثبت داد. 

مصر متحد آمریکا در خاورمیانه است و در صورت صحت خبر دستور سیسی به ارسال موشک به روسیه، ممکن است در رابطه قاهره و واشنگتن مشکل ایجاد شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سناتور دمکرات، کریس مورفی، به واشنگتن‌پست گفت: «اگر درست باشد که سیسی مخفیانه موشک‌هایی را برای روسیه در دست ساخت دارد که ممکن است در اوکراین مورد استفاده قرار گیرد، لازم است که ما درباره وضعیت روابط خود به طور جدی فکر کنیم.» 

کرملین در واکنش، گزارش‌ رسانه‌های غربی درباره قصد مصر به ارائه هزاران موشک به روسیه را یک «دروغ جدید» توصیف کرد. دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز سه‌شنبه ۱۱ مارس به خبرنگاران گفت: «دروغ‌های زیادی گفته شده است و این به نظر یک دروغ جدید است.» 

این یکی از اسناد محرمانه فراوانی است که از پنتاگون به بیرون درز کرده است. این اسناد موضوعات مختلفی در مورد کشورهای مختلف از جمله ایران را پوشش می‌دهند و در چندین رسانه‌ اجتماعی از جمله توییتر، تلگرام و دیسکورد منتشر شده‌اند. 

اسناد اطلاعاتی محرمانه وزارت دفاع آمریکا در مورد جنگ اوکراین و روسیه و همچنین مسائل مربوط به ایالات متحده و متحدان مختلف آن از جمله اسرائیل، کره جنوبی و بریتانیا است. 

به نظر می‌رسد مجموعه‌ اسناد محرمانه‌ای که از طریق رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است، حاوی اطلاعاتی درباره اسرار امنیت ملی ایالات متحده باشد. نخستین مجموعه از این اسناد با عنوان «محرمانه» و «بسیار محرمانه» طبقه‌بندی شده‌اند.

سه مقام آمریکایی روز جمعه ادعا کردند که احتمالا روسیه یا عناصر طرفدار روسیه در درز اسناد محرمانه نظامی ایالات متحده به رسانه‌های اجتماعی دست داشته‌اند، اسنادی که حاوی جزئیاتی از جنگ اوکراین تا خاورمیانه و چین است و در توییتر و تلگرام منتشر شده‌ است؛ دو رسانه اجتماعی که استفاده از آن‌ها در اوکراین و روسیه فراگیر است.

بیشتر از جهان