فشار خون بالا با زوال عقل مرتبط است

فشار خون بالا بسیار شایع است و اگر درمان نشود، می‌تواند در ادامه زندگی، خطر ابتلا به انواع خاصی از زوال عقل را افزایش دهد

نواحی خاص مغز در معرض خطر بالای آسیب فشار خون‌اند - AFP

دانشمندان مناطقی از مغز را شناسایی کردند که در اثر فشار خون بالا آسیب می‌بینند و ممکن است در بروز زوال عقل نقش داشته باشند.

کارشناسان می‌گویند این یافته «گامی رو به جلو در درک ما از ارتباط نگران‌کننده بین فشار خون بالا و زوال شناختی» است.

به گزارش بخش علوم رسانه بریتانیایی پی‌ای (PA media)، این اولین باری است که دانشمندان این مناطق از مغز را شناسایی می‌کنند و کارشناسان اکنون این بخش‌های خاص از مغز را دقیق‌تر بررسی می‌کنند تا برای درمان زوال عقل در افراد مبتلا به فشار خون بالا راه‌های جدیدی بیابند.

پژوهشگران امیدوارند این یافته‌ها در آینده به پیش‌بینی از دست دادن حافظه و زوال عقل در افراد مبتلا به فشار خون کمک کند.

پژوهشگران برای رسیدن به نتیجه، بیماران را به روش‌های مختلفی مطالعه کردند. آن‌ها اسکن‌های مغزی را بررسی کردند، و ضمن تجزیه و تحلیل ژن‌ها، داده‌های مشاهداتی هزاران بیمار را ارزیابی کردند. سپس این یافته‌ها را در مورد گروه دیگری از بیماران در ایتالیا بررسی کردند.

توماس گازیک، نویسنده اصلی این مطالعه و مدرس بیماری‌های قلب و عروق دانشگاه ادینبورو و کالج پزشکی دانشگاه یگیلونیان در کراکوف لهستان، گفت: «با استفاده این ترکیب روش‌های تصویربرداری، ژنتیکی و مشاهده‌ای، بخش‌های خاصی از مغز را شناسایی کرده‌ایم که با افزایش فشار خون تحت تاثیر قرار می‌گیرند؛ از جمله مناطقی به نام پوتامن و مناطق خاصی از ماده سفید. ما فکر کردیم که این مناطق ممکن است جایی باشند که فشار خون بالا بر عملکرد شناختی تاثیر می‌گذارد؛ مانند از دست دادن حافظه، مهارت‌های تفکر و زوال عقل. زمانی که یافته‌های خود را با مطالعه گروهی از بیماران در ایتالیا که فشار خون بالا داشتند، بررسی کردیم، متوجه شدیم بخش‌هایی از مغز که شناسایی کرده بودیم، واقعا تحت تاثیر قرار گرفته‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او اضافه کرد: «ما امیدواریم این یافته‌ها کمک کنند تا برای درمان اختلالات شناختی در افراد مبتلا به فشار خون بالا درمان‌های جدیدی ایجاد کنیم. مطالعه ژن‌ها و پروتئین‌های این ساختارهای مغزی می‌توانند به ما کمک کنند تا بفهمیم فشار خون بالا چگونه بر مغز تاثیر می‌گذارد و چه مشکلات شناختی ایجاد می‌کند. علاوه بر این، با زیرنظر داشتن این مناطق خاص از مغز، ممکن است بتوانیم پیش‌بینی کنیم چه کسی با فشار خون بالا حافظه‌اش را از دست می‌دهد و دچار زوال عقل می‌شود. این یافته می‌تواند به پزشکی دقیق کمک کند؛ به طوری که ما می‌توانیم برای جلوگیری از ایجاد اختلال شناختی در بیمارانی که بیشتر در معرض خطرند، درمان‌های فشرده‌تر را در نظر بگیریم.»

به گزارش پا مدیا، پیش‌تر هم فشار خون بالا را با زوال عقل و آسیب به عملکرد مغزی مرتبط می‌دانستند اما مطالعه جدیدی که در مجله قلب اروپا منتشر شد، برای اولین بار نشان داد که فشار خون بالا چگونه به مغز و مناطق خاص تحت تاثیر آسیب می‌رساند.

گروه بین‌المللی پژوهشگران ام‌آر‌آی بیش از ۳۰۰ هزار نفر را که در مطالعه بایوبانک بریتانیا شرکت کرده بودند، بررسی کردند. آن‌ها همچنین اطلاعات ژنتیکی شرکت‌کنندگان در بایوبانک بریتانیا و همچنین افرادی را که در دو مطالعه جداگانه شرکت داشتند، تحلیل کردند.

این پژوهشگران در ۹ قسمت مغز، تغییراتی را شناسایی کردند که با فشار خون بالا و عملکرد شناختی بدتر مرتبط بود؛ تغییراتی از جمله کاهش حجم مغز، تغییر در اتصالات بین بخش‌های مختلف مغز و تغییر در معیارهای فعالیت مغز. از مناطقی که به نظر می‌رسید تحت تاثیر قرار گرفته‌ است، یک ساختار گرد در قاعده جلو مغز به نام پوتامن بود که مسئول تنظیم حرکت و تاثیرگذاری بر انواع مختلف یادگیری است. سایر نواحی آسیب‌دیده عبارت‌اند از تشعشعات تالاموس قدامی، تاج قدامی رادیاتا و اندام قدامی کپسول داخلی که مناطقی از ماده سفید را تشکیل می‌دهند که بخش‌های مختلف مغز را از طریق پیام‌رسانی به هم متصل می‌کنند.

