ساخت دارویی که روند آلزایمر را کند می‌کند

این اولین دارویی است که امکان درمان واقعی را فراهم می‌کند

این دارو نوعی درمان پادتنی‌ معروف به لیکانمب است که در حذف نوعی پروتئین سمی موسوم به آمیلوید موثر است‌ـ Canva

بعد از مدت‌ها انتظار برای آزمایش‌های بالینی، ثابت شد که یک دارو روند بیماری آلزایمر را کند می‌کند، پیشرفتی تاریخی در مبارزه با این بیماری که دانشمندان از آن استقبال می‌کنند.

خبر این پیشرفت بزرگ پس از دهه‌ها تلاش ناموفق برای یافتن راهی در این زمینه منتشر می‌شود و موجب شده است متخصصان امیدوار شوند که این کشف سرانجام می‌تواند راه را برای یافتن داروهایی که بتوانند در نهایت این بیماری را درمان کنند، هموار کند.

این دارو نوعی درمان پادتنی‌ معروف به لیکانمب (Lecanemab) است که در حذف نوعی پروتئین سمی موسوم به آمیلوید موثر است، پروتئینی که با تجمع در مغز مبتلایان به آلزایمر به سلول‌ها آسیب می‌زند و به از دست رفتن حافظه و بروز مشکلات ارتباطی ناشی از زوال عقل منجر می‌شود.

این یافته‌ها که محققان مشتاقانه منتظرش بودند نتیجه آزمایش یک هزار و ۸۰۰ فرد ۵۰ تا ۹۰ ساله بود که مراحل اولیه ابتلا به آلزایمر در آن‌ها تشخیص داده شده بود. یافته‌های مذکور سه‌شنبه شب در سانفرانسیسکو، در نشریه پزشکی نیو انگلند (New England Journal of Medicine) منتشر شد.

دانشمندان دریافتند لیکانمب در صورت تزریق وریدی هر دو هفته یک بار، طی ۱۸ ماه، روند زوال حافظه را ۲۷ درصد کند می‌کند. بیماری کسانی که دارو و دارونما تزریق می‌کردند، همچنان پیشرفت کرد، اما پیشرفت آن در ۵۰ درصد از شرکت‌کنندگانی که لیکانمب تزریق کردند، به میزان قابل‌توجهی کندتر بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شدت زوال عقل آن‌ها با استفاده از مقیاسی بالینی ارزیابی شد و علائمی نظیر فراموشی، مهارت‌های حل مسئله و توانایی زندگی مستقل، اندازه‌گیری شدند.

دانشمندان همچنین برای یافتن مقدار آمیلوید در شرکت‌کنندگان از آزمایش‌ خون و اسکن مغز استفاده و کشف کردند که سطح این پروتئین در بدن کسانی که لیکانمب تزریق کردند، کاهشی قابل‌توجه یافته است و برخی بیماران از لحاظ فنی دیگر در آستانه تشخیصی ابتلا به آلزایمر قرار نداشتند.

آلزایمر شایع‌ترین علت زوال عقل است و این بیماری در صدر عوامل مرگ‌و‌میر در بریتانیا است. طبق برآوردها، زوال عقل برای بریتانیا سالانه حدود ۲۵ میلیارد پوند هزینه دارد، هزینه‌ای که بنا بر پیش‌بینی‌ها، تا سال ۲۰۵۰ تقریبا دو برابر می‌شود.

بارت دی استروپر، مدیر پژوهشکده زوال عقل یونیورسیتی کالج لندن (UCL) بریتانیا، به گاردین گفت: «این نخستین دارویی است که امکانی واقعی برای درمان بیماران مبتلا به آلزایمر فراهم می‌کند.»

«به نظر می‌رسد فواید بالینی تا حدی محدود باشند، ولی انتظار می‌رود با گذر زمان، آشکارتر شوند.»

پروفسور نیک فاکس، مدیر پژوهشکده زوال عقل یونیورسیتی کالج لندن، به این روزنامه گفت: «من معتقدم این دارو مهر تاییدی بر آغاز دوره‌ای جدید در تعدیل بیماری آلزایمر است. دوره‌ای که در پی بیش از ۲۰ سال کار سخت در حوزه ایمنی‌درمانی‌های ضدآمیلوید فرا رسیده است.»

لیکانمب را شرکت بایوجن (Biogen) ایالات متحده و ایسای (Eisai) ژاپن تولید کرده‌اند. بلومبرگ روز سه‌شنبه در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر مرگ زنی در اثر خونریزی مغزی، به نقل از شرکت ایسای، گزارش داد که این دارو عامل مرگ دو نفر که طی دوره آزمایش و تمدید آن رخ داد، نبوده است.

این شرکت اعلام کرد تمامی اطلاعات ایمنی موجود نشان می‌دهد که درمان با لیکانمب در مجموع با خطر افزایش مرگ ارتباطی ندارد و اعلام کرد که «به علت حفظ حریم خصوصی بیماران»، نمی‌تواند هیچ اطلاعاتی در مورد بیمار خاصی ارائه دهد.

برخی محققان گفتند لیکانمب ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد و در مورد مصرف داروهای رقیق‌کننده خون همراه این دارو هشدار دادند.

© The Independent