ارتش اسرائیل: مسئولیت حملات موشکی پنجشنبه بر عهده حماس است

دولت اسرائیل و مخالفان داخلی‌اش تاکید کردند در برابر تهدیدهایی که موجودیت اسرائیل را نشانه بگیرد، با یکدیگر متحد خواهند ماند

در تازه‌ترین تحولات مرتبط با حملات موشکی به مناطق شمالی اسرائیل، دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش این کشور، مدعی شد گروه فلسطینی حماس، که نوار غزه را کنترل می‌کند، پشت حمله‌های موشکی روز پنجشنبه، ۶ آوریل ۲۰۲۳، قرار دارد. 

با این‌وجود مقام‌های حماس تا این لحظه از اظهارنظر در مورد ادعای سخنگوی ارتش اسرائیل خودداری کرده‌اند و هاگاری نیز تاکید کرد جدای از آنکه چه کسی مسئولیت حمله‌های موشکی به مناطق شمالی اسرائیل را بر عهده دارد، این دولت لبنان است که باید پاسخگوی حمله‌هایی باشد که از داخل خاک این کشور صورت گرفته است.

پیش از این وبسایت العربیه از قول یکی از اعضای ارشد حزب‌الله لبنان نوشت این گروه شبه‌نظامی شیعه‌مذهب، که از حمایت جمهوری اسلامی ایران برخوردار است، نقشی در حمله‌های موشکی روز پنجشنبه نداشته و گروه‌های فلسطینی فعال در منطقه چنین حملاتی را تدارک دیده‌اند؛ ادعایی که با توجه به سفر روز چهارشنبه اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، به بیروت و ملاقات محرمانه‌اش با رهبر حزب‌الله واقعی به‌نظر می‌رسد. 

از سوی دیگر محمد بوقایی، یکی از مقامات جنبش فتح که در لبنان حضور دارد، به روزنامه لبنانی النهار گفت گزارش‌های موجود در مورد دخالت گروه‌های فلسطینی در حمله‌های موشکی روز پنجشنبه کذب است. این مقام مسئول در جنبش فتح در ادامه تاکید کرد گروه‌های فلسطینی نفعی در این حمله‌ها ندارند و برعکس بیشترین نفع را دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، می‌برد، چون دولت او در حال حاضر با یک بحران عمیق داخلی روبرو است.

در مقابل، نخست‌وزیر اسرائیل در تازه‌ترین اظهارات خود تاکید کرد اختلاف‌های داخلی اسرائیل مانع واکنش قاطعانه اسرائیل نسبت به «تشدید خشونت‌ها» نیست. به‌گفته نتانیاهو جناح‌ها و نیروهای سیاسی مختلف اسرائیل با وجود تمام اختلاف‌های متعددی که با یکدیگر دارند، در مقابل تهدیدهایی که موجودیت اسرائیل را هدف قرار می‌دهد با هم متحداند.

پیش از این یائیر لاپید، نخست‌وزیر سابق اسرائیل و رهبر مخالف‌های دولت فعلی در این کشور، با بیان سخنانی همین رویکرد نتانیاهو را بازتاب داد. به‌گفته این چهره سیاسی اسرائیل، اگرچه دولت راستگرای نتانیاهو اقداماتی انجام داده که کاهش قدرت بازدارندگی اسرائیل را به‌همراه داشته، اما وجود تهدید خارجی باعث می‌شود تا «تمام کشور اسرائیل از دولت حمایت کامل» به‌عمل آورد.

با این‌حال برخی گروه‌های فلسطینی، که در پی نابودی کشور اسرائیل‌اند، تلاش کردند تا آنها نیز بر اتحادشان در مقابل اسرائیل تاکید کنند و از حمله‌های موشکی روز پنجشنبه به مناطق شمالی این کشور ابراز خوشحالی کردند. به‌عنوان مثال گروه «جهاد اسلامی فلسطین» با انتشار بیانیه‌ای از پاسخ قاطعانه‌ گروه‌هایی که آنها را نیروهای جبهه مقاومت خواند، قدردانی کرد و نوشت:«مقاومت یک صف واحد در مقابل دشمن صهیونیستی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از این‌رو هاگاری در بخش دیگری از سخنان روز پنجشنبه خود گفت ارتش اسرائیل در حال بررسی واقعه‌ای است که به یک صحنه نمایش شباهت دارد. او در ادامه تاکید کرد مقام‌های دولت و ارتش اسرائیل دارند نقش جمهوری اسلامی ایران را در این حملات بررسی می‌کنند.

حمله‌های موشکی روز پنجشنبه به مناطق شمالی اسرائیل، واکنش مقام‌های دیگر کشورها را نیز در پی داشت. جدای از اظهارات سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا در محکومیت حمله موشکی به اسرائیل، وبسایت «تایمز آو اسرائیل» از قول یکی از مقام‌های ارشد دولت اسرائیل نوشت دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، مانع صدور بیانیه شورای امنیت سازمان ملل در ارتباط با خشونت‌های اخیر میان اعراب و اسرائیلی‌ها شد؛ خشونت‌هایی که از منظر برخی از اعضای شورای امنیت سازمان ملل، دولت اسرائیل، به‌دلیل ضرب‌وشتم نمازگزاران فلسطینی در مسجد الاقصی، نقش قابل توجهی در آغاز آنها داشته است. 

به این ترتیب موضع سازمان ملل متحد در مورد خشونت‌های روزهای اخیر در اسرائیل، از طریق مقام‌های آن و با اتخاذ رویکردی غیرسیاسی اعلام شد – نماینده ویژه سازمان ملل متحد در روند صلح خاورمیانه، ضمن محکوم کردن حمله‌های موشکی به خاک اسرائیل، از هر دو طرف درگیری خواست تا از دست زدن به اقدام‌هایی که به شعله‌ور شدن آتش درگیری‌ها منجر می‌شود، پرهیز کنند. 

تور ونسلند، با انتشار توییتی، ضمن اشاره به این نکته که سطح درگیری‌ها میان طرفین از سال ۲۰۰۶ به این‌سو بی‌سابقه بوده است، چنین نوشت:«سازمان ملل متحد، به‌منظور کاهشِ فوری سطح تنش‌ها، تماس خود را با طرفین ادامه می‌دهد.»

آنتونیو گوترش، مدیرکل سازمان ملل متحد، نیز پیش‌تر موضعی مشابه اتخاذ کرده بود و ضمن محکومیت حمله موشکی به خاک اسرائیل، از همه بازیگران بحران فعلی در خاورمیانه خواست تا از خود خویشتنداری نشان دهند.

اما با وجود تمام این هشدارها، شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل همزمان با انتشار اخبار مربوط به آخرین تحولات وقایع روز پنجشنبه در این کشور، خاطر نشان کرد دولت بنیامین نتانیاهو پناهگاه‌های تل‌آویو را به‌روی شهروندهای اسرائیل باز کرده است – تصمیمی که می‌تواند حاکی از تشدید درگیری‌ها میان گروه‌های مسلح مخالف اسرائیل و ارتش این کشور باشد.

بیشتر از جهان