تشعشع تالاموس قدامی در کارکردهای اجرایی مانند برنامه‌ریزی کارهای ساده و پیچیده روزانه نقش دارد؛ در حالی که رادیاتا تالاموس قدامی و اندام قدامی کپسول داخلی در تصمیم‌گیری و مدیریت احساسات دخیل‌اند.

پروفسور جوآنا واردلاو، یکی از نویسندگان این مطالعه و رئیس علوم تصویربرداری عصبی در دانشگاه ادینبورو، گفت: «مدت‌ها است که مشخص شده فشار خون بالا عامل خطری برای زوال شناختی است، اما چگونگی آسیب رساندن فشار خون بالا به مغز هنوز مشخص نبود. این مطالعه نشان می‌دهد که نواحی خاص مغز در معرض خطر بالای آسیب فشار خون‌اند که ممکن است به شناسایی افراد در معرض خطر زوال شناختی در مراحل اولیه کمک کند و احتمالا در آینده به طور موثرتری سراغ درمان‌ برود.»

پروفسور جیمز لیپر، دستیار مدیر پزشکی بنیاد قلب بریتانیا که این تحقیق را تامین مالی کرده است، در مورد این مطالعه گفت: «پژوهشگران با شناسایی نواحی خاصی از مغز که در اثر فشار خون بالا آسیب دیده‌اند، در درک ارتباط نگران‌کننده بین فشار خون بالا و زوال شناختی گام مهمی به جلو برداشته‌اند. ۹ منطقه مغزی شناسایی‌شده می‌توانند به ۹ نقطه تمرکز جدید برای پژوهش‌های بیشتر در مورد چگونگی آسیب فشار خون بالا تبدیل شوند.»

او افزود: «زوال شناختی می‌تواند برای بیماران مبتلا به آن بسیار ناتوان‌کننده و ترسناک باشد. وقتی دانش ما از چگونگی تاثیر تغییرات در این نواحی مغز بر عملکرد شناختی بهتر شد، احتمالا می‌توانیم راه‌های جدیدی پیدا کنیم که جلو مبتلا شدن بسیاری از افراد مبتلا به فشار خون بالا را بگیرد.»

دکتر تیموتی ریتمن، پژوهشگر ارشد تحقیقات آلزایمر بریتانیا، افزود: «فشار خون بالا بسیار شایع است و اگر درمان نشود، می‌تواند در ادامه زندگی، خطر ابتلا به انواع خاصی از زوال عقل را افزایش دهد.»

«این مطالعه با استفاده از روش‌های آماری پیچیده برای ایجاد ارتباط بین فشار خون بالا، مشکلات حافظه و تفکر وــ برای اولین بارــ کوچک شدن بخش‌های خاصی از مغز، به کشف دلایل این امر می‌پردازد.»

او می‌گوید: «این کشف می‌تواند به راه‌های جدیدی برای اندازه‌گیری آسیب فشار خون بر مغز که ممکن است تاثیر بسیار زیادی در کمک به کاهش خطر زوال عقل داشته باشد، منجر شود. به همین دلیل است که اگر بتوان علائم اولیه آسیب مغزی را به‌موقع تشخیص داد، می‌توانیم با نظارت و درمان بهتر فشار خون، سرعت آن را کاهش دهیم. این پژوهش همچنین تاکید می‌کند که با افزایش سن، درمان فشار خون بالا برای سالم نگه داشتن مغزمان بسیار مهم است.»

به گزارش یاهو به نقل از پی‌ای مدیا، محققان در مطالعه‌ای جداگانه می‌گویند شکلی از اسید چرب امگا ۳ دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) را ایجاد کرده‌اند که می‌تواند به شبکیه چشم‌ــ لایه پشت چشم‌ــ نفوذ کند تا از کاهش بینایی مربوط به بیماری آلزایمر، دیابت و سایر اختلالات جلوگیری کند.

دی‌اچ‌ای موجود در کپسول‌های روغن ماهی و سایر مکمل‌ها معمولا از نوعی به نام تری‌گلیسرول (TAG) دی‌اچ‌ای است.

کارشناسان می‌گویند تری‌گلیسرول برای قسمت‌های مختلف بدن مفید است اما به چشم نمی‌رسد؛ زیرا نمی‌تواند از جریان خون به شبکیه برود.

در مطالعه اخیر، پژوهشگران شکل جدیدی از دی‌اچ‌ای یا ال‌پی‌سی‌ــ‌دی‌اچ‌ای (LPC-DHA) ایجاد کرده‌اند.

پژوهشگران مکمل ال‌پی‌سی‌ــ‌‌دی‌اچ‌ای را در موش‌های پرورش‌‌یافته آزمایش کردند تا فرایندهایی مشابه آنچه را در بیماری آلزایمر زودرس یافت می‌شوند، نشان دهند. پس از شش ماه، حیواناتی که روزانه با ال‌پی‌سی‌ــ‌دی‌اچ‌ای تغذیه می‌شدند، در محتوای دی‌اچ‌ای شبکیه و همچنین حفظ ساختار و عملکرد شبکیه ۹۶ درصد بهبود نشان دادند.

این یافته‌ها در نشست سالانه انجمن بیوشیمی و زیست‌شناسی مولکولی آمریکا در سیاتل ارائه شد.