یورش نیروهای اسرائیلی به مسجد ‌الاقصی؛ بیش از ۳۵۰ فلسطینی دستگیر شدند

واشینگتن از «صحنه‌های تکان‌دهنده در مسجد الاقصی و پرتاب موشک از غزه به سمت اسرائیل» ابراز نگرانی کرد

نیرو‌های امنیتی اسرائیل نمازگزاران فلسطینی را از محوطه مسجد الاقصی بیرون می‌کند -- AHMAD GHARABLI / AFP

پلیس اسرائیل روز چهارشنبه، ۱۶ فروردین ۱۴۰۲(۵ آوریل ۲۰۲۳)، قبل از طلوع آفتاب با تجهیزات ضد شورش به داخل مسجد الاقصی هجوم برد و فلسطینی‌های معتکف و در حال عبادت را مورد ضرب و شتم قرار داد و بیش از ۳۵۰ تن از آنها را بازداشت کرد.

پلیس اسرائیل می‌گوید با هدف بیرون کردن «جوانان قانون شکن و آشوبگران نقابدار»، که خود را در داخل مسجد پنهان کرده بودند، به این مکان حمله کرده است.

ویدئوهای منتشر شده نشان می‌دهد که افسران پلیس اسرائیل نارنجک‌های صوتی منفجر می‌کنند و با باتوم به ضرب و شتم نمازگزاران فلسطینی می‌پردازند.

هلال احمر فلسطین اعلام کرد ۳۷ نفر را به دلیل جراحاتی که داشتند مداوا کرده است.

 تصویر شوکه کننده‌ای نیز که در شبکه‌های اجتماعی به شکل گسترده مورد توجه قرار گرفته است، گروهی از جوانان فلسطینی را نشان می‌دهد که دست‌هایشان با دست‌بند بسته شده است و آنها را مجبور کرده‌اند روی شکم داخل مسجد دراز بکشند.

یورش پلیس اسرائیل و دستگیری صدها فلسطینی با تهدید گروه‌های فلسطینی و محکومیت گسترده کشورهای اسلامی و فراتر از منطقه مواجه شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تور ونسلند، فرستاده صلح سازمان ملل متحد در خاورمیانه، در واکنش به این رخداد از «رهبران همه طرف‌ها» خواست تا «مسئولانه عمل کنند و از اقداماتی که می‌تواند تنش‌ها را تشدید کند خودداری کنند.»

سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، نیز روز چهارشنبه گفت دبیرکل از تصاویر ضرب و شتم مردم در مسجد الاقصی به دست نیروهای امنیتی اسرائیل «غافلگیر و وحشت‌زده» شده است.

واشینگتن نیز از «صحنه‌های تکان‌دهنده در مسجد الاقصی و پرتاب موشک از غزه به سمت اسرائیل» ابراز نگرانی کرد.

دفتر امور فلسطینی ایالات متحده در بیانیه‌ای خواستار «خویشتن‌داری و کاهش تنش‌ها برای اجازه دادن به عبادت مسالمت‌آمیز و حفاظت از حرمت امکان مقدس» شد.

عبدالکریم اکریم، ۷۴ ساله که شاهد حمله پلیس اسرائیل به مسجد الاقصی بوده است، به خبرگزاری فرانسه گفت پلیس اسرائیل با باتوم، نارنجک‌های اشک‌آور و بمب‌های دودزا، «به زور» وارد مسجد شده و «زنان و مردان» را که در آنجا عبادت می‌کردند مورد ضرب و شتم قرار دادند.  

ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت ملی راست افراطی اسرائیل، «حمایت کامل» خود را از پلیس اسرائیل ابراز کرد و از اقدامات «سریع و مصمم» آنها ستایش کرد.

از سوی دیگر گروه شبه‌ نظامی حماس که بر نوار غزه حکومت می‌کند، از فلسطینی‌های کرانه باختری خواست «به‌طور دسته جمعی به مسجد الاقصی برای دفاع از آن بروند.»

در ساعات پیش از بامداد روز چهارشنبه راکت‌هایی از غزه به سمت اسرائیل شلیک شد بدون اینکه تلفات جانی در پی داشته باشد و همین اقدام باعث حملات هوایی تلافی‌جویانه اسرائیل شد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل مدعی شد که پس از اینکه افراط‌‌گرایان از ورود نمازگزاران به مسجد ممانعت کردند، نیروهای امنیتی اسرائیل مجبور به مداخله شدند.

تشکیلات خودگردان فلسطین هم با محکوم کردن اقدامات پلیس اسرائیل، این اقدامات را فراتر از همه خطوط قرمز ارزیابی کرد که می‌واند به یک انفجار بزرگ بیانجامد.

امارات متحده عربی در واکنش به اقدامات پلیس اسرائیل آنچه که «هجوم» پلیس به مسجد الاقصی توصیف کرده است را به شدت محکوم کرد. ترکیه نیز این حمله پلیس اسرائیل را «غیرقابل قبول» توصیف کرده است.

این درگیری تازه، نگرانی‌ها از گسترش خشونت‌ها بین اسرائیل و فلسطینی‌ها را افزایش داده است. از زمان روی‌ کار آمدن دولت راست افراطی بنیامین نتانیاهو، تنش‌ها میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها افزایش یافته است.

بیشتر از جهان