هم‌زمان با سفر هیئت عمانی- سعودی به صنعا، ریاض ۱۳ زندانی حوثی را آزاد کرد

این زندانیان هم‌زمان با بازدید مقام‌های عمان از صنعا به منظور تلاش برای پایان درگیری میان عربستان سعودی و یمن آزاد شدند

یکی از اعضای گروه حوثی‌های یمن در شهر صنعا، ۲۴ فوریه ۲۰۲۳ ـ AFP

یک مقام حوثی گفت که عربستان سعودی روز شنبه ۱۳ شورشی حوثی اهل یمن را که به اسارت جنگی درآمده بودند، آزاد کرد. این خبر هم‌زمان با ورود مقام‌های عمانی به صنعا، پایتخت یمن، که به عنوان بخشی از تلاش‌های بین‌المللی می‌کوشند به درگیری‌های چند ساله در این کشور پایان دهند، منتشر شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، عبدالقادر المرتضی، یکی از مقام‌های حوثی مسئول گفت‌وگوهای تبادل اسرا، با اعلام اینکه ۱۳ زندانی حوثی روز شنبه به صنعا رسیدند، گفت که این افراد در ازای آزادی یک شهروند عربستان سعودی آزاد شدند. او نگفت که شورشیان حوثی چه زمانی این زندانی عربستان سعودی را آزاد کرده‌اند.

المرتضی تایید کرد که آزادی این زندانیان حوثی بخشی از توافق با میانجیگری سازمان ملل بود که طرف‌های متخاصم یمن در ماه گذشته به آن متعهد شدند. بر اساس این توافق که از این ماه اجرایی می‌شود، قرار است نزدیک به ۹۰۰ اسیر از هر دو طرف آزاد شوند.

درگیری‌ها در یمن در سال ۲۰۱۴ آغاز شد. در آن زمان، حوثی‌ها صنعا و بخش زیادی از شمال این کشور را تصرف کردند و سپس دولت رسمی این کشور را که رئیس آن ابتدا به جنوب گریخت و سپس به عربستان سعودی تبعید شد، سرنگون کردند.

این اقدام حوثی‌ها باعث شد ائتلافی به رهبری عربستان سعودی ماه‌ها بعد در تلاش برای بازگرداندن دولت رسمی یمن به قدرت مداخله کند. این درگیری در سال‌های اخیر به یک جنگ نیابتی منطقه‌ای بین عربستان سعودی و ایران تبدیل شد؛ جنگی که در پی آن، بیش از ۱۵۰ هزار نفر شامل جنگجویان و غیرنظامیان کشته شدند و یکی از بدترین بلایای انسانی جهان را رقم زد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان با آزادی اسرای جنگی، مقام‌های عمانی برای گفت‌وگو با مقام‌های حوثی وارد صنعا شدند تا دور جدیدی از تلاش‌ها برای تمدید توافق آتش‌بس که در اکتبر منقضی شده بود، از سر گرفته شود. شبکه تلویزیونی المسیره که تحت کنترل حوثی‌ها است هم گزارش داد که یک هیئت سعودی به رهبری محمد بن سعید الجابر، سفیر عربستان سعودی در یمن، روز یکشنبه برای گفت‌وگو با حوثی‌ها وارد صنعا می‌شود.

عمان سال‌ها میزبان مذاکرات حوثی‌های موردحمایت ایران با عربستان سعودی بود. مذاکرات در مسقط، پایتخت عمان، بر جلوگیری از درگیری‌های همه‌جانبه و ایجاد مسیری برای پایان دادن به جنگ داخلی یمن از طریق گفت‌وگو متمرکز بود. این مذاکرات در هفته‌های اخیر و پس از توافق ریاض و تهران برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک پس از هشت سال، شتاب بیشتری گرفت. توافق ایران و عربستان سعودی که ۱۰ مارس در پکن اعلام شد، امیدها برای حل‌وفصل مناقشه یمن را تقویت کرد.

پیش‌تر در دی ماه (ژانویه ۲۰۲۳) مارتین گریفیت، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه، در جریان نشست شورای امنیت سازمان ملل گفته بود که سال ۲۰۲۳، سال بسیار دشواری برای یمن است و بیش از ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در یمن به کمک بشردوستانه نیاز دارند.

گریفیت با ابراز نگرانی از وضعیت مناطق تحت‌کنترل حوثی‌ها، اعلام کرد که حوثی‌ها با محدود کردن دسترسی، عملیات کمک‌رسانی را ناممکن می‌کنند. او پس از ماه‌ها مذاکره برای پایان دادن به جنگ یمن، وضعیت را هر روز «وخیم‌تر» از پیش توصیف کرد.

هم‌زمان با سخنان او، نماینده یمن در جلسه شورای عالی امنیت هم خاطرنشان کرد که اگر دخالت جمهوری اسلامی ایران در امور داخلی یمن ادامه یابد، برقراری صلح ناممکن است.

بیشتر از جهان